InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > De populaire frisdrank Coca-Cola is sinds 1935 koosjer

De populaire frisdrank Coca-Cola is sinds 1935 koosjer

De populaire frisdrank Coca-Cola is sinds 1935 koosjer De populairste frisdrank ter wereld, Coca-Cola (Coke), is in 1886 op de markt gebracht. Pas in 1935 werd de frisdrank als koosjer gecertificeerd, ook voor Pesach (het Joodse Paasfeest). Dit is te danken aan Rabbijn Tobias Geffen, een orthodoxe rabbijn van de Congregatie Shearith Israel van Atlanta. Geffen heeft een onwaarschijnlijke bijdrage geleverd aan het wereldwijde succes van Coca-Cola. Hij zorgde ervoor dat het recept van de drank, dat nog steeds geheim is, werd aangepast zodat ook Joden over de hele wereld Coca-Cola kunnen drinken.

Coca Cola een ongekend populaire frisdrank sinds 1886

De Amerikaanse drogist dr. John Styth Pemberton is de uitvinder van Coca-Cola in 1886. Hij was bezig met het produceren van een medicinaal drankje tegen duizelingen en algehele malaise. Hij gebruikte hiervoor allerlei plantenextracten. Een siroop gemengd met koolzuurhoudend water zou later verkocht gaan worden onder de naam Coca-Cola, verzonnen door Frank M. Robinson. Zakenman Asa G. Candler kocht in 1888 Coca-Cola op voor 550 dollar. Dat was inclusief het geheime recept.

The Coca-Cola Compagny

Daarna werd Coca-Cola binnen tien jaar overal in de VS verkocht. Candler richtte The Coca-Cola Company op. In 1919 verkocht de familie Candler voor 25 miljoen dollar al haar aandelen in het bedrijf aan Ernest Woodruff, die de drank over de rest van de wereld verspreidde. Hij richtte zich hierbij name op de jeugd. In Nederland kwam Coca-Cola tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam op de markt. Het werd een groot succes.

Wat houdt koosjer in?

Voor religieuze Joden is het van belang dat alle voedingsmiddelen en dranken koosjer zijn. Wat is koosjer precies?

Het Hebreeuwse woord 'koosjer' betekent letterlijk 'geschikt'. De wetten van koosjer (kasjroet) bepalen het voedsel dat geschikt is voor consumptie voor een Jood.

Koosjere wetten

Hier zijn enkele basisprincipes van de koosjere wetten:
  • Bepaalde soorten dieren (en hun eieren en melk) zijn toegestaan voor consumptie, terwijl andere soorten verboden zijn, met name varkensvlees en schaaldieren.
  • Vlees en melk worden nooit gecombineerd. Voor elk wordt een apart keukengerei gebruikt en tussen het eten ervan wordt een wachttijd in acht genomen.
  • Vlees moet afkomstig zijn van dieren die worden geslacht op een specifieke (en pijnloze) manier die bekend staat als sjechita, en bepaalde delen van het dier (inclusief het bloed) moeten worden verwijderd.
  • Fruit, groenten en granen zijn in principe altijd koosjer, maar moeten insectenvrij zijn. Wijn of druivensap moeten echter gecertificeerd koosjer zijn.
  • Omdat zelfs een klein spoor van een niet-koosjere substantie een voedsel niet koosjer kan maken, vereisen alle verwerkte voedingsmiddelen en eetgelegenheden een certificering door een betrouwbaar rabbijn of kasjroettoezichtsbureau.

Wie is Rabbijn Tobias Geffen?

Rabbijn Tobias Geffen werd in 1870 in Kovno, Litouwen, geboren. In 1903 emigreerde hij naar de Verenigde Staten en ging in Canton, Ohio, wonen. In 1910 werd hij Rabbijn in Atlanta waar hij tot zijn dood in 1970 zou blijven. Tijdens zijn lange ambtstermijn in Shearith Israel, werd Geffen de decaan van de Zuid-Joodse Orthodoxie.

Oost-Europese Joden veramerikaniseerden

Voor de Eerste Wereldoorlog kwamen miljoenen Oost-Europese Joden naar Amerika. Zij wilden al snel deelnemen aan het 'echte' Amerikaanse leven, inclusief het consumeren van Amerikaanse voedingsmiddelen en dranken. De traditionele Joodse immigranten dronken nog sodawater, maar hun kinderen en kleinkinderen die sneller assimileerden gingen massaal Coke drinken.

Hoe werd Coca-Cola koosjer?

Orthodoxe rabbijnen in heel de VS gingen bij Rabbijn Geffen te rade om te vragen of Coca-Cola koosjer is. Omdat Geffen in Atlanta woonde, waar het hoofdkantoor van de Coca-Cola Company gevestigd is, nam hij contact op met het bedrijf. Hij vroeg naar de ingrediënten van het product. Geffen wist echter niet dat Coca-Cola een goed beschermd handelsgeheim is. Slechts weinigen kennen de formule van de frisdrank. Geffen kreeg echter, onder voorwaarde dat hij zwoer volstrekte geheimhouding te houden, de lijst met ingrediënten zonder dat de exacte verhoudingen bekend werden. Hij ontdekte dat er glycerine inzat gemaakt van niet koosjere rundertalg. Ondanks dat een laboratoriumchemicus hem vertelde dat de glycerine slechts in één deel per duizend aanwezig was (een deel in zestig is voldoende verdund om een koosjercertificaat te verkrijgen), oordeelde Geffen dat het spul met opzet was toegevoegd en niet per ongeluk. Dus was Coca-Cola niet koosjer.

De Coca-Cola Company ging op zoek naar een vervangingsmiddel en ontdekte dat Protcor en Gamble een glycerine produceerde van katoenzaad en kokosolie die wel koosjer is. Geffen gaf toestemming en zo kwam Coca-Cola in 1935 koosjer op de markt.

Coca-Cola geschikt gemaakt voor Pesach

Er moest echter nog een probleem worden opgelost. In Coca-Cola zitten sporen van alcohol dat een bijproduct is van graankorrels. Joden mogen geen graan eten tijdens het Joodse Paasfeest (Pesach).

De chemici van Coca-Cola experimenteerden en ontdekten dat ze tijdens het Pesach-seizoen zoetstoffen uit bietsuiker en rietsuiker konden gebruiken als vervanging van op graan gebaseerde zoetstoffen zonder de smaak van cola in gevaar te brengen. Ze kwamen met Rabbijn Geffen overeen om elk jaar voor Pesach cola met de nieuwe suikers te gaan maken. Deze Coca Cola voor Pesach krijgt het certificaat koosjer op de flessen afgedrukt.

Andere merken Cola koosjer?

Wil je weten of andere merken Cola ook koosjer zijn, zoals Pepsi of een huismerk, neem dan contact op met een orthodoxe rabbijn. Op de Kasjroetlijst van het Nederlands Israelietisch Kerkgenootschap staan alle frisdranken vermeld die koosjer zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Zeldzame Coca-Cola spullen verzamelenZeldzame Coca-Cola spullen verzamelenAls een merk veel wordt verzameld dan is het wel van Coca-Cola! Als logisch gevolg daarvan kan je ervoor kiezen om spull…
Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Is de kleurstof in cola kankerverwekkend?Sinds een paar dagen is Coca-Cola een veelbesproken onderwerp in de media. Cola krijgt een donkerbruine kleur door toevo…
Coca-Cola in alle soorten en matenCoca-Cola, wie kent het nog niet? Het merk Coca-Cola is het beroemdste merk cola. Ze hebben een groot asortiment aan dra…
Coca-Cola, een mysterieus drankje met bijwerkingen?Er gaan wilde verhalen de ronde over Coca-Cola. Elke verroeste schroef zou je ermee los kunnen krijgen, het zou werken a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://www.cocacolanederland.nl/ons-bedrijf/geschiedenis?utm_source=Coke_NL&utm_medium=website&utm_campaign=homepage&utm_content=owned.epam
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Tobias_Geffen
  • http://www.rabbimintz.com/wp-content/uploads/Coca-Cola.pdf
  • http://www.aish.com/atr/Is_Coca_Cola_Kosher.html
  • http://www.nik.nl/category/kasjroetlijst-nederland/

Reageer op het artikel "De populaire frisdrank Coca-Cola is sinds 1935 koosjer"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 11-12-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!