InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > 10 Suikervervangers

10 Suikervervangers

Dat suiker slecht is weten de meeste mensen wel. ADHD, diabetes, obesitas, kanker, hart-en vaatziekten, het zijn allemaal gevolgen van de overmatige suikerconsumptie van de westerse mens. Het is een mythe dat suiker alleen cariës zou veroorzaken. In feite is suiker een vergif, net zo slecht als alcohol en tabak. Dat geef je ook niet aan je kinderen maar suiker wel! Reeds 100 jaar lang is de mens totaal verkeerd bezig door zijn suikerconsumptie steeds verder op te voeren. Dat terwijl suiker een totaal overbodige stof is. Het is namelijk een mythe dat je suiker nodig hebt om energie te verkrijgen. Energie haal je genoeg uit vers voedsel; suiker is een verslavende stof, vandaar dat mensen die suikerverslaafd zijn zich tijdelijk iets beter voelen door suiker.
Rietsuikerstengels / Bron: Cmales, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rietsuikerstengels / Bron: Cmales, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Suiker veroorzaakt vele ziekten

Het wordt tijd dat we de boel gaan omdraaien en onze neiging tot zoetheid verkleinen en anders invullen. Suiker dient radicaal uit het voedingspatroon te worden geweerd! Het veroorzaakt kanker, obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes en diverse andere ziekten! Er zijn meer dan 10 suikervervangers. Lees hier een ander artikel over 10 andere suikervervangers. Hieronder staan de belangrijkste, lekkerste en meest eenvoudige manieren om suiker te vervangen.

1. Gepureerde vruchten

Je kunt allerlei gedroogde vruchten weken en er een puree van maken. Deze puree smaakt erg zoet en kun je toevoegen aan een griesmeelpudding en deeg voor koekjes en taarten. De puree zou je zelfs op brood kunnen smeren om een jam zonder suiker te maken! Pas er wel mee op, want het is mierzoet als je er teveel van gebruikt

2. Agavesiroop

Agavesiroop wordt gemaakt van de binnenkant van de agavebladeren; er komt bij een goede agavesiroop geen suiker aan te pas. Het smaakt erg zoet. Het is een ideaal middel om door de muesli te doen. Verder zou je het kunnen gebruiken om koffie en thee mee te zoeten. In theorie kun je het aanlengen met water en opdrinken maar dat wordt niet veel gedaan.

3. Rietsuikersap

Soms kun je in een Aziatische of Surinaamse winkel rietsuikerstengels kopen. Deze kun je persen in een persapparaat waarmee je ook groentesap maakt. Rietsuikersap is zeer zoet en bevat nog alle vitaminen, mineralen en andere fytonutriënten van de rietstengel. In tegenstelling tot geraffineerde suiker is rietsuikersap niet slecht voor de tanden noch kan het diabetes, obesitas of hart-en vaatziekten veroorzaken. Rietsuikersap kun je zo drinken, maar dat is erg zoet. Je kunt het naar eigen smaak mengen met koffie en thee.

4. Jaggery

Jaggery wordt gemaakt van dadels, rietsuikersap en palmsap. Het wordt vooral gegeten in India, Pakistan en Bangla Desh. In een Indiaanse winkel kun je vaak standaard jaggery kopen. Het wordt meestal verkocht in de vorm van een groot blok. Het is zeer zoet spul, de smaak komt dicht in de buurt van suiker, maar het heeft niets van de slechte eigenschappen van suiker. In de Ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde is jaggery een geneesmiddel bij constipatie.

5. Banaan

In een zelf gemaakt muesli doen de meeste mensen iets zoets. Uiteraard staat suiker vaak als eerste mogelijkheid voor ogen. Maar sinds we weten dat suiker allerlei ernstige ziekten zoals cariës, obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en ADHD veroorzaakt is het belangrijk om alternatieven te zoeken. In het geval van een muesli is dat niet moeilijk. Er zijn namelijk genoeg zoete vruchten. Je kunt een banaan in plakjes snijden en met elke hap muesli een stukje banaan mee scheppen. Zo smaakt de muesli natuurlijk zoet. Gepureerde banaan is heerlijk broodbeleg. Heb je je wel eens afgevraagd waarom er geen bananenjam bestaat? Omdat je gewoon een banaan kunt prakken het op brood doen; dat is veel eenvoudiger, lekkerder en gezonder!

6. Gedroogde abrikoos

Abrikoos is één van de vruchten die versuikerd als je hem droogt. Koop alleen biologische gedroogde vruchten want gedroogde vruchten bij de supermarkt bevatten veel zwavel. Gedroogde abrikoos kun je in principe als een snoepje eten. Het is ook lekker om het in stukjes te snijden en door de muesli te doen. Daarnaast zijn gedroogde vruchten prima om door een meel te mengen waarmee je zoetwaar zoals taarten en koekjes bakt.

7. Kokos

Gedroogde en geraspte kokos heeft een zoetige smaak. Je kunt het gebruiken door een muesli of je strooit het over een koekje als deze al bijna klaar is. Het is ook te gebruiken als verrijking van een griesmeelpudding. Kokos is zeer gezond; het behoort tot de betere zoetmakers.

8. Kaneel

Kaneel is een zoet kruid. Als je chocolademelk maakt en je doet er een beetje kaneel doorheen dan heb je minder zoetmakers nodig om het lekker te maken. Zelfs als je –bij wijze van uitzondering- eens suiker zou gebruiken, heb je met kaneel minder suiker nodig. Dat is eveneens de reden dat kaneel in veel koek- en speculaaskruiden zit; het maakt de smaak van een koekje al van nature iets zoeter. Kaneel kan uitstekend door een muesli. Deze verpoederde tak met bijzondere smaak heeft zelfs geneeskracht. Zo kunnen mensen met artrose het beste elke dag een gram kaneel door het eten doen; zo worden symptomen van artrose verminderd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

9. Steviablad

Er is steviapoeder op de markt maar steviablad is ongeraffineerd. Steviablad bezit over enige mate van geneeskracht die niet aan het poeder wordt toegeschreven. Stevia is ideaal in een thee; doe een paar blaadjes stevia in de theepot en niemand heeft meer suiker nodig. Verder kun je het gebruiken voor in de muesli, taart of pudding. Je hebt altijd water of melk nodig om dit te maken. In plaats van enkel water kun je een thee gebruiken die is getrokken van steviablaadjes. Sommige mensen houden niet van de smaak van stevia. Vaak is het zo dat er in zo´n geval teveel is gebruikt. Steviablad is 50 keer zo zoet als suiker en steviapoeder 300 keer zo zoet als suiker. Weet je nog wel dat je als kind een keertje twintig klontjes suiker in je thee deed? Juist, dat smaakt ook erg vies!

10. Maple syrup of ahornsiroop

Ahornsiroop komt oorspronkelijk uit Canada. Het is sap wat direct uit de boom komt. Het wordt opgevangen en meestal in flesvorm verkocht. Maple syrup is heel zoet en bezit over enkele fytonutriënten. Het is een stuk gezonder om dit te gebruiken op de boterham, in plaats van stroop. Het past ook goed in een muesli. In Canada en de V.S. wordt het vaak op pannenkoeken gedaan. Uiteraard maak je alleen pannenkoeken van volkorenmeel, biologische eieren en biologische melk. Zo geef je een lekkernij voedingswaarde; dat is een pannenkoek zoals hij van oorsprong is bedoeld.
Gerelateerde artikelen
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
3 heerlijke recepten met Stevia3 heerlijke recepten met SteviaStevia is een relatief nieuw product. Veel mensen weten daarom nog niet precies hoe ze Stevia moeten verwerken en wat ze…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Zelf muesli makenZelf muesli makenMuesli is een lekker en goedkoop ontbijt. Met een kilo muesli voor minder dan een euro kun je met zijn tweeën de hele we…
10 suikervervangers; gezonde lof der zoetheidSuiker is erg zoet. Overdreven zoet. Wie van zichzelf zoet genoeg is behoeft geen al te zoete suikerproducten. Als je te…
Bronnen en referenties
  • Boek: Suiker en zoetstoffen, Geert Verhelst
  • Afbeelding bron 1: Cmales, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "10 Suikervervangers"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 05-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!