InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Geschiedenis van McDonald's

Geschiedenis van McDonald's

Geschiedenis van McDonald's De bekendste fastfood keten is ongetwijfeld McDonald's. De restaurants zitten in 120 landen met ruim 30.000 restaurants.

Ontstaan van McDonald's

De oorsprong van dit wereldmerk ligt in het plaatsje San Bernardino in Californie (Verenigde Staten). Twee broers, genaamd Dick en Mac McDonald openden een restaurant in 1940. In 1954 werd de formule opgemerkt door een vertegenwoordiger in milkshakemachines, de heer Ray Kroc. Deze vertegenwoordiger was verbijsterd over de snelheid van de “lopende band” van het restaurant. Hij sloot een contract met de broers om het concept verder uit te rollen. In 1955 heeft het drietal een restaurant geopend in Illinois. Pas in 1971 kwam McDonald's ook naar Nederland, namelijk in Zaandam.

Formule

McDonald's is een franchise-organisatie. Dat wil zeggen dat de vestigingen zelfstandig ondernemingen zijn die zich conformeren aan de formule van McDonald's. De franchisenemer heeft als voordeel dat hij een onderneming heeft die een onderdeel vormt van een succesvolle formule in ruil daarvoor betaald de ondernemer een bepaalde bijdrage. De franchisenemer moet het volledige concept doorvoeren in het restaurant. Dit betekent dat hij de producten, de kleuren en de vormgeving van de franchisegever moet gebruiken. Kwaliteit en service zijn zwaarwegende factoren binnen de franchise. Er mogen geen fundamentele verschillen ontstaan tussen de verschillende vestigingen.

Maatschappelijk verantwoord

McDonald's heeft een streng milieubeleid. Recycling staat bij dit bedrijf hoog in het vaandel. McDonald's was een van de eerste bedrijven die duurzame bedrijfsvoering ging invoeren. Zorgen voor het milieu is een belangrijke doelstelling in hun beleid. Hun milieubeleid kan worden samengevat in drie R’s: Reduce (vermindering van het gebruik van grondstoffen, energie en water), Re-use (hergebruik) en Recycle (hergebruik van materialen). Ze liggen ook vaak onder vuur door hun producten en werkwijze. Bij de happymeal krijgen de kinderen leuke speeltjes die gratis toegevoegd zijn. In 2007 heeft de FNV gesuggereerd dat er bij de vervaardiging van deze speeltjes gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid. De speeltjes worden hierdoor erg goedkoop vervaardigd, maar maatschappelijk niet verantwoord.

Wereldwijd

McDonald's zit in 120 verschillende landen. Vooral in Azie heeft de opening van restaurants voor een ware toestroom van consumenten gezorgd. Het werd vooral in landen als China trendy gevonden om te eten bij een fastfood restaurant uit het trendzettende rijke Westen. Overal ter wereld zullen de menukaarten gelijk zijn, met uitzondering van enkele plaatsgebonden en religieuze gewoontes. Bijvoorbeeld de McKroket is alleen in Nederland te verkrijgen en in Islamitische landen houden ze rekening met de Islamitische voedingsregels.
Gerelateerde artikelen
McDonald's CorporationMcDonald's CorporationHet concern McDonald's is de grootste fastfoodketen van de wereld. Oorspronkelijk komt dit bedrijf uit Amerika.
Bronnen en referenties
  • Mcdonalds

Reageer op het artikel "Geschiedenis van McDonald's"

Reactie

Kaja, 04-08-2014 18:55 #1
Ik hoorde dat Mc. Donald financieel een bijdrage levert aan Israel om wapens te kopen en vele onschuldige Palestijnse burgers te doden, dit is best zorgelijk, in hoeverre berusten deze beweringen op waarheid?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 1
Schrijf mee!