InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > De beste restaurants van Nederland, Michelin sterren

De beste restaurants van Nederland, Michelin sterren

De beste restaurants van Nederland, Michelin sterren De beste restaurants van Nederland worden beloond met Michelin sterren. Een ster staat voor een uitzonderlijk goede keuken, twee sterren vindt men een reis waard en drie sterren vindt men een langere reis waard. Ook de bediening is bijzonder goed in deze restaurants en de wijnen die geserveerd worden zijn zeldzaam en bijzonder lekker. De beste restaurants hopen dat ze een Michelinster krijgen, dat betekent dat de prijzen omhoog kunnen en dat er nog veel meer klanten zullen komen.

Wat zijn de beste restaurants van Nederland?

Goede restaurants worden gehonoreerd met sterren. Een restaurant wat gehonoreerd wordt met Michelin-sterren, staat als uitstekend bekend. Restaurants met Michelin-sterren kunt u vinden in de speciale Michelin gids, ook wel de rode gids genoemd.

Heeft de Michelinster iets te maken met de bandenfabrikant Michelin?

Het antwoord op die vraag is ‘ja’. In het jaar 1900 gaf Michelin voor het eerst speciale gidsen uit voor chauffeurs. In die gidsen werden weg restaurants en Hotels besproken en eventueel aanbevolen. Na twintig jaar (dus rond 1920) was de gids uitgegroeid tot een instrument van kwaliteitsbeoordeling voor restaurants en Hotels. De betere restaurants werden gehonoreerd met Michelin-sterren. De Rode Gidsen van Michelin zijn nu beroemd en ieder restaurant wat gehonoreerd wordt met een Michelin ster is daar zeer blij mee en kan rekenen op meer klanten dan gewoonlijk. De Michelin-sterren worden in meerdere landen voor kwaliteitsbeoordeling gebruikt, bijvoorbeeld ook in België, Luxemburg en natuurlijk in Frankrijk zelf. Tegenwoordig heeft Nederland wel zijn eigen aparte Rode Gids van Michelin.

Bib Gourmand

Op het logo van de Bib Gourmand staat het Michelin mannetje afgebeeld. Restaurants met een Bib Gourmand keurmerk/honorering zijn restaurants waar een goede maaltijd voor een voordelige prijs wordt geserveerd. Ook dit is dus een kwaliteitskeurmerk van Michelin wat extra klanten oplevert. Michelin kent ook nog koksmutsjes als kwaliteitsbepaling.

Michelin Logo Rode Gids

Op het algemene Michelin logo staan huisjes en bestek afgebeeld. De huisjes staan symbool voor de hotels en het bestek voor de restaurants. Hoe meer huisjes, hoe hoger het Hotel door Michelin gewaardeerd wordt en hoe meer bestekjes er bij een restaurant staan afgebeeld, hoe beter de eetgelegenheid gewaardeerd wordt. Vijf bestekjes staat bijvoorbeeld voor een zeer goede eetgelegenheid. De Michelin ster heeft hier echter niets mee te maken. De Michelin ster wordt alleen toegekend als er sprake is van een uitzonderlijke goede keuken.

Een, twee of drie Michelin sterren?

Het is al heel bijzonder als een restaurant één Michelin ster krijgt, laat staan als een restaurant er twee of drie krijgt toegewezen. Een ster staat voor een uitstekende keuken en de prijs hoeft niet buitensporig hoog te zijn. Twee sterren staat ook voor een uitzonderlijk goede keuken, maar zo goed dat Michelin van mening is dat u er gerust een stukje voor om mag rijden om de keuken te proeven. De maaltijden zullen hier wel aan de prijs zijn. Drie sterren is het maximum en de enkele restaurants die met drie Michelin sterren gehonoreerd worden zijn dan ook zeer zeldzaam en de keuken is zeer bijzonder. Een exclusieve keuken met een uitzonderlijke gastronomische kwaliteit, een perfecte bediening, prima sfeer en er worden unieke, vaak zeldzame wijnen geserveerd. U mag er daarom vanuit gaan dat de prijzen ook bijzonder hoog zullen zijn. Michelin stelt dat u er voor een restaurant met drie sterren gerust een reisje voor over mag hebben om eens in een restaurant met drie sterren te gaan eten. Zo exclusief zult u namelijk niet vaak te eten krijgen.

Op dit moment (2016) zijn er 107 restaurants met een of meerdere Michelin-sterren in Nederland. De Michelinster lijkt trouwens meer op een bloem dan op een ster. In 2016 zijn er slechts enkele restaurants met 3 sterren, te weten:
  • Restaurant De Leest, in Vaassen
  • Restaurant De Librije, Zwolle
Gerelateerde artikelen
La Place Extra's kaartLa Place Extra's kaartMet de La Place Extra's kaart kun je kan sparen voor korting bij La Place restaurants in Nederland. Je kan de La Place E…
Wat is het verschil tussen een ster en een planeet?Wat is het verschil tussen een ster en een planeet?Is de zon een ster of een planeet? Zijn sterren ook zonnen? Wat is het verschil tussen een ster en een planeet? Waarom s…
Sterren, wat zijn dat nou eigenlijk?Sterren, wat zijn dat nou eigenlijk?We denken vaak dat sterren kleine lichtpuntjes zijn. Op een heldere, donkere avond kun je zonder telescoop wel zo'n drie…
Peter Goossens: kok en mediafiguurSinds enkele jaren is Peter Goossens, de chef van driesterrenrestaurant Het Hof van Cleve, niet meer van het televisiesc…
Bronnen en referenties
  • https://www.dinnersite.nl/toprestaurants/michelin/#3 sterren

Reageer op het artikel "De beste restaurants van Nederland, Michelin sterren"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!