InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat je moet weten over eieren

Wat je moet weten over eieren

Scharreleieren worden geproduceerd door kippen die in een grote hal opgesloten zitten in kooitjes. Scharreleieren zijn geproduceerd door kippen die nog nooit daglicht hebben gezien. Zowel scharrelkippen als vrije uitloopkippen leven slechts één jaar. Hun maximale leeftijd is 20 jaar. Omdat ze na een jaar te weinig eieren leggen worden ze geslacht. De kippenindustrie behoort tot de intensieve veehouderij.
Dierenmishandeling / Bron: Compassion Over Killing, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dierenmishandeling / Bron: Compassion Over Killing, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Eierproductiemachines

De omstandigheden waaronder eieren worden geproduceerd zijn in 70 jaar enorm veranderd. Vroeger, tot aan de Tweede Wereldoorlog was het houden van kippen vooral een lokaal gebeuren. Ieder dorpje had een kippenboer. Vaak werden deze bedrijven door vrouwen gerund. Vanaf de jaren 50 komt het ei uit de bio-industrie. De bedrijfsleiders zijn vaak mannen. Boerderijen zijn in enkele tientallen jaren omgebouwd van kleinschalige familiebedrijven naar grootschalige eierfabrieken. Kippen worden in de bio-industrie als eierproductiemachines behandeld.

Wat is een legbatterij?

Een legbatterij is een grote verzameling kooien met kippen die dagelijks één tot twee eieren leggen. Een legbatterij kun je vergelijken met een metro die zo vol is dat je bij elke stap 5 mensen opzij moet duwen. Omdat iedereen terugduwt en moppert op iemand die loopt, besluit je maar om ergens stil te blijven staan. In de metro zijn alleen maar meisjes want de jongens (haantjes) worden allemaal direct na geboorte geslacht. De deuren van de metro gaan nooit open; hij rijdt alsmaar door. Tijdens de rit krijg je allemaal erg veel te eten en wordt iedereen behoorlijk dik. Iedereen raakt geagiteerd en sommige meisjes vallen om. Andere gaan op de omgevallen meisjes staan omdat ze dan een beetje boven de rest uitsteken en iets meer lucht kunnen krijgen. Soms overlijdt er iemand en deze wordt opgeraapt en verwijderd uit de metro. Na zes weken stopt de metro eindelijk en gaan de deuren open. Iedereen wordt op een lopende band geplaatst en alle kippen worden automatisch de keel doorgesneden

Eendagskuikens

In bovenstaande alinea staat dat alle haantjes direct na geboorte worden geslacht. Dat gebeurt echt, tenminste als het gaat om legkippen. Vleeskuikens kunnen zowel mannetjes als vrouwtjes zijn. De eierindustrie heeft niets aan hanen; alleen kippen zijn belangrijk. Daarom worden alle pas geboren kuikentjes van het mannelijk geslacht zo snel mogelijk gedood. In de meeste landen gebeurt dat middels elektrocutie. Een deel van de kuikens worden vervolgens als diervoer verkocht aan dierentuinen. Het is een soort bijproduct van de bio-industrie. Deze geslachte kuikens worden ook wel eendagskuikens genoemd, omdat ze maar één dag leven. De rest van de geslachte mannetjeskuikens verdwijnt in een verbrandingsoven.

Het verschil tussen legkippen en vleeskippen

Vleeskippen en vleeskuikens zijn hetzelfde. Stichting wakker dier noemt ze ´plofkippen´. Vleeskuikens of plofkuiken zou een betere benaming zijn aangezien het dier nooit de fase van het kuiken-zijn ontstijgt; het wordt hooguit 6 weken oud, vaak maar 39 dagen. In de alinea hierboven staat een onderscheid tussen vleeskuikens en legkuikens. Deze kippen zijn eigenlijk van hetzelfde soort maar sinds de jaren 50 van de 20e eeuw zijn ze beide doorgekweekt op enkele typische eigenschappen. Het vleeskuikentje heeft een ander metabolisme gekregen en de legkip is zo ontwikkeld dat het vooral eieren legt. Een vleeskuiken wordt in 6 weken vetgemest en verkocht als kippenvlees. Een legkip mag een jaar leven; daarna is het niet meer in staat om in de ogen van bedrijfsleiders van eierfabrieken genoeg eieren te produceren. De legkip wordt na een jaar geslacht terwijl hij in natuurlijke omstandigheden 20 jaar zou kunnen worden.

Verschil tussen legbatterij- en scharrelkip

Scharrelkippen, legbatterijkippen en vrije-uitloopkippen vallen onder Europese regels. Het verschil tussen een scharrelkip en een legbatterijkip bestaat uit het feit dat in scharrelkippen met zijn negenen op een oppervlakte van een vierkante meter zitten en legbatterijkippen met 18 op een vierkante meter. Een scharrelkip heeft dus tweemaal zoveel ruimte om te lopen. Het kan niet naar buiten toe. Door druk van consumenten is sinds 2012 in de Europese Unie (EU) de legbatterijkip verboden; er worden in de winkel enkel scharreleieren en vrije-uitloopeieren verkocht. Fabrieken kunnen nog steeds legbatterij-eieren gebruiken die zijn geproduceerd buiten de EU. In een saus zoals mayonaise uit een fabriek kan wel een legbatterij-ei zitten.

Verschil tussen vrije uitloop- en scharreleieren

Er zijn vrije-uitloopeieren. De kippen die vrije uitloop hebben, vallen onder dezelfde regulering als scharrelkippen, behalve dat zij overdag vrije toegang hebben tot een begroeide buitenruimte waar elke kip minstens 4 vierkante meter tot zijn beschikking heeft. Veel mensen vinden het een stuk diervriendelijker om vrije uitloopeieren te kopen dan scharreleieren.

In Nederland mogen eieren uit een legbatterij worden geïmporteerd, maar In de EU mogen ze niet worden geproduceerd. / Bron: ITamar K., Wikimedia Commons (Publiek domein)In Nederland mogen eieren uit een legbatterij worden geïmporteerd, maar In de EU mogen ze niet worden geproduceerd. / Bron: ITamar K., Wikimedia Commons (Publiek domein)

Dubbel gebruik vrije uitloopruimte

De ruimte die een boer gebruikt voor vrije uitloop wordt steeds vaker benut voor overige productie. De vrije uitloopruimte kan een boomgaard zijn waar fruit wordt verbouwd maar het kan ook een weiland zijn waar zonnepanelen staan. Er zijn een aantal regels waaraan de vrije uitloopruimte is gebonden; er mogen geen plekken zijn waarachter een kip zich kan verschuilen. Omdat in de bio-industrie regelmatig kippen dood gaan doordat ze een zwak gestel en immuunsysteem hebben, moeten bio-industriearbeiders in staat zijn om de dode kippen te zien liggen met als doel ze op te rapen en in de verbrandingsoven te stoppen. Dat is de reden dat de grond zelf vrij moet zijn; er mag alleen laag begroeid gras zijn maar geen struiken.

Legbatterijkippen worden vaker ziek dan biologische kippen

Op Wikipedia staat in 2014 dat kippen in een legbatterij minder snel ziek worden omdat ze niet buiten de schuur komen. Dat is onzin. De legbatterij is juist verboden en één van de redenen, behalve de algehele wreedheid, was dat kippen die dicht opeen gepakt zitten meer vatbaar zijn voor ziektes. Kippen kunnen het vogelgriepvirus verspreiden, wat af en toe daadwerkelijk gebeurt. Dit virus kan muteren doordat het in aanraking komt met andere virussen op de kippen. Vervolgens kan het via de lucht overslaan op de mens. Een legbatterij is een broedhaard voor ziekten omdat de kippen onder de poep zitten. Daarom kunnen legbatterijkippen naast virusziekten ook bacteriële ziekten verspreiden. Kippen die biologisch leven worden vrijwel nooit ziek; deze hebben nauwelijks last van stress en een veel sterker immuunsysteem. Biologische kippen gaan vrijwel nooit voortijdig dood. Dat komt onder meer omdat de bio-industrie-legkip speciaal is gekweekt, genetisch gemoduleerd, om een jaar te leven en veel eieren te leggen. Dat gaat ten koste van de algehele gezondheid van de legkip in kwestie.
Gerelateerde artikelen
Eieren koken: hoe doe je dat?Eieren koken: hoe doe je dat?Eieren bestaan in verschillende soorten en maten. Ze bevatten allerlei belangrijke voedingsstoffen. Als u eieren gaat ko…
Waar komt mijn ei vandaan?Waar komt mijn ei vandaan?Naast de vele eieren die Nederlanders consumeren, worden eieren ook vaak gebruikt als grondstof voor bakkerijproducten,…
Leghennenhouderij: type's huisvestingLeghennenhouderij: type's huisvestingEr zijn veel verschillende manieren om leghennen te kunnen huisvesten. Tot januari 2012 werden de meeste kippen in een l…
Pasen: feiten over eieren op tafel!Pasen: feiten over eieren op tafel!Het eten van eieren hoort bij Pasen. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen tegenwoordig veel fabels de ronde.…
Hoe kook ik een ei?Hoe kook ik een ei?"Je kunt nog geen ei koken." Wanneer je niet zo sterk bent achter het fornuis, heb je deze uitspraak vast al eens naar j…
Bronnen en referenties
  • Boek: Jonathan Safran Foer: Dieren eten
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_uitloop_ei
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Legbatterij
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Compassion Over Killing, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Marie Lan Nguyen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 3: ITamar K., Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat je moet weten over eieren"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!