InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > 'No show': serieus probleem in restaurants

'No show': serieus probleem in restaurants

'No show': serieus probleem in restaurants Bij het horen van de term ‘no show’ denken veel mensen al gauw aan een theatervoorstelling die geannuleerd is. In werkelijkheid verbergt zich daarachter een organisatorisch probleem dat restauranteigenaren en hun klanten met aanzienlijke financiële gevolgen kan opzadelen. ‘No-show’ is de Engelse term voor ‘niet-verschijnen’. ‘No-shows’ komen behalve bij restaurants en hotels ook voor bij voor bij luchtvaartmaatschappijen. Het gaat dan om personen die ondanks hun reservering, niet komen opdagen en hun reservering evenmin hebben geannuleerd. Of mensen die een ticket voor een evenement hebben gekocht en niet komen opdagen.

Horecaklanten die niet komen opdagen

De tafels zijn gedekt, de kaarsen aangestoken. Alleen de gasten ontbreken. 'No show' heet het in vakjargon wanneer de gasten niet verschijnen. Er zijn geen officiële cijfers. Maar veel restaurantbedrijven kennen het probleem: gasten die reserveren, maar die niet komen opdagen. Oké, de babysitter kan ziek zijn. Of het stel kan die morgen bij Ikea een knallende ruzie hebben gehad. Dat kan gebeuren. Feit is echter dat het aantal 'no-shows' toeneemt. Het komt zelfs voor dat gasten tegelijkertijd in verschillende restaurants boeken en afhankelijk van de stemming en/of het weer beslissen, welk restaurant ze bezoeken. Het is waarschijnlijk een teken des tijds. Niemand wil zich vastleggen, iedereen wil alles tot het laatste moment open houden. Maar wat men zich vaak onvoldoende realiseert is, dat het voor de restauranthouder betekent 'een avond met winst draaien of verlies leiden'.

Zijn gastronomen dan zelf schuld?

Als je een hotel boekt, wordt er vaak al een bedrag op je creditcard afgeboekt. En wie een bioscoopkaartje online bestelt, moet meteen betalen. Of wie de afspraak bij een arts of schoonheidssalon niet minstens 24 uur van tevoren afzegt, betaalt een consult. Zijn gastronomen dan zelf schuld aan het feit dat ze beduveld worden? Maar nee, dat is te kort door de bocht. Want restaurateurs die een aanbetaling of een creditcard verlangen bij reservering, worden al gauw als klant-onvriendelijk, wantrouwend of bureaucratisch beschouwd. Ze zijn bang om klanten te verliezen aan collega's die geen creditcard vragen.

No-shows een serieus probleem voor restauranthouders

Wanneer klanten zich niet houden aan reserveringen, kan dat de horeca voor grote problemen plaatsen:
  • Als in een klein restaurant voor maximaal 20 gasten een tafel voor vier personen onbezet blijft, is dat concreet een omzetdaling van 20%; Extra sneu als je andere geïnteresseerden vaak teleur hebt moeten stellen;
  • Etenswaren die ingekocht zijn en niet gemakkelijk kunnen worden bewaard: de vis van eergisteren komt toch niet zo goed aan!
  • Hoge personeelskosten: je kan je personeel om 20.00 uur niet zomaar onbetaald naar huis sturen;
  • Gemiste marge op champagne, wijn en dergelijke. Die laten zich weliswaar opslaan, maar het zijn prijstechnisch wel ‘marge-knallers’.

Aanbetaling en andere maatregelen

Als restauranthouder kan je je (tot op beperkte hoogte) indekken tegen de risico's van no shows:
  • een aanbetaling vragen (in landen als Spanje heel gewoon);
  • een telefoonnummer en e-mailadres verlangen bij elektronische boekingssystemen;
  • op de dag van het bezoek nog een keer bellen en vragen of de reservering nog geldt;
  • het nummer van een creditcard als extra zekerheid vragen;
  • vooraf meedelen dat de reservering alleen van kracht blijft als de boeker op de dag van de reservering telefonisch bereikbaar is.

Annuleringskosten rekenen in het restaurant

Gastronomen kunnen ook overwegen om annuleringskosten in rekening te brengen als gasten die een tafel hebben gereserveerd, niet verschijnen. Elke restauranthouder zal moeten beslissen of dat voor zijn klantenkring zinvol is. Ook wie te laat komt, zou men als gastheer kunnen beboeten. Wat dat betreft kunnen reserveringen in restaurants worden vergeleken met die bij touroperators, waar annuleringskosten vrij normaal zijn. Als zes of meer mensen een tafel reserveren en niet komen opdagen, dan kan het verlies snel in de honderden euro's lopen.

Vaak een commerciële beslissing

Zuiver juridisch is de situatie volstrekt helder: een reservering is een overeenkomst. Op die manier bekeken, is het zonder meer mogelijk om annuleringskosten in rekening te brengen. Hoe restaurateurs met dit thema bij individuele klanten omgaan, is echter een commerciële beslissing van elke ondernemer. Als een restaurant goed bezocht wordt en een reservering verschijnt niet, dan is de tafel tien minuten later doorgaans weer bezet. Anders is de situatie bij toprestaurants. Want daar zijn spontaan bezoeken niet gebruikelijk en is een tafel niet zo makkelijk weer bezet. Hier kan een restaurant serieus verlies leiden door een no-show.
© 2017 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een aanbetaling doenEen aanbetaling doenEen aanbetaling doen: is een aanbetaling verplicht? Een koelkast, een pc of nieuwe keuken: soms kan de verkoper eisen da…
Waarom moet ik een aanbetaling doen?Waarom moet ik een aanbetaling doen?Wellicht heeft iedereen wel eens iets gekocht, waar eerst een aanbetaling voor gedaan moest worden. Eerder kon de feitel…
Beroep onder de loep: restauranthouderBeroep onder de loep: restauranthouderRestauranthouder worden is een bewuste keus; je runt er een eigen bedrijf mee. Er is een goede opleiding voor beschikbaa…
Boete voor no-showHet niet komen opdagen op een afspraak vormt vaker een motivatie voor organisaties om een boete uit te delen richting kl…
Een aanbetaling voor een product mag niet te hoog zijnEen aanbetaling voor een product mag niet te hoog zijnEen aanbetaling wordt vaak gevraagd bij de bestelling van een grotere, duurdere aankoop. Ook voor een bouw of verbouwing…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LuckyLife11, Pixabay (bewerkt)
  • Artikel Dagblad De Limburger van 20 oktober 2017: "Eerst aanbetalen, dan eten"

Reageer op het artikel "'No show': serieus probleem in restaurants"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 01-11-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!