InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > De beste restaurants van Nederland 2011

De beste restaurants van Nederland 2011

De beste restaurants van Nederland 2011 De beste restaurants van Nederland voor 2011 zijn bekend. In tegenstelling tot vorig jaar zijn er deze keer nauwelijks verrassingen. Het aantal nieuwe Michelinsterren is bescheiden en er zijn geen nieuwe 2- of 3-sterrenrestaurants bijgekomen. Veel (top)restaurants hebben dan ook te kampen gehad met het teruglopen van het aantal gasten en dalende inkomsten. Negen restaurants hebben hun eerste ster gekregen. In totaal heeft ons land nu 98 restaurants met een Michelinster (of meerdere). Vorig jaar waren dit er 91. Michelin bracht 3 sterren in mindering. Restaurant Nolet 't Reymerswale en Cour du Nord moesten hun enige ster inleveren, waarbij restaurant Nolet 't Reymerswale al had aangegeven zijn restaurant te gaan sluiten.

Nederlanders houden van goed en lekker eten. Kijk alleen al naar de vele kookprogramma’s die tegenwoordig op tv te vinden zijn. Daarbij wordt tijdens een avondje uit eten nog steeds op de kwaliteit gelet in plaats van op de prijs. De andere kant van de medaille is dat er vaak het eerst wordt bezuinigd op uit (eten) gaan in tijden van crisis.

Uitleg Michelinster

De Michelinster is een aanduiding voor restaurants met een uitermate goede keuken in combinatie met een correcte bediening in de Rode Gidsen van bandenfabrikant Michelin. Elk jaar staan er maar een beperkt aantal restaurants in elke gids die worden aangeduid met één, twee of drie sterren. In 1900 begon Michelin gidsen uit te geven om chauffeurs te wijzen op restaurants en hotels in Frankrijk. Pas later werd de beoordeling uitgebreid met het sterrensysteem. Vroeger bestond er één Rode Gids voor Nederland, België en Luxemburg samen (Benelux), tegenwoordig is er een voor Nederland apart. Restaurants worden uiteraard strikt anoniem bezocht en beoordeeld. De Michel gids brengt de kwaliteit als volgt onder:

Eén Michelinster

Een uitstekende keuken in zijn categorie.
De ster wijst op een goed rustpunt op uw route. Maar vergelijk niet de ster van een luxueus bedrijf met hoge prijzen met die van een klein restaurant dat ook een verzorgde keuken tegen redelijke prijzen biedt.

Twee sterren

Een verfijnde keuken die een omweg waard is.
Bijzondere specialiteiten en wijnen. Verwacht geen lage prijzen.

Drie sterren

Een uitzonderlijke keuken die een reis waard is.
Het eten is altijd erg lekker en soms buitengewoon, er worden beroemde wijnen geserveerd, de bediening is onberispelijk, het interieur is stijlvol en de prijzen zijn overeenkomstig.

Restaurants met 3 Michelinsterren

Dankzij de niet te evenaren topkoks Sergio Herman en Jonnie Boer hebben (net als vorig jaar en het jaar ervoor) restaurant Oud Sluis in het Zeeuwse Sluis en restaurant De Librije in Zwolle als enige in Nederland 3 Michelinsterren.

Restaurants met 2 Michelinsterren

Dit jaar mogen er 13 restaurants pronken met 2 Michelinsterren. Vorig jaar waren dit er 14. Restaurant Apicius te Bakkum is namelijk gezakt van 2 naar 1 ster. Restaurant Inter Scaldes te Kruiningen heeft in de top 100 beste restaurants restaurant De Librije verslagen van de 2e plaats.

Restaurants met 1 Michelinster

9 Nieuwe restaurants hebben 1 ster gekregen:
  • Vermeer in Amsterdam
  • La Provence in Driebergen-Rijsenburg
  • ML in Haarlem
  • Kasteel Heemstede in Houten
  • 't Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht
  • De Burgemeester in Linschoten
  • One in Roermond
  • La Trinité in Sluis
  • De Groene Lantaarn in Zuidwolde
In totaal zijn er nu 83 restaurants met 1 Michelinster in Nederland.

Kijk hier voor de volledige top-100 lijst: top 100-lijst beste restaurants

Eet smakelijk!
© 2009 - 2017 Aliki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste restaurants van Nederland 2011"

Infoteur: Aliki
Laatste update: 23-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!