InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De toenemende vraag naar quinoa

De toenemende vraag naar quinoa

De toenemende vraag naar quinoa De prijs van het Zuid-Amerikaanse gewas quinoa is snel gestegen.Vanaf 2008 is de vraag naar quinoa sterk toegenomen. Dat komt omdat het gewas een aantal grote voordelen heeft ten opzichte van andere gewassen. Zo is het glutenvrij, goedkoop te verbouwen en milieuvriendelijk. In Nederland kan de consument quinoa kopen bij onder andere de Albert Heijn en de Jumbo. Ook steeds meer Nederlanders proberen het in eigen tuin te verbouwen. Lees er alles over in dit artikel. Er is steeds meer belangstelling voor de Zuid-Amerikaanse plant quinoa. Dit is een oude Zuid-Amerikaanse plant die hopelijk een oplossing kan bieden voor de mondiale voedselvoorziening en de stijgende graanprijzen. De officiële Latijnse naam van het gewas is chenopodium. Dit is een traditioneel gewas dat al duizenden jaren in Zuid-Amerika wordt verbouwd. Het bevat veel proteïnen, mineralen en aminozuren. Een groot voordeel is dat het bovendien glutenvrij is. Dat is een voordeel omdat steeds meer mensen tegenwoordig last hebben van een glutenallergie. Zij moeten heel voorzichtig zijn met wat ze eten, omdat de lichtste aanraking met gluten tot grote gezondheidsproblemen kunnen leiden.

Nieuwe populariteit van quinoa

Volgens veel voedselspecialisten kan de quinoa dienen als volwaardige vervanger voor vleesproducten. Een groot voordeel is bovendien dat het gewas weinig water behoeft. Daardoor is het relatief goedkoop te verbouwen en tevens op plekken waar andere gewassen niet groeien. Daardoor hoeven ze veel minder te concurreren met andere gewassen. Zo wordt er zelfs in de halfwoestijn van Bolivia waar jaarlijks 200 millimeter regen valt quinoa verbouwd. Een ander voordeel is dat het gewas zijn eigen afweermiddel tegen insecten produceert. Dit betekent ook dat het product veel minder milieubelastend is, kortom er lijken vooral veel voordelen aan de plant te zitten.

Vooral vanuit Europa en de Verenigde Staten is er sprake van een toenemende interesse voor quinoa. De export vanuit Bolivia, na Bolivia de grootste producent, groeide in 2011 met maar liefst 36 procent. Daarmee vertegenwoordigt het een waarde van ruim 50 miljoen euro. Boeren in Bolivia, volgens de Verenigde Naties het armste land van Zuid-Amerika, zagen hun inkomen door de toegenomen handel ook toenemen. Steeds meer landen buiten Zuid-Amerika hebben interesse om het gewas te verbouwen. Zo zijn er in Kenia op grote schaal proeven aan de gang. Het voordeel van Oost-Afrika ten opzichte van West-Afrika is dat het klimaat daar milder is omdat het op grotere hoogte ligt. Buiten Afrika en Zuid-Amerika doet quinoa het ook goed in India en delen van de Verenigde Staten.

Prijs van quinoa

De prijs voor quinoa is in de periode van 2008 tot 2014 snel gestegen. Over een periode van een paar jaar verdubbelde de prijs. Dit ging zelfs zo ver dat het gewas voor veel van de eigen lokale Boliviaanse bevolking te duur was geworden. De vraag werd mede veroorzaakt door de hoge mais- en rijstprijzen. Daaraan ten grondslag lagen verschillende misoogsten in met name de Verenigde Staten. De productie nam ook wel toe, maar veel minder snel dan de vraag. Dat komt omdat veel boeren tijd nodig hebben om over te stappen op een nieuw gewas.

Quinoa in Nederland

In Nederland is de prijs van quinoa ook snel gestegen. Het werd onder andere verkocht in de supermarkten van Albert Heijn en de Jumbo. Die kunnen het product nog maar beperkt leveren of tegen een fors hogere prijs. Ook steeds meer Nederlanders proberen het product zelf te verbouwen in hun moestuin. Dit kan dienen voor eigen gebruik of weer worden doorverkocht aan bijvoorbeeld restaurants. Er zijn experimenten bekend waar succesvol quinoa is verbouwd, maar het staat nog wel allemaal in de kinderschoenen. Een probleem is dat het gewas veel zon nodig heeft. Dat is in Nederland niet altijd even goed mogelijk. Nederlanders eten quinoa vaak als onderdeel van een salade of bij het ontbijt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De toenemende vraag naar quinoa"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!