InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Uit eten? Schots!

Uit eten? Schots!

Uit eten? Schots! In hartje Alkmaar bevindt zich het enige Schotse restaurant in Nederland. Dit is een restaurant waar je beslist een keer moet eten.

Schots

Zodra je binnen komt is er meteen geen enkele twijfel meer dat je in een Schots restaurant bent, want je wordt ontvangen door de eigenaar in kilt.

Whisky

Overal in het restaurant staan whiskyflessen langs de muren, en het is ook mogelijk een speciaal whisky 'proefarrangement' te bestellen. Je kunt dan allerlei verschillende whisky's proeven. Men heeft 500 soorten in huis, dus spreek vooraf wel even af wie de Bob is. Aan de muren vind je foto's met een geruit passe-partout, aan het plafond hangt een schandblok voor mensen die om cola of ijs in de whisky vragen en er zijn 'sfeerhoekjes' om van te smullen.

Eten

Er worden verschillende authentiek Schotse gerechten gereserveerd, voor wie het aandurft zelfs een recept van 800 jaar oud.

Verrassingsmenu

Maar als je je met een Schotse menukaart geen raad weet is dat ook geen probleem. Er zijn een driegangen en een viergangen verrassingsmenu te verkrijgen. Hierbij kun je kiezen of je voor het hoofdgerecht de voorkeur geeft aan vlees, vis of vegetarisch. En verder hoop je er dan maar het beste van. Daarbij kun je, als je dat wilt, een bijpassend whisky- of wijnarrangement bestellen.

Ik heb zo'n verrassingsmenu geprobeerd en ik kan het aanraden. Het mag met recht een verrassingsmenu heten, want er werden verrassende combinaties geserveerd. En alles was lekker. Hier vertel ik alleen nog over dat je bij iedere gang een uitleg krijgt en dat de bediening buitengewoon vriendelijk is. De rest is een verrassing.

Thema-avonden

Je kunt er natuurlijk gewoon gaan eten, maar er zijn ook thema-avonden. In januari, op de zaterdag na de 25e, viert men 'Burns Supper'. Die avond is er een vaste kaart, want dit is een echt Schots feest met een vastgesteld menu dat de Schotten op deze dag overal ter wereld eten.

Daarnaast worden er vier keer per jaar Schotse avonden georganiseerd, op de laatste zaterdag van maart, van mei, van september en van november.

Reserveren

Op een gewone dag kun het wel wagen om er zonder reservering heen te gaan, maar wees wel zo slim om voor die feestavonden ruim tevoren te reserveren.

Waar?

Schots Restaurant en Whisky Bar Hielander
Ridderstraat 15
1811 EX Alkmaar

Beslist doen!
Gerelateerde artikelen
Informatie over whiskyInformatie over whiskyWhisky is een bruine transparante drank met een alcoholpercentage van minimaal 40%. De drank is zeer geliefd bij veel ve…
Haggis: het typisch Schotse gerecht of is het toch Engels?Haggis: het typisch Schotse gerecht of is het toch Engels?Haggis ziet er voor sommige mensen niet meteen appetijtelijk uit, maar het gerecht hoort al eeuwen lang thuis op het Sch…
Schotland; typische Schotse receptenIeder land heeft zijn eigen gewoonten en gebruiken. Zo ook Schotland, al behoort het land tot het Verenigd Koninkrijk. S…
Warme winterse drankjesIn de wintertijd is het heerlijk om, naast de gewone koffie en thee, ’s avonds te kunnen genieten van een lekker warm dr…
Single malt whisky: Een introductieSingle malt whisky: Een introductieIn dit eerste deel van de special over single malt whisky wordt kort stil gestaan bij de geschiedenis van de Schotse sin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FrankWinkler, Pixabay
  • www.schotsrestauranthielander.nl

Reageer op het artikel "Uit eten? Schots!"

Reactie

Han Nusselder, 04-05-2014 14:44 #1
Heel goed artikel, echter één klein spelfoutje… maar wel heel wezenlijk voor het verhaal: Schotse whisky wordt gespeld zonder e (dus: whisky). Ierse en Amerikaanse wordt geschreven met een e (dus: whiskey); Canadese en Schotse whisky wordt geschreven zonder e. Reactie infoteur, 06-05-2014
Dank je wel en gewijzigd.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 1
Schrijf mee!