InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De 10 grootste voedselmythen ontkracht

De 10 grootste voedselmythen ontkracht

De wereld zit vol mythen. Dat geldt ook voor de wereld van voedsel. In onze tijd zien we dat zelfs wetenschap niet altijd klopt. Als bedrijven wetenschap gaan uitoefenen of sponsoren, zijn de resultaten niet zelden slechts in het belang van bedrijven. Goedkope, ongezonde producten krijgen van duurbetaalde wetenschappers het aura van ´gezond´ mee terwijl deze producten dodelijk ernstige ziekten kunnen veroorzaken. Aan de andere kant worden gezonde producten ongezond verklaard door inferieure wetenschap. Gelukkig is er aan het begin van de 21e eeuw veel aan het licht gekomen over deze kwalijke praktijken van multinationals. Het wordt steeds moeilijker om wetenschappelijke sprookjes de wereld in te sturen.
Roomboter / Bron: Renee Comet (National Cancer Institute), Wikimedia Commons (Publiek domein)Roomboter / Bron: Renee Comet (National Cancer Institute), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Massamedia

Wat je in de massamedia zoals radio, televisie, kranten en tijdschriften hebt opgepikt over gezonde voeding blijkt vaak helemaal niet te kloppen. Zelfs op scholen worden onzinnigheden verkondigd over voedsel. Het is daarom belangrijk om zelf op onderzoek te gaan. Internet staat vol met wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat vrijwel alle westerse voedselmythen ongegrond zijn.

1. Eieren zijn slecht

Van eieren werd vanaf de jaren 70 van de 20e eeuw beweerd dat ze zorgen voor een hoger cholesterol. Dat is interessant want cholesterol blijkt sinds de 21e eeuw zeer gezond te zijn. Er is wel een ander probleem met eieren. De kippen krijgen rommel te eten in plaats van zaadjes en granen die ze zelf met groot plezier van de grond oprapen. Hierdoor is een ei lang zo gezond niet meer als begin 19e eeuw, toen er nog geen legkippenindustrie was. Een ander onderdeel van een eimythe is dat eigeel zeer ongezond zou zijn. Dat zou nog meer cholesterol veroorzaken. De waarheid is dat eigeel juist het gezondste en lekkerste deel van het ei is. Vanaf begin 21e eeuw zijn er legio onderzoeken te vinden waaruit blijkt dat eieren helemaal niet slecht zijn voor het hart en de bloedvaten, iets wat sinds de jaren 70 van de 20e eeuw is beweerd.

Suiker is een vergif. / Bron: Pallbo, Wikimedia Commons (Publiek domein)Suiker is een vergif. / Bron: Pallbo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

2. Suiker is geen vergif

Wetenschappers hebben jarenlang verkondigd dat je best een suiker mag nemen en dat dit niet ongezond is. Suiker komt ook in natuurproducten voor zoals fruit, zo luidde de redenering. Er is echter een immens verschil tussen suiker uit een appel en suiker dat geraffineerd is. Van suiker uit een appel krijg je geen ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen en van geraffineerde suiker wel. Deze celontstekingen leiden tot welvaartsziekten zoals obesitas, kanker, diabetes mellitus type 2, Alzheimer, ADHD en hart- en vaatziekten. Daarnaast is suiker zeer verslavend. Dat komt omdat suiker het bloedsuikergehalte enorm opstuwt waarna het weer daalt en de bloedsuiker in een dip geraakt. Hierdoor voel je je depressief en snak je binnen de kortste keren naar een suikerpiek! Als na een aantal keren suiker eten kan het lichaam en de geest verslaafd raken aan suiker. Iets dat A ziekten veroorzaakt en B: verslavend is, mag je gerust een vergif noemen.

3. Roomboter is slecht; margarine is veel beter

Een onbegrijpelijk fenomeen is het feit dat artsen tientallen jaren lang hebben beweerd dat roomboter hart- en vaatziekten zou veroorzaken. Dat is totale flauwe kul die slechts de margarine-industrie in de kaart speelt. Zeer schrijnend is het gegeven dat er anno 2014 nog steeds artsen zijn die roomboter ongezond achten. Dat terwijl er sinds de jaren 90 een grote stroom aan onderzoeken is verschenen die bewijzen dat roomboter juist zeer gezond is en hart- en vaatziekten voorkomt. Wat wel slecht is voor het hart, is een versynthetiseerd boterhamsmeersel zoals Becel, terwijl er zelfs artsen zijn die deze margarine aanbevelen. Men weet blijkbaar niet dat margarine en plastic slechts één molecuul van elkaar verschillen. Becel is plastic nepboter.

4. E-nummers zijn uitgebreid getest en niet ongezond

E-nummers versterken de smaak, kleur en geur van potjes maagvulling zoals jam, saus en soep. De inhoud lijkt aantrekkelijker voor de smaakpapillen. Helaas denkt de rest van het lichaam er anders over. E-nummers accumuleren in het lichaam. Als een wetenschappelijk team het aantal E-nummers test houdt men nooit rekening met deze accumulatie of opeenhoping. De E-nummers worden door het lichaam herkend als synthetische stoffen; stoffen waar het lichaam niets mee kan. Een te veel aan deze stoffen veroorzaken schade in het lichaam. Daarom is het belangrijk voor het lichaam om deze stoffen onschadelijk te maken. Dat kan helaas niet door ze af te voeren via de urine of ontlasting. Dan zouden de stoffen in het lichaam te veel schade aanrichten. Wat het lichaam doet is de overlevingsstrategie instellen; de synthetische E-nummers worden ingepakt in vetcellen zodat ze geen contact hebben met de rest van het lichaam. Overgewicht is dus een strategische lichaansreactie om gif uit te schakelen. Daarom is het belangrijk om elk dieet wat is gericht op gewichtsverlies, te laten gepaard gaan met een detox.

5. Voedsel dat in de winkels ligt is veilig

Deze mythe is zeer hardnekkig. Alles wat door de keuringsdienst van Waren komt, is veilig, zo denken veel mensen. Men houdt echter geen rekening met het feit dat westerse voeding voor welvaartsziekten zorgt. Welvaartsziekten zijn dodelijk! Daarom is supermarktvoedsel zeer onveilig, want het leidt vaak tot de dood. Deze dood komt soms plotseling opzetten maar gaat er een sluipend ziekteproces aan vooraf zodat we de link met voedsel niet geneigd zijn om te maken. Anno 2014 krijgt 30% van de westerse bevolking te maken met kanker; dat is geheel toe te schrijven aan de consumptie van westerse voeding. mensen in Azië en Afrika krijgen minder vaak kanker dan Europeanen, Noord-Amerikanen en Australiërs! Kanker en hart- en vaatziekten staan samen op nummer één en twee in Nederland als het gaat om doodsoorzaken. De kans is meer dan 50% dat je vroegtijdig overlijdt aan deze welvaartsziekten omdat je supermarktvoedsel eet. Als de keuringsdienst van Waren zijn werk goed had gedaan, zou 95 % van de huidige supermarktvoeding verboden zijn.

Melk / Bron: Marina Shemesh, PublicDomainPicturesMelk / Bron: Marina Shemesh, PublicDomainPictures

6. Als je light eet kun je niet aankomen in gewicht

Light is een marketingterm. De term ´light´ herbergt de illusie dat je van dit soort voedsel afvalt. De waarheid is tegenovergesteld:van light word je dik. In lightproducten zitten voornamelijk kunstmatige zoetstoffen. Deze zoetstoffen kunnen leiden tot allerlei ziekten. Van de synthetische zoetstof aspartaam is aangetoond dat het het hongergevoel stimuleert. Dat is slecht nieuws voor lightproductgebruikers; ze krijgen slechts de neiging om meer en meer te eten. Wat lightproducten betreft is het goed om eens je gezond verstand te gebruiken. Bedenk bijvoorbeeld dat sinds de invoering van lightproducten mensen steeds dikker zijn geworden! Gaat er door deze gedachte te overdenken bij jou een belletje rinkelen?

7. Mijd vet; eet veel koolhydraten

Een andere mythe is het idee dat roomboter en noten dikmakend zijn omdat er veel vetten in zitten. Er zijn tig wetenschappelijke onderzoeken gedaan die erop wijzen dat vetten op zich niet dikmakend zijn. De mens kan vet erg snel verteren. Wat wel dikmakend is, is wit meel, suiker en transvet. Bakolie is zo´n transvet. Deze vetten zijn onnatuurlijk en worden door het lichaam niet herkend als voedingsstof. De spijsvertering ervan gaat zeer langzaam en het lichaam kan de overtollige energie slechts opslaan in reservestoffen ofwel: lichaamsvet.

8. Elke calorie is gelijk

Sommige diëten zijn gebaseerd op het tellen van calorieën. Elk voedsel heeft een calorische waarde. Mensen rekenen zich een ongeluk om om het juiste, toegestane aantal calorieën per dag te komen. Hierbij wordt over het hoofd gezien dat er verschillende soorten calorieën zijn. Calorieën uit banaan kunnen we heel goed verteren en zijn zeer snel verbrand maar calorieën uit een mueslireep worden door het lichaam niet herkend als voedsel. Een mueslireep is iets onnatuurlijks. Daarom worden deze calorieën zeer langzaam verbrand. Een vertraagde spijsvertering leidt tot obesitas. Daarom komen de mensen die calorieën tellen om gewichtsverlies te forceren bedrogen uit als ze vertrouwen op repen en allerhande goed bedoelde maagvulling dat adverteert met een laag caloriegehalte. De spijsvertering moet juist geoptimaliseerd worden en dat kan alleen door echt voedsel te eten in de vorm van fruit, groente, noten, granen, zuivel en zaden. Alles wat in een gekleurde verpakking zit is geen echt voedsel en wordt door het lichaam als iets lastigs beschouwd!

9. Gepasteuriseerde melk is beter dan rauwe melk

De mensheid heeft lang rauwe melk gedronken. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat rauwemelkdrinkers een hogere weerstand hebben. Je zou beter kunnen zeggen: ze hebben een grotere levensenergie. Het immuunsysteem bestaat namelijk niet; het is slechts een concept, een gedachtenconstructie wat door de mens is bedacht. Uiteindelijk bestaat er alleen levensenergie. Voedsel waarin veel levensenergie zit, is het meest gezond voor de mens. Gepasteuriseerde melk is dood gemaakte melk. Samen met een klein aantal bacteriën wordt een groot aantal voedingsstoffen om zeep geholpen. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van de enkele boeren in Nederland die een vergunning hebben om rauwe melk te verkopen.

10. Vlees is gezond

De bio-industrie is zeer rijk en machtig en heeft de misvatting dat vlees gezond is in vele mensen ingeplant. Vlees bevat aminen; dat zijn schadelijke stoffen. Normaal gesproken kan het lichaam deze aminen aan maar in vlees zitten er zoveel dat vele mensen toch verkouden worden of andere lichamelijke ongemakken vertonen als ze vlees hebben gegeten. Naast aminen zit er urinezuur in vlees. Urinezuur zorgt voor artritis en jicht. Steeds meer mensen ondervinden dat als ze stoppen met vlees eten na een paar weken de reumatische verschijnselen verdwijnen. Daarnaast is het bekend dat vegetariërs minder last hebben van kanker, hart- en vaaztiekten en obesitas. Deze wetenschappelijke bewezen feiten tonen aan dat vlees eten ongezond is.
Gerelateerde artikelen
Lekker en gezond ei eten met PasenLekker en gezond ei eten met PasenMet Pasen wordt er, net zoals met kerst, steeds meer een feest gemaakt van de maaltijd en alles er omheen. Het tradition…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Vijf misverstanden over gezond etenVijf misverstanden over gezond etenGezond eten, dat is wat we (bijna) allemaal willen. Gezond eten is belangrijk voor de gezondheid. Ook de voedingsindustr…
Waarom je E621 beter niet kunt nuttigenE621 wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken, vooral in de Chinese en de Indonesische keuken. Veel mensen kunnen er…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Bronnen en referenties
  • Boek: Voedsel, oorzaak van lichamelijke en psychische ontregeling, Jaap Huibers
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Renee Comet (National Cancer Institute), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Pallbo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Marina Shemesh, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "De 10 grootste voedselmythen ontkracht"

Reacties

Myhte, 05-05-2015 13:11 #2
Je kunt met mythen geen mythen ontkrachtenů dit is niet goed onderbouwd. Die ene molecuul is bijvoorbeeld uit de lucht gegrepen en daarnaast zegt het eigenlijk niet zo veelů Reactie infoteur, 05-05-2015
Het verschil tussen jouw tweeregelige reactie en mijn artikel is dat ik a la minute je de wetenschappelijke onderbouwing van alle feiten die ik noem zou kunnen tonen terwijl jij alleen een los statement plaatst zonder enig argument.

Ferry, 19-11-2014 16:54 #1
Wat je over E-nummers schreef, klopt niet. Heel veel verschillende stoffen hebben een E-nummer gekregen en dat zijn niet alleen synthetische stoffen. Citroenzuur heeft bijvoorbeeld ook een E-nummer. Reactie infoteur, 20-11-2014
Wat een voorbeeld. Citroen zuur is puur synthetisch. het is beslist niet van een citroen gemaakt.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!