InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Filet americain, wat zit er in?

Filet americain, wat zit er in?

Filet americain wordt gegeten over de hele wereld. Maar verdeeld over de wereld zijn er talloze recepten. Bij filet americain hebben veel een verschillend beeld over de, met vlees bereide, lekkernij. In Nederland wordt het veelal op brood gegeten, in België kun een bord filet americain bestellen en genieten van een volwaardige maaltijd.

Geschiedenis van de filet americain

De naam filet americain is afgeleid van het beroemde ‘Steak tartaar’ (ook wel beefsteak à l’ Americain genoemd). Filet americain wordt voor het eerst geserveerd in een hotel te Amsterdam. "Het American hotel" serveerde de nieuwe specialiteit op 10 juli 1895 in zijn restaurant genaamd: Bar Americain. Je kunt dus wel stellen dat de naam afkomstig is van de plaats waar het gemaakt is.

Er wordt ronduit vaak gespeculeerd dat de filet americain uit Amerika of België komt, maar niets is minder waar. Uit Amerika komt het zeker niet, Amerikanen zijn niet voor niets doodsbang voor rauw vlees. Een verhaal uit België deed ook de ronde. Er zou een voetballer genaamd Martino zijn die er wat mee te maken zou hebben. Deze voetballer heeft niets met de "filet americain te maken. Wel bestaat er in het zuiden van Nederland en verdeeld over heel België de "Martino". Dit is een populaire variant van de filet americain.

Ingrediënten filet americain

Filet americain bestaat uit een aantal ingrediënten. Het hoofdingrediënt van de filet is rundvlees, maar zo nu en dan wordt er ten onrechte wat paardenvlees geconstateerd. De filet americain die de meeste Hollanders kennen uit de supermarkt zit verpakt in een luchtdicht bakje, zo blijft deze langer houdbaar. De filet americain in dit bakje wordt in fabrieken geproduceerd en kent dus geen enkele "trots" in de bereiding. In Vlaanderen staat deze soort ook wel bekent als de filet americain "préparé". In de "préparé" versie wordt gemalen vlees, wat kruiden en specerijen toegevoegd en dan is daar de filet americain zoals wij hem kennen. Tevens is deze te verkrijgen in meerdere varianten. Dit kan betekenen dat er uitjes zijn toegevoegd of bijvoorbeeld kappertjes.

De Martino

De Martino is geliefd onder vele Belgen en zuiderse Nederlanders. De Martino heeft veel weg van de "gewone" filet americain. Het werd voor het eerst gemaakt door Albert De Hert, die in 1951 een sandwichbar bezat op het De Coninckplein in Antwerpen. Volgens meneer De Hert kwam er op een dag een bekende voetballer genaamd Theo Maertens langs. Deze bestelde een broodje met alles erop en eraan wat hem uiteindelijk beviel. Hierna riep een bijstander het volgende: "Doe mij maar hetzelfde als de Martino."

Zelf filet americain maken

De zelfgemaakte filet americain is een echt aanrader. Wanneer je deze gemaakt en geproefd hebt wil je niet meer terug. Ook zul je je leven lang niet meer ontkomen aan het feit dat filet americain uit de supermarkt helemaal niet zo lekker is. Naast de intense smaakverbetering en de kennis van de inhoud, zul je er ongetwijfeld een hoop voldoening uit halen aangezien je het gerecht zelf in elkaar geflanst hebt.

Recept filet americain voor acht personen:

  • 1 kg tartaar of gehakte biefstuk
  • 2 kleine ui, gesnipperd
  • 2 flinke eetlepel mayonaise
  • 2 flinke koffielepel mosterd
  • 2 theelepel zeer fijn gesneden zoetzure augurk
  • 4 theelepels kappertjes
  • zout, zwarte peper
  • worcestershire sauce
  • tabasco
Alles even goed mengen en experimenteren met de zout en peper en het is klaar voor je bord!

Lees verder

© 2014 - 2018 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Trendtree.nl
  • Goeievraag.nl
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Filet americain, wat zit er in?"

Reactie

Ben Verkuijlen, 27-03-2017 09:40 #1
Wat is het verschil tussen file american en file du parma welke ingredienten moet ik eventueel toevoegen? dankje wel gr. Ben

Infoteur: Vandenbrink
Gepubliceerd: 21-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Voedsel en dranken
Reacties: 1
Schrijf mee!