InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziekten

Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziekten

Mannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten fors. Dat is de conclusie van een groot epidemiologische analyse. Het onderzoek is begin maart online gepubliceerd in het tijdschrift Circulation. Het onderzoek richtte zich op mannen in de leeftijd 40 – 75 jaar, werkend in de gezondheidszorg. In totaal werden er gegevens van ruim 42.000 mannen geïncludeerd. De mannen moesten over een periode van 22 jaar, elke 4 jaar een vragenlijst over hun eet- en drinkgewoontes invullen. Meer dan 18.000 deelnemers verstrekten ook bloedmonsters.

Suikerhoudende dranken

  • Activia
  • Coca cola
  • Coolbest
  • Chocomel
  • Bar le duc (vruchten variant)
  • Frisse fruit drank
  • Ice tea
  • Multivitamine
  • Optimel

19 % toename risico op hart- en vaatziekten

Tijdens die 22 jaar kregen bijna 3700 mannen een hartaanval. En zelfs al werden de risicofactoren die normaal van invloed zijn op het krijgen van hart- en vaatziekten weggestreept, zoals roken, weinig of geen lichaamsbeweging en een positieve familie anamnese (de aandoening komt voor in familiaire kringen), dan nog ligt het risico op een hartaanval 19 procent hoger dan bij iemand die niet of nauwelijks suikerhoudende dranken nuttigt.

Dr. Frank Hu, professor geneeskunde aan de universiteit van Harvard, zegt niet verbaasd te zijn door deze cijfers. “In vergelijkbaar onderzoek is twee jaar geleden ongeveer hetzelfde aangetoond, alleen dan bij vrouwen”, aldus de professor. Op de vraag of mensen nu beter light-producten kunnen gaan drinken is het antwoord volgens de professor: Nee.

Light frisdrank lijkt ook geen goede vervanger

Op de vraag of mensen nu beter light-producten kunnen gaan drinken antwoord professor Hu volmondig met “nee”. Light frisdranken zijn al decennia lang onderwerp van hevige discussie. Al vroeg in de jaren tachtig plaatste de Britse krant The Guardian kritische kanttekeningen bij het gebruik van de zoetstof Aspartaam in de verschillende lightdranken. Deze kunstmatige zoetstof, ook wel bekend als E951, is vele malen zoeter dan suiker en heeft een veel lagere energie-waarde.

Argumenten tegen Aspartaam

  • Het product leidt niet tot gewenst gewichtsverlies, er zijn sterke indicaties dat het gewicht toeneemt.
  • Aspartaam zou mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn. Verschillende studies proberen dit aan te tonen maar de conclusie is nog niet definitief.
  • Er is een toename van diverse kankersoorten in ratten bij inname van aspartaam
  • In aspartaam zitten de aminozuren fenylalanine en asparaginezuur in geïsoleerde vorm. Deze aminozuren komen in eiwit-ketens al wel voor in het lichaam, maar het is niet duidelijk wat de risico's van geïsoleerde aminozuren zijn.
  • Uit aspartaam kan methanol gevormd worden.

Argumenten voor Aspartaam

  • Wetenschappers van de Universiteit van Leeds beweerden dat aspartaam goed is voor de lijn, omdat het weinig calorieën bevat. Daarnaast vermindert het het hongergevoel, hetgeen van pas komt bij het afvallen.
  • Fenylalanine en asparaginezuur die in het lichaam worden gevormd uit aspartaam zijn onmisbare aminozuren.
  • De acceptabele dagelijkse inname (40 mg/kg) is zo hoog, dat het vrij onwaarschijnlijk is dat het wordt bereikt.
  • De methanol in het lichaam die ontstaat door de metabolisering van aspartaam na het drinken van een glas light frisdrank is minder dan de hoeveelheid die ingenomen wordt bij het drinken van een glas vruchtensap of melk.

Alternatieven?

Het is onmogelijk om een goede uitspraak te doen of Aspartaam nou wel of niet schadelijk is voor het lichaam. Toch lijkt er een oplossing te zijn voor iedereen die niet zonder zoetigheid kan. Er is een stof ontdekt met dezelfde eigenschappen als aspartaam, maar dan afkomstig van een plantje: Stevia. Het voordeel van dit plantje is dat het niet een gecreëerde en ontwikkelde stof is, maar volledig natuurlijk en afbreekbaar.
© 2012 - 2019 Kees-kelder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Coca-Cola in alle soorten en matenCoca-Cola, wie kent het nog niet? Het merk Coca-Cola is het beroemdste merk cola. Ze hebben een groot asortiment aan dra…
Zeldzame Coca-Cola spullen verzamelenZeldzame Coca-Cola spullen verzamelenAls een merk veel wordt verzameld dan is het wel van Coca-Cola! Als logisch gevolg daarvan kan je ervoor kiezen om spull…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Coca Cola Life: Nieuw, groen, gezond en nog net zo lekker?Sinds januari 2015 is er een nieuwe Coca Cola smaak te koop: Coca Cola Life. Met het groene label, wordt de consument zo…
Overgewicht en obesitas bij kind door foute drinkgewoontenOvergewicht en obesitas bij kind door foute drinkgewoontenIn onze moderne consumptiemaatschappij is er eten en drinken in overvloed. Kinderen profiteren daarvan, maar zijn evenze…
Bronnen en referenties
  • http://circ.ahajournals.org/content/early/2012/03/09/CIRCULATIONAHA.111.067017.full.pdf+html

Reageer op het artikel "Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziekten"

Infoteur: Kees-kelder
Gepubliceerd: 26-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!