InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Schoolmelk in Nederland

Schoolmelk in Nederland

Schoolmelk is al langer bekend in Nederland, sinds 1937. Nog steeds maken er dagelijks kinderen gebruik van schoolmelk, die door Campina wordt verstrekt. Hoe het aanmelden en afmelden in zijn werk gaat en de kosten hiervan:

Eerste schoolmelk

In 1934 werd het Crisis Zuivelbureau opgericht, dat het gebruik van zuivel moest promoten. Al gauw namen ze het idee van de Britten over om melk op basisscholen te verstrekken. In Rotterdam kregen de eerste scholen op proef flesjes melk. Voor mensen die het niet konden betalen, werd het gratis verstrekt. De rijkere moesten wel betalen. Tegen het einden van de jaren vijftig was het overal in Nederland bekend, en de meeste scholen deden mee aan de schoolmelk. Ook in andere landen wordt er gebruik gemaakt van schoolmelk.

Ouders konden hun kind opgeven voor schoolmelk, en het zuivelbedrijf leverde de juiste hoeveelheid melk aan de school. Vervolgens deelden de leerkrachten de melk uit aan de kinderen. Dit gebeurde in de pauze. Op deze manier konden kinderen gebruik maken van verse melk, wat de groei en ontwikkeling bevordert.

Tegenwoordig

In de 21e eeuw is het gebruikelijk dat ouders een abonnement afsluiten voor de schoolmelk. Het is de bedoeling dat de zuivelfabriek, in dit geval is dit Campina, een contract heeft afgesloten met de school. Ouders kunnen zich vervolgens bij Campina aanmelden, online, en een inschrijfformulier invullen.

Het abonnement loopt dus niet via de school en de school is dan ook niet verantwoordelijk voor eventuele fouten die gemaakt worden over de bestelling of de betaling. Ouders kunnen zich ook zelf weer afmelden via de website. Wijzigingen moet men minimaal drie weken van te voren doorgeven. Het abonnement kan driemaal per jaar worden opgezegd. Wanneer een kind de basisschool verlaat, geeft de school dit door en stopt het abonnement automatisch.

De chauffeurs leveren aan de scholen ook een koelkast af, waarin de chauffeur bij iedere volgende levering de producten i zet.

Producten

De tijd dat er alleen melk werd aangeboden, is ook allang voorbij. tegenwoordig kunnen ouders er ook voor kiezen hun kind tijdens de pauze fruit te lasten eten. Men kan kiezen uit melk tijdens de kleine pauze of de lunchpauze, en fruit tijdens de kleine pauze. De melkproducten bestaan weer uit gewone melk, chocolademelk en vruchtenmelk.

Kosten

Wie zijn kind vijf dagen per week en gedurende het hele schooljaar eenmaal per dag schoolmelk laat drinken, is ongeveer 70 euro per jaar kwijt.

Scholen kunnen subsidie krijgen voor het verstrekken van schoolmelk. De ouders hebben hier zelf niks aan, maar de scholen krijgen hierdoor wat extra geld, bijvoorbeeld voor de stroomkosten die de extra koelkast gebruikt, of de extra leerkracht of hulp die ingezet moet worden bij het uitdelen van de schoolmelk.

Tip: schoolmelk kost toch nog een 70 euro per jaar. Voor wie dit te duur vind, is er een goed alternatief. Iedere supermarkt verkoopt drinkpakjes met houdbare melk. Geef uw kind gewoon dit pakje mee naar school en het kan ook genieten van melk. Dit scheelt al ruim de helft in kosten per jaar.
Gerelateerde artikelen
Zuivelproducten. Is het gezond?Zuivelproducten. Is het gezond?Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een gla…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Hoe gezond is melkIkzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en t…
Melk is gezond, of niet soms?Melk is gezond, of niet soms?Jarenlange campagnes hebben ons er van overtuigd, dat melk een belangrijke voedingsstof is: melk drinken is gezond voor…
Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBIIs biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBIGezonde voeding. Nog nooit was de verwarring zo groot. Een van de meest actuele thema's is de vraag, of biologische voed…
Bronnen en referenties
  • www.schoolmelk.nl

Reageer op het artikel "Schoolmelk in Nederland"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 27-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!