InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Aneka Rasa: van een vertraagde tram en water dat nooit kwam
recensie

Aneka Rasa: van een vertraagde tram en water dat nooit kwam

Aneka Rasa: van een vertraagde tram en water dat nooit kwam Onlangs opende het Amsterdamse Scheepvaartmuseum na een verbouwing zijn deuren. En keerde VOC-schip De Amsterdam terug naar huis. Een goede aanleiding voor een bezoek aan de stad en een etentje in de sfeer van scheepvaart en Indonesië. Aneka Rasa in de oude havenbuurt blijkt een onverwacht schot in de roos.

Waarom?

Na een jarenlange verbouwing is het Scheepvaartmuseum weer open en hoef je niet langer naar NEMO om VOC-schip De Amsterdam te bekijken. Het museum is gemoderniseerd en presenteert haar rijkdommen op eigentijdse, lees: multimediale wijze. Met uiteraard veel aandacht voor de VOC. De verhalen over specerijen en andere kostelijke waar uit de Oost maken hongerig en doen verlangen naar een goede Indonesische maaltijd. Daarvoor gaan we naar de smalle straatjes achter de Schreierstoren, waar in de Gouden Eeuw zeelieden hun gage verbrasten en jongemannen werden geronseld voor de grote vaart. In de Warmoesstraat treffen we 'Authentic Indonesian Restaurant' Aneka Rasa, wat 'andere smaak' betekent. Authentiek en een andere smaak. Dat wekt verwachtingen.

Het decor

Aneka Rasa is huiselijk ingericht, met als voornaamste verwijzing naar Indonesië een serie zwart-wit foto's uit Nederlands-Indië en een muurschildering van een vulkaanlandschap. De omgeving oogt internationaal, alsof we zelf op reis zijn. Om ons heen horen we Engels, Duits, Spaans en Chinees spreken.

Het aanbod

De menukaart is overzichtelijk. Drie rijsttafels, hoofdgerechten op basis van vlees, vis of vegetarisch en een lijst met rames-schotels. Op de website legt het restaurant fijntjes het verschil tussen rijsttafels en rames uit: de rijsttafel is wel gebaseerd op de Indonesische selamatan, maar het waren de Nederlandse planters 'met hun grote eetlust' die er steeds meer gerechten aan toevoegden. Zo'n rijke dis gaf bovendien status. Oorspronkelijker is de rames: een bord met in het midden rijst en daaromheen allerlei gerechtjes. De drie rijsttafels op de menukaart kunnen alleen per twee personen besteld worden, wat de vegetariër en de flexitariër in ons op gespannen voet brengt. Als we de serveerster vragen of er bij de vegetarische rijsttafel ook iets van vlees of vis geserveerd kan worden, komt ze met een soepele oplossing: we leveren een gerecht van tahoe of tempé in en krijgen in plaats daarvan een visgerecht. Even later komt ze terug om te vragen of we haast hebben. De kok zit namelijk in de tram en is vertraagd. Hij komt over een kwartier en dan is het eten een kwartier later klaar. Jam karet ('de tijd is van rubber'), zo echt Indonesisch! Gelukkig hebben we geen haast, al vragen we ons wel af hoe een kok pas om 18.00 uur eten kan serveren in een restaurant dat al om 17.00 uur open gaat. We brengen onze 'rubberen tijd' door met kijken naar het straatbeeld vol blowende toeristen en filosoferen over een spreuk van Horatius, aan de overkant boven het raam van een heel gewoon ogend café geschilderd: carpe diem quam minimus credula postero (pluk de dag en reken zo min mogelijk op morgen). Best toepasselijk!

Het geserveerde

De vegetarische rijsttafel bestaat uit vijftien gerechten. Een keurig oneven aantal, zoals het hoort in de Indonesische keuken. Het schaaltje witte rijst gaat vergezeld van drie koude gerechtjes als serundeng en acar kuning, diverse gerechten met tahoe of tempé, groenteschotels, een eitje en als afsluiting gebakken banaan.

De reactie

We zeggen het eerlijk: in deze toeristische omgeving hadden we geen hoge verwachtingen van een authentieke Indonesische keuken. Maar dat valt enorm mee. De sauzen en boemboe's van de Sayur Lodeh, Tempe Bumbu Kuning, Gado-Gado en Sambal Goreng Telor verlenen de gerechten een intense smaak, die niet alleen aan de buitenkant zit, maar goed doordringt tot de ingrediënten. Uitblinkers zijn het visgerecht Ikan Belado (vis in saus van rode pepers) en Sayur Nangka Muda (jonge jackfruit in pittige kokossaus). Alle gerechten smaken wel pittig tot pedis. Daar moet je van houden.

De bediening

Twee vriendelijke jonge vrouwen houden de zaken goed in de gaten. Wel ratelen ze bij het serveren de namen van de gerechten erg snel af. Als een van hen de tafel afruimt, vraagt ze 'Zal ik gewoon een glaasje water brengen?' Dat is ons nooit eerder gevraagd, maar lijkt een goed idee na de pittige maaltijd. Er gebeurt niets. Na een minuut of vijf vragen we de andere serveerster om de rekening, betalen we en trekken we onze jassen aan. Het glaasje water is nooit gekomen.

De prijs

De rekening bedraagt 46,10 voor twee rijsttafels en een karaf wijn. Niet duur.

Het cijfer

We geven Aneka Rasa een 8. Lekker eten voor een schappelijke prijs en een vriendelijke bediening.

Praktisch

  • Warmoesstraat 25-29
  • 1012 HV Amsterdam
  • 020 6261560
  • Aneka Rasa
  • Dagelijks vanaf 17.00 uur
Gerelateerde artikelen
Het Scheepvaartmuseum: virtuele belevenis voor iedereenHet Scheepvaartmuseum: virtuele belevenis voor iedereenTienduizenden bezoekers trekt het vernieuwde Amsterdamse Scheepvaartmuseum per maand. Een groot succes dus. Wat maakt he…
De grootste en mooiste musea van NederlandDe grootste en mooiste musea van NederlandNederland heeft veel mooie en internationaal bekende kunststukken in beheer bij diverse mooie musea. Door het bezoeken v…
Appie Baantjer, schrijver, 1923-2010Toen Urk nog een echt eiland was werd op 16 september 1923 de latere agent en schrijver Appie Baantjer geboren. Zijn vol…
Intocht van Sinterklaas in Amsterdam: Programma en tijdenIntocht van Sinterklaas in Amsterdam: Programma en tijdenOp zaterdag 18 november 2017 zet Sinterklaas samen met zijn Pieten voet aan wal in Dokkum tijdens de landelijke intocht…
recensieRestaurants Haarlemmerdijk AmsterdamDe Haarlemmerdijk is in de afgelopen 25 jaar omgetoverd van een louche achterstandsbuurt tot een sjieke A-locatie winkel…

Reageer op het artikel "Aneka Rasa: van een vertraagde tram en water dat nooit kwam"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 07-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Recensies…
Schrijf mee!