InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Restaurant A-Fusion: Chinatown, nepkip en een knuffelkat
recensie

Restaurant A-Fusion: Chinatown, nepkip en een knuffelkat

Restaurant A-Fusion: Chinatown, nepkip en een knuffelkat China en de Chinese keuken associeer je niet in eerste instantie met dierenwelzijn. Daarvoor staan foto's van honden en apen op het menu te duidelijk op het netvlies gebrand. Het is dan ook opvallend dat je juist in een aantal Chinese restaurants 'vegetarisch' vlees kunt bestellen. Zoals in A-Fusion op de Amsterdamse Zeedijk. Los van het culinaire aanbod is bij binnenkomst al direct duidelijk dat het hier met het dierenwelzijn wel snor zit. Een recensie.

Het decor

Bijna aan het eind van de Amsterdamse Zeedijk, hét Chinatown van Nederland met zijn tweetalige straatnaambordjes en de Chinese He Hua Tempel, bevindt zich restaurant A-Fusion. Het is gevestigd in een typisch Hollandse pijpenla. Bij binnenkomst stuit je op het Sushi-keukentje, halverwege de ruimte is de gewone keuken en daartussen en achterin staan tafeltjes, banken en stoelen. De zaak is onlangs verbouwd en modern en strak ingericht in bruintinten met wat kleuraccenten. Geen Aziatische accessoires te bekennen. Het oogt aangenaam. Dat laatste wordt versterkt door de huiskat, die na even wederzijds aftasten gedecideerd op de bank springt en zich voor de duur van de maaltijd bovenop mijn tas en tegen mij aan te rusten legt. Van de serveerster vernemen we dat het dier de hele nacht alleen op de zaak heeft gepast (het is nu lunchtijd) en dus wel toe is aan wat menselijke warmte. Gezellig, voor de liefhebber natuurlijk.

Het aanbod

A-Fusion doet haar naam eer aan door op de kaart een combinatie van Japanse, Chinese en Thaise gerechten aan te bieden. Zelfs Taiwan is vertegenwoordigd met de oorspronkelijk uit dat land afkomstige bubble tea, verkrijgbaar in vele smaken. De keukens worden niet gemengd, maar staan los van elkaar op de kaart. Een van onze redenen om dit restaurant te bezoeken is het aanbod aan 'vegetarisch' vlees. Een contradictio in terminis natuurlijk, maar heel actueel nu Nederlandse vleesliefhebbers steeds vaker wordt gevraagd vlees te laten staan vanwege dierenleed, het milieu en om de honger wereldwijd te bestrijden. Onlangs opende de eerste vegetarische slager zijn deuren in Den Haag en in een aantal Chinese restaurants kun je nepvlees eten met de draderige structuur en smaak van echt vlees.

Het geserveerde

A-Fusion huldigt de huidige tapas-trend. Je bestelt kleine gerechten, die je al dan niet deelt met je tafelgenoten. We bestellen vier kleine gerechten en één compleet hoofdgerecht: Japanse zeewiersalade, van de Dim Sum-kaart korianderpasteitjes en vegetarische pasteitjes, van de Grill een vegetarische groentespies en van de lijst met complete schotels de Thaise kipfilet in kerriesaus. Die laatste dus met nepkip. We drinken er verse muntthee en een bubble tea bij, in de smaak mango smoothie.

De reactie

De gerechten zien er aantrekkelijk uit. Ze worden geserveerd op donkere schaaltjes met een subtiele decoratie van bloemetjes en een klein vakje voor de saus. De pasteitjes met koriander (en garnalen) komen in schelpvorm en smaken subtiel en zacht gekruid, zodat de smaak van beide hoofdingrediënten goed uitkomt. Het bakje zeewiersalade vormt een frisse en knapperige begeleiding van de warme gerechten. Met de vegetarische pasteitjes en de groentespies bewijst de keukenbrigade van A-Fusion dat ze ook zonder vleesvervanging goed kan zorgen van gasten die geen vlees willen eten. Prima gerechten. De 'kip' in de hoofdschotel ziet er intrigerend uit. Het oogt als echte kip. De structuur zit tussen die van kip en omelet in en dat geldt eigenlijk ook voor de smaak. Het gerecht, met knapperige groente en een zachte kerriesaus, is lekker. Maar voor de stevige, wat vlezige beet geven wij de voorkeur aan stukjes quorn, een al langer bestaande vleesvervanger. De bubble tea is een grappig drankje. Voor de bubbelsensatie zorgen minieme bolletjes tapiocameel, die je door het dikke rietje samen met het sap opzuigt. De smaak, kokosmelk en mangopuree, is uitstekend. Het gerecht is overigens vooral te bestellen als drankje met koude thee.

De bediening

A-Fusion wordt gerund door jonge Chinese vrouwen. Ze zijn voorkomend, oplettend en in voor een praatje. Prettige bediening dus.

De prijs

De vijf gerechten, plus een extra bakje kokosrijst en drie drankjes kosten 39,90. De drankjes zijn relatief duur in vergelijking met de gerechten, maar onder de streep biedt A-Fusion gewoon waar voor je geld.

Het cijfer

We geven A-Fusion een 8,5. Het is een leuke plek om een paar uur door te brengen, eten en drinken smaken goed tot uitstekend en de eigenaren verdienen een pluim in hun streven om ook vegetariërs, vleesverlaters en vlees-twijfelaars een lekkere maaltijd voor te zetten.

Praktisch

  • Zeedijk 130 huis
  • 1012 BC Amsterdam
  • 020 330 40 68
  • A-Fusion
  • open: dagelijks vanaf 12.30 uur
Gerelateerde artikelen
Dirt Devil M611 Fusion Robotstofzuiger: schoonmaakmaatje!Indien u zich al tijden ergert aan de stofnesten die onbereikbaar zijn voor een gewone stofzuiger (denk aan onder meubel…
Cd-recensie Ketama El Arte de lo InvisiblerecensieCd-recensie Ketama El Arte de lo InvisibleDe groep Ketama met frontman Antonio Carmona is hét voorbeeld van flamenco con fusión, flamenco met fusie van andere muz…
Bubble Tea (BBT) Melkthee met Tapioca balletjes uit AziëBubble Tea is in Azië al jarenlang een mateloos populair drankje. Behalve thee wat de naam al doet vermoeden bevat d…

Reageer op het artikel "Restaurant A-Fusion: Chinatown, nepkip en een knuffelkat"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 27-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Recensies…
Schrijf mee!