InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Blikwaar, een giftig gevaar

Blikwaar, een giftig gevaar

Het San Francisco Breast Cancer fund (BCF) heeft blikvoeding getest op de aanwezigheid van bisfenol A(BPA). Dit is een hormoonverstorende, synthetische stof die in de plastic bekleding van blikproducten zit. BPA lekt weg uit de wandbekleding en komt in het eten terecht. Deze stof eten we gewoon op als we blikproducten gebruiken. Het kan leiden tot kanker en agressief gedrag. Speciaal voor kinderen is het gevaarlijk omdat BPA de abnormale ontwikkeling van de voortplantingsorganen op zijn geweten heeft.

Inhoud:

Gif in blikvoer

Het BCF onderzocht normale voeding uit supermarkten rond San Francisco. In totaal onderzocht men 12 blikken en deze bleken allemaal meetbare hoeveelheden bisfenol A in het eten te bevatten. Aangezien de methoden om blikwanden te bekleden overal ter wereld hetzelfde is, is dit een wereldwijd probleem. Er zijn meer studies naar BPA gedaan; in totaal is er in ruim 700 blikken deze synthetische plasticsoort aangetroffen in hoeveelheden die net onder of ver boven de veilgheidsnorm zitten. BPA kan zelfs in minieme concentraties tot schadelijke gevolgen leiden. Volgens dr. Frederick vom Saal en dr. Claude Hughes van de Carolina Universiteit in North Carolina, hebben meer dan 90 studies de giftigheid van BPA bij opvallend lage doses bevestigd. De gevolgen van BPA in het eten leiden bij dieren tot permanente veranderingen in borst- en prostaatcellen, insulineresistentie, chromosoomschade, miskramen en het krijgen van kinderen met syndroom van down.

Lage dosis is gevaarlijk

Gek genoeg bleek uit de onderzoeken dat een lage dosis BPA giftiger was dan een hoge dosis. Wetenschappers vermoeden dat het lichaam een soort radar heeft voor giftige stoffen en dat lage doseringen onder de radar door vliegen. Hoge doseringen worden beter opgemerkt en daardoor sneller uit het lichaam gevoerd, zo is de gedachte.

Ziek worden van blikvoer

Er zijn minder onderzoeken op mensen dan op dieren gedaan maar de onderzoeken die op de mens zijn gedaan geven reden tot alarm. Zwak sperma, is in verband gebracht met de giftige stof uit blikbekleding. Verder zijn polycystisch ovariumsyndroom en miskramen vaker geconstateerd bij vrouwen die regelmatig groenten uit blik eten. Het meest kwetsbaar zijn foetussen, baby's en jonge kinderen. Zij hebben een onvolgroeid lichaam en zijn daardoor meer ontvankelijk voor gifstoffen. In een Amerikaans onderzoek onder 249 moeders die veel BPA in hun urine hadden bleek dat hun kinderen in de leeftijd van twee jaar vergrote kans hadden op agressief gedrag. Uit ander onderzoek onder kinderen tussen de drie en zeven jaar bleek dat kinderen die blikproducten eten grotere kans hebben op astma. De angst van onderzoekers dat BPA het immuunsysteem aantast wordt daarmee bevestigd.

Andere bekleding?

Fabrikanten zijn zich bewust van het BPA-lekkageprobleem en zijn negatieve invloed op de volksgezondheid. In de V.S. is het bedrijf Eden Foods in 1999 overgestapt op en andere blikwandbekleding; een emaille-achtige stof dat een mengsel is van hars en olie op plantaardige basis. Dat hoeft overigens niet direct te betekenen dat het gevaarloos is; het is alleen minder onderzocht op gevaar.

Mijd blikvoer

Artsen raden op basis van deze wetenschappelijke onderzoeken aan om blikvoer helemaal te mijden. Verse producten eten is veel gezonder. Het is zo dat wanneer iemand met de gewoonte blikvoer te eten overstapt op verse groente, de BPA-waarden snel dalen. Dat blijkt uit onderzoek van het Silent Spring Institute in Massachusetts. Verse voeding voorkomt het risico op BPA-gerelateerde aandoeningen.

Blikken zonder bekleding

Wandbekleding in blikjes is aangebracht omdat blikken zonder bekleding hebben bewezen het eten te oxideren, waardoor de voedingswaarde daalt tot nihil. Als het blik ongeopend is dan is het oxidatieproces slechts langzaam in werking. Er blijft echter altijd zuurstof achter in het blik waardoor er sprake is van oxidatie. Dat is waar te nemen aan de vlekjes die het blik aan de binnenkant heeft. Zodra het blik opengaat, versnelt het oxidatieproces enorm. Een blik in de koelkast zetten is om deze reden zeer af te raden. Het aanbrengen van een plastic laagje is geen succes gebleken. Blikvoer moet je eigenlijk beschouwen als maagvulsel zonder voedingsstoffen, ook al zitten er groenten in. Ten alle tijde is het beter om vers voedsel te bereiden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Patat, pizza en chips. Ongezond maar lekker eten. De een eet het bijna nooit, de ander bijna dagelijks. Onverstandig, wo…
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Zijn vetten slecht?Zijn vetten slecht?Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel…
Het westers dieet maakt ons ziekHet westers dieet is uiterst ongezond. Het is aangetoond dat moeders die het westerse dieet volgen, grotere kans hebben…
De juiste voeding voor je hondDe juiste voeding voor je hondNet als voor de mens, is ook voor onze honden een natuurlijke dieet één van de belangrijkste stappen op weg naar een lan…
Bronnen en referenties
  • Medisch Dossier, verscheidene wetenschappelijke onderzoeken

Reageer op het artikel "Blikwaar, een giftig gevaar"

Reactie

Swah (infoteur), 10-08-2013 13:22 #1
Ik vind het een erg interessant artikel, maar heb zo mijn twijfels over de juistheidů Blikvoer benoemen als 'maagvulsel zonder voedingsstoffen' lijkt mij nogal kort door de bocht.
Daarom is het jammer dat er bij de bronnen enkel staat : 'Medisch Dossier, verscheidene wetenschappelijke onderzoeken', want ik wilde er graag meer over opzoeken.

Welke bronnen heb je juist gebruikt voor dit artikel? Reactie infoteur, 11-08-2013
Http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_10/nummer_3/artikel_81/
Het artikel is alleen leesbaar voor bezoekers die lid zijn van de site. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar het giftige gevaar van blikwaar.
Hieronder staan slechts enkele voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21293273
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19769995
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22875908
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23452902
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23704952
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2774166/

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!