InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Soja is niet zo gezond

Soja is niet zo gezond

Soja is niet zo gezond Veel mensen die een melkallergie hebben stappen over op het drinken van sojamelk of gebruiken andere producten met soja erin. Maar is soja wel zo gezond? Soja bevat bijvoorbeeld vrouwelijke hormonen, fyto- oestrogenen. Er wordt daarom beweerd dat het goed is voor vrouwen in de overgang. Dit klopt echter niet! En welke gevolgen heeft het eten en drinken van sojaproducten voor het lichaam? Saponines in soja maken dat de darmwand meer doorlaatbaar wordt van stoffen die normaliter niet door het lichaam worden opgenomen. Deze stoffen kunnen vervolgens een allergisch reactie uitlokken op zowel voeding als lichaamseigen cellen. Dit laatste kan het begin zijn van een auto-immuunziekte. Laat wel duidelijk zijn dat niet iedereen hetzelfde denkt over de voor- en nadelen van soja. Je eigen gezonde verstand gebruiken en je misschien wat meer inlezen over dit onderwerp is natuurlijk altijd een goed idee.

Algemeen

Van soja wordt al jaren beweerd dat het een gezond product is en een goede vervanger van bijvoorbeeld koemelk. Er zijn echter veel gezondere producten als soja op de markt die je veel beter kunt gebruiken om bijvoorbeeld je eiwitten aan te vullen of om meervoudig onverzadigde vetten binnen te krijgen. Want de nadelen van sojaproducten zijn zo groot dat iedereen dient te overwegen of het nu wel zo verstandig is om soja te eten.

Nadelen van consumptie van soja

Soja bevat de volgende ongezonde stoffen:
  • Fytinezuur
  • Fyto-oestrogenen
  • Goitrogens
  • Saponines

Soja bevat een grote mate van fytinezuur, dit blokkeert de opname van belangrijke mineralen als ijzer, zink en magnesium. Deze voedingsstoffen zijn van belang voor het lichaam onder andere voor de ontwikkeling van de hersenen en ook voor het zenuwstelsel. Fytinezuur in soja bemoeilijkt daarnaast de opname van calcium en verhoogt daarmee de behoefte aan vitamine D.
In sojabonen zitten fyto-oestrogenen. Deze stof lijkt op natuurlijke oestrogenen en het heeft daarom ook dezelfde werking. Soms wordt aangeraden voor vrouwen in de overgang om soja te eten om zo oestrogeen aan te vullen. Maar dit is geen goede oplossing, deze vrouwen komen juist progesteron tekort en helemaal geen oestrogenen! Mannen worden onvruchtbaar van teveel oestrogenen. De menstruele cyclus van de vrouw raakt er van in de war. Voor opgroeiende meisjes kan teveel oestrogeen zorgen voor een vroegtijdige puberteit en bij jongens juist voor een verlate puberteit.

Verminderde werking van enzymen

De fyto-oestrogenen in soja onderdrukken daarnaast de werking van de enzymen die schildklierhormonen moeten vormen. De schildklier neemt hierdoor toe in grootte (=struma). Uiteindelijk kan hypothyreoïdie ontstaan, een te traag werkende schildklier. Dit gebeurt ook nog eens door de stof goitrogens die ook in soja voorkomt, deze stof onderdrukt de schildklier. Saponines in soja zorgen dat de darmwand meer doorlaatbaar wordt.

Gefermenteerde soja

In Azië consumeren mensen kleine hoeveelheden gefermenteerde soja. Gefermenteerde sojaproducten zijn ketjap, miso en tempeh. Door het fermenteren wordt een groot deel van de schadelijke stoffen uitgeschakeld. Zo verdwijnen bijvoorbeeld een groot deel van de fytinezuren door het proces van fermentatie. De meeste sojaproducten die in Nederland te koop zijn worden echter niet gefermenteerd, ze worden gemaakt van rauwe sojabonen. Ze worden wel zodanig bewerkt dat de proteïnes in de sojabonen worden beschadigd en de hoeveelheid carcinogenen toenemen.

Conclusie

Buiten dit alles wordt veel soja ook nog eens genetisch gemanipuleerd. Waarvan nog niet helemaal de gevolgen voor het lichaam en de ecologie van bekend zijn, maar gezond kan het haast niet zijn. En echt een heel klein beetje soja zo nu en dan kan geen kwaad, maar de rauwe sojaboon is geen product wat je iedere dag kunt gebruiken zonder gezondheidsnadelen te gaan ondervinden op de langere termijn. Rijstmelk, kokosmelk of amandelmelk zijn goede alternatieven als je geen melk van koeien kunt verdragen en je geen soja wilt gebruiken.
© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soja is niet zo gezond"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 24-05-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!