InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Soja, een gevaarlijk voedingsmiddel

Soja, een gevaarlijk voedingsmiddel

Soja heeft nooit officieel de status van veilig voedsel gekregen. Soja is feitelijk uitsluitend goedgekeurd als bindmiddel voor karton. Veel dieren worden gevoed met soja. Hele oerwouden worden voor de sojaoogst gekapt. Terwijl Aziaten het zelf enkel als smaakmaker gebruiken eten veel vegetariërs soja en sojaproducten als vleesvervangers. Er wordt beweerd dat soja gezond is. Soja zou beschermen tegen kanker, maar niets blijkt minder waar. Soja veroorzaakt vele nare aandoeningen.

Geen GRAS

Generally Recognized As Safe is de standaard die in de VS wordt gebruikt om een voedingsmiddel toe te staan. De FDA (voedsel en waren wet in de VS) eist dat er veiligheidspecificaties en controleprocedures zijn alvorens een voedingsmiddel het GRAS te verstrekken. Voor soja geldt dat er altijd is aangenomen dat de nitriet uit soja wanneer het als bindmiddel in karton zou worden gebruikt niet in het voedsel terecht zou komen. Soja dient derhalve altijd onder controle te staan wanneer deze wordt toegepast. [1] Ondanks dat is soja een hoofdbestanddeel van diervoeding voor industrieel gebruik. Maar ook veel mensen consumeren veel soja in hun dagelijkse voeding.

Duistere kanten

Soja beschadigt de schildklier, het immuunsysteem, het DNA en de chromosome is de waarschuwing die te lezen is op het internet [2]. Deze waarschuwing is gebaseerd op feiten die al te lezen zijn in het in 2005 uitgegeven boek van KT Daniel “Het hele verhaal van soja. De duistere kant van amerika’s favoriete gezondheidsvoedsel.'' [3] Epidemiologisch, klinisch en laboratoriumonderzoek verbinden soja aan ondervoeding, spijsverteringsproblemen, disfunctie van de schildklier, cognitieve achteruitgang, seksuele stoornissen, zelfs hartaandoeningen en kanker.” De voedingsindustrie is, volgens Daniel, op de hoogte van deze schokkende feiten maar onderdrukt ze.

Consumptie

Soja staat bekend als ‘gezond’ en wordt in de supermarktschappen o.a. aangeboden als sojamelk. Zelfs als vervanger voor babyvoeding. Sojamelk blijft onbeperkt goed buiten de koeling, is feitelijk bonensap met toegevoegde smaakstoffen. Het is alles behalve melk of een vervanger ervan. [4]

In het westen wordt er veel soja geconsumeerd. Gedacht wordt dat Aziaten veel soja eten. Maar de gemiddelde Chinees eet 10 gram soja per dag. In het westen bedraagt de soja consumptie gemiddeld 60 gram per persoon per dag. In de vorm van tofu of als vleesvervanger is het zeer populair. Aziaten gebruiken soja voornamelijk in sausen.

Als vleesvervanger is soja ongeschikt. De biologische beschikbaarheid van aminozuren (eiwitten) uit niet dierlijke bronnen bedraagt ongeveer 25%. Daarnaast bevat soja niet de 9 essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren zijn eiwitten die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken maar wel nodig heeft om te verwerken in één van de 250.000 verschillende eiwitten die de mens in leven houden. Daarnaast zijn de aminozuren die soja wel bevat gekoppeld aan cellulose waardoor ze niet voor de mens te verteren zijn.

Schadelijke effecten van soja

Onder kinderen die werden gevoed met sojaproducten bleek dat het aantal gevallen van auto-immuunziekten aan de schildklieren 18% vaker voorkwamen. [5]. Daarbij krijgen kinderen door deze sojavoeding ongeveer de hoeveelheid van 4 anticonceptiepillen aan oestrogenen hormonen binnen per dag. [6]

Soja bevat tevens de stof hemaglutinine. Deze stof zorgt ervoor dat rode bloedcellen gaan klonteren. Deze kleverigheid neemt met 5% toe en geeft vervolgens bloedvatafsluitingen. Gevolg is trombose of hart- en vaatziekten. [7]

Soja bevat een stofje welke werkt als trypsine inhibitor (remmer) op lymfocyten. Lymfocyten zijn actieve eiwitten van het immuunsysteem. Soja remt hiermee de werking van het immuunsysteem direct af. [8] Trypsine inhibitors zorgen er tevens voor dat de eiwitten die het lichaam binnenkomen via de voeding niet volledig kunnen worden benut. Het remmen van het immuunsysteem heeft directe gevolgen voor het oplossen van een eenvoudige verkoudheid tot het voorkomen van kanker. Soja is dus niet kankerwerend, maar kanker bevorderend op deze wijze.

“Sojabonen bevatten bestanddelen (genisteïne en daidzeïne) die het thyroid peroxidase inhiberen. Het thyroid peroxidase enzym is essentieel voor de synthese (productie) van het schildklierhormoon.” Aldus staat er te lezen in Biochemical Pharmacology. [9] Daarbij werd ook vermeld dat deze actieve bestanddelen na twee uur koken nog steeds actief aanwezig waren. Het draagt op deze wijze bij aan het veroorzaken van schildklierkanker. Het nuttigen van soja, zelfs als men voldoende jodium binnenkrijgt leidt op deze wijze van inhibering naar hypotheroïdie (trage schildklier) met alle gevolgen van dien.
© 2012 - 2018 Irbis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Soja is niet zo gezondSoja is niet zo gezondVeel mensen die een melkallergie hebben stappen over op het drinken van sojamelk of gebruiken andere producten met soja…
Te eten of te laten? - Voeding en kankerTe eten of te laten? - Voeding en kankerVele kankers zijn te verwijten aan ons voedingspatroon. Een duidelijk overzicht van wat goed is om tot je te nemen en ee…
Bronnen en referenties
  • [1] FDA ref72/104, report FDABF GRAS-258.y.
  • [2] http://www.mayanmajix.com/soy_summary.pdf
  • [3] The whole soy story, the dark side of America’s favorite health food. Kaayla T. Daniel PhDisbn 0-9670897-5-1 pgn 31
  • [4] The Observer, a. Barnett, ‘they hailed it as a wonderfood’ 7 november 2004
  • [5] Journal of American Colege of nutrition, april 1990;9(2): 164-167
  • [6] Setchell, KD et al, ‘isoflavone content of infant formulas and the metabolic fate of these early phytoestrogens in early life’, American journal iof clinical nutrition, December 1998
  • [7] Journal of thrombosis and haemostasis, November 19999; 82(5): 1522-1527
  • [8] Canadian journal of biochemistry December 1975; 53(12): 1337-41
  • [9] Biochemical pharmacology, 1997, Vol 54, 1087-1096

Reageer op het artikel "Soja, een gevaarlijk voedingsmiddel"

Reacties

Victoria, 25-07-2014 16:47 #7
Wonderlijk, al duizenden jaren wordt soja veel(!) gegeten in het Oosten. Ook oudere mensen zien er fantastisch uit. Ik verbaas me daar altijd over. Het zal vast niet alleen door soja komen, maar het draagt zeker bij. Mannen zien er misschien in vergelijking met Europa minder mannelijk uit, maar het hoort bij die cultuur en hun kracht is niet minder.
Belangrijker is dat door de isoflavonen veel minder hormoongevoelige kankers voorkomen.
Ik vind soja een fantastisch en veelzijdig product. Ik kies wel altijd voor biologische, niet genetisch gemanipuleerde!

Josévan Leeuwen, 21-02-2014 05:11 #6
Ik gebruik al een hele tijd soja-melk. Dit is om het calcium-gehalte aan te vullen,
dus ik schrik dus echt van dit artikel. Pas ben ik geopereerd aan een van mijn bijschildkliertjes,

Dus mijn vraag, wat is verstandig en de waarheid omtrent soja-melk…?

Betabox, 26-01-2014 14:35 #5
Bad Science heet dat. Hoe zo aziaten eten nauwelijke soja? Tempeh en tofu worden al eeuwen gebruikt. Dat het geen volwaardige vleesvervangers zijn dat is correct.

Bo2607, 22-01-2014 12:12 #4
Aziaten eten nauwelijks soja?! Wel eens naar een Indonesische / Japanse / Chinese / Koreaanse menukaart gekeken?! Ik ben vegetarisch opgevoed door mijn Indische ouders. Ik at vanaf zeer jonge leeftijd tahu, tempeh en andere afgeleides van sojabonen, in een zeer afwisselend dieet met veel groenten. Kerngezond, nooit ziek! Voel me nog steeds kip-, eh pardon, sojalekker! Wat een raar verhaal, dit! Zit de vleeslobby hierachter?!

Rob, 20-01-2014 07:56 #3
Wel jammer dat het eerste 'gerelateerde artikel' (lijstje onderaan dit artikel) soja helemaal bejubelt…!

Simon, 19-01-2014 14:59 #2
Bij de kop begonnen en de 'bewijzen' erbij gezocht. Dit artikel heeft niks met zoeken naar waarheid te maken. Misschien met zoeken naar lezers?

Eef, 18-01-2014 20:29 #1
Een goed artikel gebruikt als basis niet enkel bronnen die > 10 jaar oud zijn. Waar zijn de recente artikelen en waarom zijn het steeds zulke korte quotes? Eerst eens wat meer verdiepen in wetenschappelijk lezen en schrijven, voordat je een compleet eenzijdig verhaal op het internet zet.

Infoteur: Irbis
Gepubliceerd: 04-09-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 7
Schrijf mee!