InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Margarine is geen melkproduct

Margarine is geen melkproduct

Margarine bestaat uit geharde plantaardige olie, tenminste voor ongeveer 90%. Voor de rest is het gemaakt van rundertalk, visolie of melkvet. De plantaardige oliën die gebruikt kunnen worden zijn palm-, raapzaad-, soja-, pinda-, koolzaad-, of zonnebloemolie. Margarine is een industrieproduct en geen melkproduct. Het werd voor het eerst gefabriceerd in Nederland door het bedrijf Jurgens uit Oss. Later veranderde dit bedrijf in Unilever wat uitgroeide tot een multinational. Begin 21e eeuw kwam Unilever in opspraak in heel Europa omdat het bedrijf beweerde dat je cholesterol kan verlagen met Becel Pro-Activ. Sindsdien mag deze bewering niet meer worden gedaan. Unilever reageerde hierop door het logo van Becel te veranderen in een hartje, zodat veel mensen alsnog abusievelijk denken dat het goed is voor het hart.
Jurgens is het bedrijf wat voor het eerst margarine op de markt bracht. Later werd dit bedrijf Unilever. / Bron: geheugenvannederland.nl, Wikimedia Commons (Publiek domein)Jurgens is het bedrijf wat voor het eerst margarine op de markt bracht. Later werd dit bedrijf Unilever. / Bron: geheugenvannederland.nl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

De geschiedenis van margarine

De naam margarine komt van het woord margaros, wat Grieks is voor parelwit. Mege-Mouries was een apotheker uit Draguignan, Frankrijk die het deze naam gaf. Hij vroeg in 1869 een octrooi aan op margarine. Waarom deed hij dat? In de jaren daarvoor voerde Napoleon III, een neef van Lodewijk Napoleon, enkele oorlogen zoals de Frans-Duitse oorlog. Het voeden van zijn soldaten vond hij een kostbare zaak; daarom schreef een prijsvraag uit voor degene die een surrogaat van roomboter kon uitvinden. Mege-Mouries gebruikte rundertalg als hoofdbron voor margarine. Daar deed hij water en karnemelk bij en volgens sommige bronnen ook fijngehakte stukjes uier. Drie jaar na zijn patentaanvraag was de Fransman zo dom zijn rechten te verkopen aan het Nederlandse bedrijf Jurgens die niet snel erna op grote schaal margarine ging produceren. Jurgens was in de 19e eeuw Eerste Kamerlid. Hij fuseerde zijn bedrijf met dat van William Lever en zo ontstond Unilever, een multinational die met het merk Becel begin 21e eeuw nog steeds woekerwinsten maakt met margarineproductie.

Margarine vergroot kans op ziekten

Margarine is beslist ongezond. In de eerste plaats bevat het geharde plantaardige oliën en daarin zitten transvetten. Deze transvetten zitten er slechts met lage percentages in maar het probleem is dat het lichaam ze behandeld als een gifstof. Omdat het schade aan organen kan brengen wordt het opgeslagen in het lichaam. Als er een teveel aan transvetten in het lichaam bevinden kan dat leiden tot ziekten als obesitas, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Een kankerverwekkende stof in margarine

Een ander gevaar is de aanwezigheid van glycidylmethacrylaat. Volgens een onderzoek wat werd gepubliceerd het Duitse tijdschrift Ökotest zat deze stof in 16 van de door hen onderzochte 19 margarineproducten. Het kan in het lichaam worden omgezet tot het giftige glycidol. Deze stof is kankerverwekkend.

Waarom is margarine zachtgeel?

Een ander gevaar van margarine betreft de E-nummers E160a tot E160g en 161a tot E161h. Dat zijn kleurstoffen. Ze zorgen ervoor dat de margarine de kleur heeft van roomboter. Door het in dezelfde vorm als roomboter te verkopen denken klanten dat het ongeveer hetzelfde is. Dat is echter geenszins het geval. Roomboter van het merk Demeter is gemaakt van melkvet en meer niet. Overigens is andere roomboter ongeschikt om in te bakken omdat het sneller verbrandt dan vroeger door een fabrieksmatig procedé dat de vetbolletjes verkleint. Halfvolle roomboter is een farce; in plaats van vet voegt men er water en gelatine aan toe om het vetpercentage te verkleinen.

Is Becel een medicijn?

De bekendste margarine in Nederland en omstreken is Becel. Deze margarinesoort bevat net als alle andere margarine transvetten en is dus erg ongezond. Toch beweert Unilever dat uit ruim 40 wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat margarine cholesterolverlagend werkt, waarop de organisatie Foodwatch reageerde door Unilever te adviseren om Becel in de apotheek te verkopen. Van allerlei soorten groente, fruit. Noten, zaden, granen, peulvruchten en kruiden is bekend dat ze een medicinale werking kunnen hebben. Maar als de multinational Unilever zoiets roept moet je je realiseren dat dit bedrijf zoveel ongezonde producten voortbrengt dat de kans erg klein is als het bedrijf zich daadwerkelijk bekommert om de gezondheid van de mens.

Cholesterol is goed

Gelukkig heeft de wetenschap de bewering dat Unilevers margarine het cholesterolgehalte verlaagt gefalsifieerd. Sinds begin 21e eeuw is het een algemeen aanvaard feit dat cholesterol helemaal niet gevaarlijk is. De cholesterolmythe is definitief ontkracht door onder andere afgestudeerd arts Uffe Ravnskov uit Zweden. Naast allerlei wetenschappelijke bewijzen gebruikt deze man zijn gezond verstand. Hij zegt onder andere dat de hersenen voor een groot deel uit cholesterol bestaan en dat het lichaam cholesterol aanmaakt. Hoe kan een stof die het lichaam zelf aanmaakt ongezond zijn? Ook het onderscheid wat wetenschappers en journalisten plegen te maken tussen het ‘goede’ HDL-cholesterol en ‘slechte’ LDL-cholesterol klopt niet. Dit onderscheid is later aangebracht, misschien wel om de cholesterolmythe in lengte te rekken omdat de cholkesterolhypothese al in de jaren 80 werd ontkracht door wetenschappelijke feiten..

De onzin van synthetische suppletie

Fabrikanten van margarine doen graag extra vitaminen in hun producten. In veel margarine zit vitamine A, B6, B12 en E. Dat is gevaarlijk. Ten eerste zijn het synthetische vitaminen die men gebruikt. Synthetische stoffen worden door het lichaam gezien als lichaamsoneigen gifstoffen. Het lichaam probeert hier zo snel mogelijk vanaf te komen. Het gevaar is echter groot dat we te veel synthetische vitaminen binnen krijgen. Weet een margarinefabrikant hoeveel andere synthetische vitaminen de consument binnen krijgt? Natuurlijk niet. Synthetische suppletie via voedingsproducten (of moeten we zeggen vullingswaar?) is een gok dat de consument het nodig heeft. De fabrikant kan niet de langetermijneffecten van synthetische suppletie overzien aangezien er geen langetermijnonderzoeken op dit gebied zijn gedaan. Een teveel aan vitamine A kan leiden tot hoofdpijn, duizeligheid sufheid, braken, leverschade en haaruitval. En waarom doen margarineproducenten eigenlijk synthetische vitaminen in hun producten? Omdat men dan
kan adverteren met dat er vitaminen in hun product zitten. Hierdoor creëert men de schijn dat margarine gezond zou zijn. Synthetische vitaminen zijn echter altijd meer schadelijk dan gezond. Mensen die synthetische vitaminen promoten, promoten daarmee ook zeer ongezonde producten als margarine, een product wat het risico op het ontstaan van allerlei welvaartsziekten vergroot.

Jörg Zipprick

De meeste van de in dit artikel verwerkte gegevens zijn ontleend aan het boek ‘De Supermarktleugen’ van Jörg Zipprick. In dit boek uit 2014 doet Zipprick uit de doeken hoe de consument belazerd wordt door de supermarkt door onder andere geuren van vers brood de winkel in te sturen, producten te verkopen die ondermaats van kwaliteit zijn maar met aromastoffen, kleurstoffen en consistentiebevorderende stoffen overeind worden gehouden en het inspelen op de psychologie van mens en kind om de consument maar met zoveel mogelijk producten uit de winkel te laten lopen.
Gerelateerde artikelen
Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart?Becel; is deze margarine goed voor cholesterol en je hart?Wanneer we de berichtgeving volgen dan lezen we dat Becel goed is voor hart en bloedvaten. Is dat echt zo en wat is er d…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Wat heb ik in de kuipWat heb ik in de kuip? Heb jij dat ook je staat voor het schap in de supermarkt en denkt wat moet ik kiezen? Er is zovee…
Linolzuur. Gezond of ongezond?Linolzuur. Gezond of ongezond?We horen het al jaren en jaren aan. Linolzuur helpt een te hoog cholesterol-gehalte te verlagen, en Becel helpt ons daar…
Transvetten – schadelijke vettenTransvetten – schadelijke vettenTransvetten zijn schadelijke vetten. Heel veel mensen weten zo langzamerhand wel dat bepaalde vetten heel slecht voor ze…
Bronnen en referenties
  • Boek: Jörg Zipprick, de supermarktleugen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_Jurgens
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: geheugenvannederland.nl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Margarine is geen melkproduct"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!