InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manieren

Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manieren

Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manieren Witlof is een groente die we het gehele jaar door kunnen eten. We kunnen hiermee heerlijk variëren. Daarom is het verstandig om bij de wekelijkse boodschappen altijd een paar stronkjes witlof te kopen. We kunnen de witlof koken op de traditionele manier, maar ook gebruiken om een voedzame of maaltijdsalade van te maken. Als bijgerecht bij een etentje kunnen we de witlof karameliseren. Tenslotte zijn er diverse ovenschotels mogelijk met deze heerlijke groente.

Waar komt witlof vandaan?

Witlof is een groente die we al kennen vanaf 1830. De groente werd toen a.h.w. bij toeval ontdekt in België. De grondslag vormt de cichoreiwortel. Ook roodlof en andijvie behoren tot dezelfde familie. Als deze in het donker ligt dan ontstaan er blaadjes en omdat zij geen daglicht krijgen blijven ze wit. Zodoende ontstaat er witlof. De teelt duurt eigenlijk 2 jaar. In het eerste jaar teelt men de wortel en pas in het tweede jaar als de wortels zijn opgezet wordt de witlof geteeld.

Brussels lof is een veelzijdige groente

In Duitsland noemt men de groente Chichorei, naar de wortel van de plant. In België spreekt men van witloof. In Nederland was de groente vroeger alleen bekend onder de naam Brussels lof. De groente wordt voornamelijk geteeld in Frankrijk, België en Nederland.

Witlof is gezond en goede hulp bij afslanken

Witlof bevat veel vitamine A, B en C. Maar ook foliumzuur en mineralen. Voor mensen die willen afvallen is witlof een geschikte groente omdat er slechts 12 calorieën zijn per 100 gram. Het is licht verteerbaar en je kunt het op diverse manieren bereiden.

Stronkjes witlof bewaren

Witlof kunnen we het gehele jaar door op tafel zetten en het is daarom altijd handig om bij de wekelijkse boodschappen enige stronkjes witlof te kopen. Men kan de witlof ongeveer één week bewaren in de koelkast mits men deze legt in een plastic zak met kleine gaatjes. Vanzelfsprekend is het de beste optie om de groente meteen op te dienen maar enige dagen bewaren in de koelkast kan geen kwaad. Witlof die gaar is kan men in de diepvriezer nog enige tijd bewaren en dat kan handig zijn om toe te voegen aan bijvoorbeeld pastaschotels.

Witlofsalade

Witlofsalade is gezond omdat we de witlof dan rauw gebruiken. Men kan naar hartenlust zelf variëren maar gebruik in ieder geval de volgende ingrediënten:
  • 2 stronkjes witlof
  • 1 appel
  • 1 handvol walnoten
  • 1/2 eetlepel yoghurt
  • 1/2 eetlepel mayonaise (light).
  • enige druppels citroensap

Bereiding

Was de stronkjes in zijn geheel onder de stromende kraan. Verwijder de uiteinden en snijd de stronkjes in kleine stukjes. Voeg de geschilde en in stukjes gesneden appel toe en de walnoten. Maak een sausje van de yoghurt en mayonaise en voeg deze toe aan de salade.

Variatie

Vervang de walnoten door stukjes haring en voeg een paar stukjes gesneden bietjes toe. Ook is het mogelijk om een halve grapefruit of wat druiven toe te voegen met een paar stukjes belegen kaas. Erg lekker is het om een granaatappel toe te voegen aan de salade. Er valt eindeloos te experimenteren met een witlofsalade niet alleen als bijgerecht maar ook als maaltijdsalade.

Witlof met ham en kaas

Een wat ouderwets recept maar nog altijd succesvol is witlof met ham en kaas uit de oven. Reken per persoon 1 stronkje witlof.

Benodigdheden voor 4 personen

  • 1 kg. witlof of 4 stronkjes
  • 1 ons gekookte ham (mag goedkope ham zijn )
  • 6 eetlepels geraspte kaas
  • lepel paneermeel
  • beetje zout en peper naar smaak

Kaassaus

  • 40 gram boter
  • 40 gram bloem
  • zout en peper
  • 1 scheut bouillon

Bereiding

Was de witlof en verwijder de eindstukjes. Kook de stronkjes even voor gedurende ongeveer 5 minuten. Laat deze afkoelen.
Neem een ovenschaal en wikkel de stronkjes witlof in een plakje ham. Grote stronkjes kan men doormidden snijden. Maak een kaassaus van een beetje boter met wat bloem. Smelt boter in een pan en voeg een beetje bloem toe, daarna een beetje bouillon en roer tot een gladde massa is verkregen. Goed roeren tot er geen klontjes meer zijn. Schep de helft van de kaas door de saus. Leg vervolgens de pakketjes witlof met ham in de vuurvaste schaal. Giet de saus er overheen en de rest van de geraspte kaas met een eetlepel paneermeel. Zet de schotel in de oven gedurende 40 minuten op ongeveer 160 graden.

Gekarameliseerde witlof

Een gerecht wat ook door kinderen graag gegeten wordt is gekarameliseerde witlof.

Benodigdheden

  • 4 stronkjes witlof
  • zout en peper
  • 1 eetlepel boter
  • 2 eetlepels bruine basterdsuiker

Bereiding

Was de stronkjes witlof en verwijder de uiteinden. Snijd de stronkjes zodanig dat er losse bladeren ontstaan. Het is mogelijk om de witlof vóór te koken gedurende enige minuten maar noodzakelijk is dit niet. Smelt boter in de pan en leg hierin de bladeren witlof. Voeg de suiker toe en laat op een zacht vuurtje karameliseren. Klein beetje zout en peper naar smaak toevoegen en direct warm opdienen. Lekker als bijgerecht bij een aangekleed etentje.
Gerelateerde artikelen
Witlof, van ovenschotel tot saladeWitlof is een groente, die niet iedereen kan waarderen vanwege de soms wat bittere smaak. Witlof kun je echter lekkerder…
Loflied op het witlof en de voedzame aardappelZo bij het begin van het najaar kriebelt het weer, verlang je naar die typische najaarsgroenten en wel in het bijzonder…
Maaltijdsalades: Gezond en lekkerMaaltijdsalades: Gezond en lekkerBonensalade, witlofsalade en doperwtensalade zijn gezond, lekker, eenvoudig te maken en snel klaar. Ze vullen de maag go…
De geneeskracht van witlofDe geneeskracht van witlofWaarom is witlof wit? Je zult nooit een veldje met witlof tegen komen. Witlof is een zeer gezonde, licht bittere groente…
Hoe gezond en populair is witlof?Hoe gezond en populair is witlof?Weinig mensen weten niet wat witlof is, toch is de groep die echt van witlof houdt niet enorm groot. Zeker niet als je h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixakame, Pixabay
  • Koken.Be
  • Wikipedia.
  • Margriet kookboek 1961

Reageer op het artikel "Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manieren"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!