InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Koosjer restaurants in Amsterdam, waaronder Sal Meijer

Koosjer restaurants in Amsterdam, waaronder Sal Meijer

Koosjer restaurants in Amsterdam, waaronder Sal Meijer Amsterdam kent in 2018 vijf koosjer eetgelegenheden. De beroemdste is de sandwichshop van Sal Meijer waar veel Joden en niet-Joden uit binnen- en buitenland op afkomen. De zaak is beroemd vanwege halfom, broodjes ossenworst en warm pekelvlees. Koosjere restaurants staan onder rabbinaal toezicht en voldoen aan de eisen die de Tora stelt aan het eten van voedsel door Joden (Kasjroet de Joodse spijswetten). Dit betekent o.a. dat melk en vlees gescheiden moeten zijn. Zo kan een koosjere Joodse eetgelegenheid alleen maar vlees (fleishig) aanbieden of alleen maar melkproducten (milchig). Verder houden de koosjere eetgelegenheden van Joodse eigenaren zich houden aan de Sjabbat en de Joodse feestdagen. Ze zijn dan gesloten.

Wat is een koosjer restaurant?

Joodse gemeenschappen

Koosjere restaurants vind je uiteraard in Israël. Maar ook buiten Israël waar Joodse gemeenschappen leven kent men koosjere eetgelegenheden, zoals bijvoorbeeld in de VS, Canada, Nederland en België.

Onder rabbinaal toezicht ORT

Koosjere eetgelegenheden staan onder rabbinaal toezicht en moeten zich houden aan de Kasjroet-regels de Joodse spijswetten. Dat houdt in dat bepaalde voedselproducten niet gemengd mogen worden zoals vlees en melk. Sommige voedselproducten mogen zelfs helemaal niet gegeten worden zoals varkensvlees en schelpdieren. Vlees van dieren moet ook ritueel geslacht zijn door een sjochet (ritueel slachter die vaak ook rabbijn is). Op Sjabbat en tijdens Joodse feestdagen zijn de eetgelegenheden dicht. Tijdens het Joodse feest Pesach, dat acht dagen duurt, zijn de restaurants om praktische redenen gedurende de hele periode dicht. Want openblijven zou betekenen dat geen brood of broodproducten gebruikt mogen worden.

Wat is een mashgiach?

Mashgiach, vaak een rabbijn, is Hebreeuws voor een kasjroet toezichthouder, iemand die ervoor zorgt dat een product of restaurant kan worden gecertificeerd als koosjer. "Het is een taak van een mashgiach om alle producten te controleren, alle groenten te controleren ... en alles te controleren wat in en uit de keuken komt," zegt Rabbijn Dov Schreier, directeur van de voedseldienst en rabbijncoördinator bij de Orthodoxe Unie in de VS (de grootste organisatie die hashgacha doet, of supervisie, van koosjere restaurants en voedselproducten). Een mashgiach moet alles uitzoeken wat voedsel niet-koosjer maakt. Als er iets treife (niet-koosjer) wordt gevonden in bijvoorbeeld groente, dan kan dat worden afgewassen. Bij grotere zaken wordt overleg gepleegd met de supervisor om te kijken hoe het voedsel koosjer kan worden gemaakt.

Veel voedselsoorten

Omdat de enige eis is dat de restaurants koosjer moeten zijn, kunnen veel voedselsoorten geserveerd worden. Je hebt dan ook koosjere steakhouses, Chinese, Thaise en Indiase restaurants, McDonalds, pizzeria's, etc. Vaak worden in koosjere restaurants meerdere soorten voedsel aangeboden. Zo kan je in een koosjere pizzeria naast pizza's ook bijvoorbeeld patat bestellen.

Overzicht koosjer restaurants in Amsterdam 2018

Vleesrestaurants

HaCarmel
    • Adres: Amstelveenseweg 224 Amsterdam
    • Telefoon: 31 (0) 20 6 757 636
    • Soort Restaurant: Israëlisch restaurant vlees en vis
    • Openingstijden: Zondag tot donderdag: 14:00 22:00
    • Transport: Tram: 2, 16 Haarlemmermeerstation halte; Bus: 15, 62, 142, 170, 172 Haarlemmermeerstation halte

HaBaron
    • Adres: Kastelenstraat 110 Amsterdam Buitenveldert
    • Telefoon: 31 (0) 20 6424 555
    • Soort Restaurant: Exclusief vleesrestaurant
    • Transport: Tram: 5 - Van Boshuizenstraat halte; Metro: 51 - Van Boshuizenstraat halte; Bus: 354 - Van Boshuizenstraat halte; Bus: 62 - Van Nijenrodeweg halte

Golan
    • Telefoon: 31 (0) 20 4044 208
    • Soort Restaurant: Vleesrestaurant Israëlische stijl
    • Openingstijden: Zondag tot donderdag: 12:00 21:00; Vrijdag: 12:00 14:00
    • Transport: Tram: 5 - Van Boshuizenstraat halte; Metro: 51 - Van Boshuizenstraat halte; Bus: 354 - Van Boshuizenstraat halte; Bus: 62 - Van Boshuizenstraat halte

Broodjeszaak Sal Meijer
    • Adres: Buitenveldertselaan 114, Amsterdam
    • Telefoon: 31 (0) 20 673 13 13
    • Soort Restaurant: Vlees sandwichshop Nederlandse stijl

Zuivel

Pizza & Co.
    • Adres: Kastelenstraat 105a Amsterdam Buitenveldert
    • Telefoon: 31 (0) 20 4044 453
    • Soort Restaurant: Pizza, frites

Uitgelicht: broodjeszaak Sal Meijer

De broodjeszaak van Sal Meijer is een begrip in (Joods) Amsterdam. Beroemd zijn de broodjes halfom (een broodje met pekelvlees en gekookte lever), ossenworst en warm pekelvlees. Ook komen de (Joodse) gasten graag linzensoep en viskoekjes eten. Niet alleen mensen uit Amsterdam bezoeken de sandwichshop, ook uit de rest van Nederland komen Joden en niet-Joden naar deze eetgelegenheid. Zelfs moslims die halal eten bezoeken de winkel. Toeristen uit het buitenland weten de zaak ook te vinden. De gasten zijn dol op de broodjes en andere lekkernijen.

Oorspronkelijk was de winkel een slagerij die gevestigd was in de Portugees-Israelitische vleeshal in de Nieuwe Kerkstraat (1957). Via omwegen in de Jodenbuurt kwam de winkel uiteindelijk in 1963 op de Nieuwmarkt terecht. Maar vanwege de teloorgang van Joods Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog had de winkel daar weinig bestaansgrond. Sal Meijer vertrok naar de Scheldestraat in Amsterdam-Zuid waar de slagerij en broodjeszaak bijna naast elkaar liggen. Beide staan onder rabbinaal toezicht (ORT) en zijn op Sjabbat en Joodse feestdagen gesloten. In 2016 is de zaak verhuisd naar de Buitenveldertselaan. Er is hier meer parkeergelegenheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restaurantweek: goedkoop eten bij 1000 restaurantsUit eten gaan is voor veel mensen nog steeds een luxe. Ook zijn er mensen die wel naar gewone restaurants gaan, maar ook…
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
IENS: restaurant informatie 2013IENS: restaurant informatie 2013Iens.nl rubriceert de meest geliefde restaurants van Nederland. Het zijn de gasten die de recensies schrijven die bepale…
Kentucky Fried Chicken restaurants in AmsterdamKentucky Fried Chicken restaurants in AmsterdamKentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, is een restaurantketen uit Amerika. In Nederland heeft KFC…
Restaurant Cadeau: Waar te koop en waar te besteden?Restaurant Cadeau: Waar te koop en waar te besteden?Wie houdt er nou niet van gezellig uit eten gaan? Vandaar dat RestaurantCadeau voor zowel mannen en vrouwen een zeer ges…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Takeaway, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Kosher_restaurant
  • https://www.myjewishlearning.com/article/ask-the-expert-whos-in-the-kitchen/
  • https://www.tripadvisor.nl/Restaurants-g188590-zfz10768-Amsterdam_North_Holland_Province.html
  • http://sal-meijer.com/
  • Wandelingen door Joods Amsterdam Jan Stoutenbeek en Paul Vigeveno
  • https://www.joodswelzijn.nl/sites/default/files/pdf/benjamin_pdf/Benjamin_109_versie_internet.pdf
  • http://www.chabadamsterdamcenter.com/templates/articlecco_cdo/aid/1521439/jewish/Restaurants-and-hotels.htm

Reageer op het artikel "Koosjer restaurants in Amsterdam, waaronder Sal Meijer"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!