InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?

Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?

Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen? Dagelijks wordt er in vele gezinnen een warme maaltijd bereid. Bij het bereiden van een warme maaltijd worden ook smaakmakers gebruikt. Een belangrijke smaakmaker in veel gezinnen voor de maaltijd is een ui. In Nederland worden veel uien geconsumeerd en verwerkt in tal van gerechten. Niet alleen in Nederland is het gebruiken van uien populair. Uien behoren namelijk tot de populairste groentesoorten ter wereld. Dat uien zo populair zijn zou men in eerste instantie niet verwachten. Uien worden namelijk vaak in verband gebracht met huilen. Dit komt doordat men tijdens het snijden van uien vaak te maken krijgt met zere en tranende ogen. Het snijden van uien wordt dan ook vaak gezien als een vervelend karweitje. Wanneer men weet wat de oorzaak is van het huilen, dan zijn er tal van tips die ervoor zorgen dat men niet meer hoeft te huilen tijdens het snijden van uien.

Populairste groente soort ter wereld

Het consumeren van uien is in Nederland zeer populair. Gemiddeld eet een Nederlander per jaar vier tot vijf kilo aan uien. Deze uien worden vooral verwerkt in tal van gerechten. Hierbij kan men denken aan puur Hollandse producten, zoals hutspot, maar ook aan internationale gerechten. Van pastasaus tot curry en van pizza tot chili con carne. Uit oude geschriften is vastgesteld, dat de oorsprong van de ui dateert uit 3.000 jaar voor Christus. De ui werd in eerste instantie vooral verbouwd in het Midden-Oosten. Vooral in de streek van Iran tot West-Pakistan en in het aangrenzende zuidelijk Rusland waren bekende streken waar uien werden verbouwd. Vrij gauw daarna werd de ui ook verbouwd in China en het oude India. Tegenwoordig wordt de ui bijna in de gehele wereld verbouwd, waardoor het een van de populairste groente soorten ter wereld is geworden. Ondanks dat de ui bijna overal ter wereld wordt verbouwd, is Nederland toch s werelds grootste leverancier van de ui. Jaarlijks wordt ruim een miljoen ton ui getransporteerd naar meer dan 60 verschillende landen over de hele wereld. Dat Nederland 's werelds grootste leverancier van de ui is, komt onder anderen doordat men in Nederland het hele jaar door uien kan verbouwen.

Gezondheid

Dat de ui zo populair is, heeft de ui vooral te danken aan zijn functie als smaakmaker. Daarnaast levert het eten van uien tal van gunstige effecten op voor de gezondheid. Het eten van uien kan namelijk preventief werken. De preventieve werking van de ui heeft betrekking op de beschermingen tegen hart- en vaatziekten. Door zijn lage aantal calorieën, kan het eten van uien ook prima gecombineerd worden met een dieet. Het blijkt zelfs dat het eten van uien zorgt voor een vermindering aan vetcellen. Lees voor meer informatie over het eten van uien en vermindering van vetcellen in het artikel: Dieet en uien.

Waarom moet je huilen, bij het snijden van uien?

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het niet de sterke geur van de uien die ervoor zorgen dat veel mensen gaan huilen. Spontaan gaan huilen wanneer ze in aanraking komen met uien. Wanneer je uien gaat snijden, snij je de cellen van de ui kapot. Wanneer deze cellen kapot gaan, kunnen de stoffen die in deze cellen zitten vrij reageren. Het gaat hier vooral om het enzym allinase en een zwavelhoudende component. Zodra de cellen van de ui kapot worden gemaakt, gaan deze stoffen met elkaar en met de bijgekomen lucht reageren. Hierdoor ontstaat er een zuur wat door een ander enzym weer wordt omgezet in een gas, synpropaanthial-S-oxide. Als dit gas vervolgens in aanraking komt met het oogvocht, dan ontstaat er een zwavelzuurverbinding. Deze verbinding irriteert je ogen, waardoor je oog ter bescherming gaat huilen.

Het feit, dat men tijdens het snijden van uien moet huilen, komt vooral doordat mensen eigenlijk niet weten wat de reden is waarom mensen moeten huilen tijden het snijden van uien. Hoewel we veelal zeggen dat we een ui gaan snijden, snijden mensen in vele gevallen de ui niet echt. In plaats van een ui te snijden, drukken ze het mes er doorheen. Door het mes door de ui te drukken, komt er meer druk op de cellen en komen er meer gassen vrij. Door het drukken komen er meer gassen vrij, dan wanneer men een ui echt gaat snijden met een scherp mes.

Tips om uien te snijden

Ondanks dat het huilen minder zal zijn, wanneer men een ui echt gaat snijden, dan is echter het euvel nog niet helemaal verholpen. Het voorkomen, dat men moet huilen tijdens het snijden van uien, is dan ook vrij lastig. Onderstaande tips kunnen wel een bijdrage leveren om minder of niet te huilen bij het snijden van uien.
  • Wanneer je een ui gaat snijden kan het helpen om de ui voor gebruik eerst even in de vriezer of in een bakje met koud water te leggen. Doordat de ui koud is komen er minder gassen vrij. Wanneer je een ui helemaal onder water snijd heb je zelfs geen enkele last van tranende ogen omdat de enzymen die dit veroorzaken niet vrij komen.
  • Ook wanneer men tijdens het snijden van een ui een kaars brand in de keuken, zal men minder last hebben van tranende ogen.
  • Veel mensen beginnen in hun ogen te wrijven tijdens het snijden van uien. Deze reactie is erg logisch. De ogen beginnen immers te irriteren. Toch wordt de irritatie door het wrijven vaak erger. Het erger worden, van het tranen van de ogen, wordt veroorzaakt omdat de kans groot is dat men uiensap aan de handen heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huilen van uienHuilen van uienWaarom huilen mensen toch wanneer ze een uit snijden? En er valt helemaal niks aan te doen, je kan het niet tegenhouden.…
De ui en het snijden zonder huilenDe ui en het snijden zonder huilenDe ui is een van de meest verkochte groentesoorten in Nederland. Ze zijn dan ook in veel verschillende gerechten bruikba…
Uien snijden zonder tranende ogenBij het snijden van een ui staan je ogen waarschijnlijk meer dan eens vol met tranen. Hoe komt dit en wat kan je eraan d…
Traditionele Spaanse recepten uit BaskenlandTraditionele Spaanse recepten uit BaskenlandLange tijd is de Baskische keuken de beste van Spanje geweest. Tegenwoordig zijn er twee soorten keukens. De overvloedig…
Huilen als manier om jezelf te ontladenHuilen als manier om jezelf te ontladenElke dag staan we bloot aan een grote hoeveelheid prikkels; zintuiglijke informatie die we moeten verwerken. Het kan geb…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be
  • www.food-info.net

Reageer op het artikel "Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?"

Reactie

Elles, 07-12-2015 13:44 #1
Heel simpel. Afzuigkap op hoogste stand en daaronder de uien snijden. Werkt uitstekend Reactie infoteur, 19-12-2015
Hoi Elles,

Dank voor deze tip. Hopelijk volgen er meer van deze zinvolle aanvullingen.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!