InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Te veel gedronken? Neem een Outox vooraleer te sturen!

Te veel gedronken? Neem een Outox vooraleer te sturen!

Op een persconferentie, gehouden op vrijdag 18 juni 2010, hebben de bestuurders van de firma Outox hun alcoholonderdrukkende drankje gelanceerd op de Europese markt. Niet iedereen reageert even enthousiast.

Lancering

Het koolzuurhoudende drankje dat het percentage alcohol in het bloed drastisch en op korte tijd naar beneden haalt en iemand in staat stelt sneller terug naar zijn ‘normale’ staat terug te keren, is nu officieel te koop gesteld. Men kan het zich reeds aanschaffen via het internet en het zal in een nabije toekomst ook in de gangbare distributieketen worden opgenomen.

Samenstelling

Het bedrijf omschrijft het drankje als koolzuurhoudend, een soort van soda, enkel samengesteld uit natuurlijke producten. Outox (met Tutti-Frutti-smaak) zou zich van andere soda’s of energiedrankjes onderscheiden door de actieve bestanddelen die het alcoholgehalte in het bloed aanzienlijk doen dalen zodat de betrokkene snel weer ‘normaal’ kan functioneren.

‘De belangrijkste actieve bestanddelen van deze drank worden werkzaam door een verbinding tussen fructose en ascorbinezuren. Ze werken in op de lever om enzymen te vormen die de alcohol afbreken door oxydatie in CO2 en water. Het is dit natuurverschijnsel dat de eliminatie van alcohol versnelt en het individu opnieuw ‘normaal’ doet functioneren’, beweert men.

Wetenschappelijk onderbouwd

Een studie van het Franse laboratorium Dermscann zou de werkzaamheid van het product, voor het op de markt werd gegooid, hebben aangetoond. Zo Outox wordt ingenomen na de consumptie van alcohol zou er na drie kwartier een ‘aanzienlijke’ vermindering van het alcoholgehalte in de uitgeblazen lucht optreden.

Verkoop

Outox wordt verkocht in kleine oranje flesjes van 25 cl aan de eenheidsprijs van 3,99 euro. De firma omschrijft zichzelf als een ‘ commercieel bedrijf met een zorg voor het welzijn van de burger’. Daarom wil Outox een bijdrage leveren aan de inspanningen die gedaan worden om de gevolgen van alcoholgebruik te bestrijden.

Verdeling over de hele wereld

Parallel met het internet wil Outox zijn product zo snel mogelijk aanbieden langs alle distributiekanalen: de Horecasector, de warenhuizen, benzinestations, drankautomaten…
Momenteel wordt Outox in Europa gelanceerd, maar het is ook de bedoeling om het op korte termijn over de hele wereld te verspreiden. Frankrijk dient als ontwikkelingsmodel voor andere landen.

De eerste versie

In België was er al een eerste versie van het drankje beschikbaar, maar toen Lifestyle Drinks in 2005 failliet ging werd de licentie doorverkocht aan Outox International, een bedrijf dat in Luxemburg gevestigd is. De firma bracht enkele veranderingen aan in de samenstelling van het drankje vooraleer het opnieuw in de handel te brengen.

In 2006 werd er reeds een gelijkaardig drankje op de Franse markt gegooid (Security Feel Better) dat voorwendde het alcoholpercentage in het bloed drie- tot zesmaal sneller te doen afnemen. Enkele maanden later werd het bij wet verboden. Intussen mag het weer vrij verkocht worden maar de reclame werd aangepast in de zin van: ‘goed om een kater mee weg te spoelen’.

Geloofwaardig?

In wetenschappelijke kringen wordt er getwijfeld over de effectiviteit van het drankje. Op basis van een onderzoek aan de universiteit van Innsbruck zou vastgesteld zijn dat het verwijderingspercentage van geconsumeerde alcohol niet verhoogd wordt door inname van Outox.

Daarnaast stellen politieke verantwoordelijken zich vragen over het etisch aspect van de lancering van het drankje, aangezien het mensen zou aanzetten tot meer alcoholverbruik omdat het een vals veiligheidsgevoel creëert. Men is er zich evenwel van bewust dat een verbod onmogelijk is zolang er geen sprake is van gevaar voor de gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Fructose-intolerantieFructose-intolerantieFructose-intolerantie is een ziekte die recessief erfelijk is. Er ontbreekt een bepaald enzym in de lever waardoor fruct…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Zomerse bessencocktail en zomerse strawberry fizzZomerse bessencocktail en zomerse strawberry fizzAlcoholloze cocktails zijn niet alleen gezond, maar ook erg lekker. Wie een tuin heeft met veel vruchten kan te kust en…
Het gevaar van fructoseFructose is onder fabrikanten een populair zoetmiddel. Helaas is het slecht voor ieders gezondheid. Diabetici mogen geen…
Is agavesiroop gezond?Is agavesiroop gezond?Agavesiroop is zeer populair. Je vindt dit alternatief voor geraffineerde suiker dan ook in vele voedingswinkels en webs…

Reageer op het artikel "Te veel gedronken? Neem een Outox vooraleer te sturen!"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 22-06-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!