InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > De geschiedenis van koffie

De geschiedenis van koffie

De geschiedenis van koffie Koffie is tegenwoordig zo gewoon geworden in ons dagelijks leven dat het bijna niet voor te stellen is dat het vroeger niet zo was. In dit artikel wordt de geschiedenis van koffie behandeld.

De ontdekking van koffie

Men weet niet precies wanneer de koffieplant voor het eerst is ontdekt en de bessen gebruikte om er drinken van te maken. Maar rond het jaar 900 v. Chr. Werd koffie door Arabische artsen al als medicijn genoemd. Een andere theorie zegt dat rond 300 n. Chr. De geitenhoeder Kaldi, zijn geiten zeer druk zag worden na het eten van de koffie bessen. Dus besloot hij de koffiebessen ook te proberen en hij kreeg er veel energie van. Vervolgens vertelde Kaldi dit aan de monniken in een nabijgelegen klooster. De monniken ontdekte dat ze van de koffie bessen nadat ze gebrand en gekookt waren een smakelijk drank konden produceren met het effect dat voor een energie boost zorgde.

De eerste koffie drinkers

Men neemt aan dat de Arabieren de eerste echte koffie drinkers waren. Koffie wordt in elke taal gebruikt en er zijn honderden woorden voor. De Arabieren mochten misschien wel de 1e koffie drinkers zijn maar de Turkse mensen namen deze prettige gewoonte al snel over.
De Turkse bevolking houdt van zoetigheid dit is dan ook te merken waarop men koffie drinkt. 3 klontjes suiker in 1 kopje koffie is zeer veel. De Turkse bevolking maakte koffie van zeer fijn gemalen koffie bonen en water. Dit werd dan in een kannetje met een lange steel gedaan en op een laag vuurtje gezet, de koffie werd dan langzaam doorgeroerd en men wachte tot de koffie ging koken. Als de hete koffie bijna overkookte werd de koffie voor 3 minuten van het vuur gehaald en daarna weer gekookt in totaal deed men dit 3 keer (tegenwoordig word Turkse koffie nog steeds zo gemaakt). Als de koffie eenmaal klaar was werd het ingeschonken en liet men het eventjes staan.

Koffie van vandaag

Vandaag de dag wordt er over de hele wereld koffie genuttigd. Brazilië is op het moment de grootste koffie producent gevolgd door Vietnam, Colombia en Indonesië. Op het moment werken er ongeveer 22 miljoen mensen in de koffie industrie. Tegenwoordig drinkt iedereen koffie of het nou in Europa, Amerika, midden oosten of Azië is het word overal gedronken. Vaak word koffie per land apart bereidt omdat men per land bepaalde drinkgewoontes hebben.

Filterkoffie

Filterkoffie is koffie die volgens de filtermethode word gezet. Filterkoffie kan zowel handmatig als machinaal gemaakt worden. Als men kiest voor de handmatige methode zal men een filter en een filterhouder nodig hebben. De koffie wordt dan gekookt en door het filter gehaald. Als men kiest om koffie met de machine te zetten gebeurd er bijna hetzelfde.
Het koffiezetapparaat warmt het water op tot het kookpunt waarna het water door een filter met koffiepoeder wordt gehaald. Hierdoor kan je snel en gemakkelijk koffie zetten zonder veel moeite te doen met filteren en koken van de koffie. De smaak van filter koffie hangt erg af het gebruikte koffiezetapparaat.

Koffiepads.

Koffiepads werden samen met de Senseo van Philips en Douwe Egberts geïntroduceerd in 2001. Koffiepads zijn kleine ronde filters gevuld met gemalen koffie. De koffiepads zien eruit als kleine kussentjes met een beetje koffie ertussen, de koffiepads zijn verkrijgbaar in verschillende smaken en merken. Deze pads zijn erg gemakkelijk in gebruik en geven verder geen troep. Tevens kunnen ze na gebruikt bij het groente tuin, fruit en tuinafval worden gedaan, omdat het zakje van biologisch afbreekbaar materiaal is gemaakt.
© 2008 - 2017 Lucdejager, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geschiedenis van koffie"

Infoteur: Lucdejager
Gepubliceerd: 03-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!