InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Is koffie drinken gezond? Voordelen en nadelen van koffie

Is koffie drinken gezond? Voordelen en nadelen van koffie

Is koffie drinken gezond? Voordelen en nadelen van koffie Ben je eerder een avondmens en heb je het 's ochtends moeilijk om wakker te worden? Dan kan een sterke kop koffie je helpen om actief te worden, en dit zowel lichamelijk als geestelijk. Daarnaast kan je koffie ook gewoon drinken omdat je het lekker vindt, omdat je geniet van de heerlijke smaak van een lekkere espresso of cappuccino. Zowat overal ter wereld wordt koffie gezien als een warme drank die staat voor smaak, hartelijkheid en gezelligheid. Bovendien wordt je er fitter van en kan je je beter concentreren. Bovendien vertraagt het bestanddeel cafeïne ook de veroudering van het brein en beschermt het tegen ziekten. Maar is koffie drinken wel zo gezond als wordt beweerd? Met andere woorden: zijn er behalve voordelen ook nadelen aan koffie verbonden?

's Ochtends koffie drinken

Koffie is een van de meest populaire dranken in de hele wereld; misschien is het wel de meest universele drank na water. Bij zo ongeveer alle volkeren ter wereld wordt koffie beschouwd als een drank die je doet wakker worden, die je van het leven doet genieten, of die je drinkt voor de gezelligheid. Van een espresso tot een cappuccino, van een "lait russe" tot een lekker kopje Douwe Egberts: de werkzame stof cafeïne stimuleert de geest en maakt dat je 's ochtends sneller wakker wordt. Sommige mensen zijn zo verslingerd aan deze drank dat ze het zich zelfs niet kunnen voorstellen om het er één dag zonder te doen.

Koffie gezond?

Maar net zoals koffie algemeen aanvaard is als smaakvolle, gezellige drank, zo zijn ook de gevolgen ervan voor de gezondheid het onderwerp van verhitte discussies. Wetenschappers, kenners en gebruikers twisten over de voordelen en nadelen van koffie voor lichaam en geest. Voor de een helpt de cafeïne om het brein langer fit te houden en te beschermen tegen verval, voor de ander is koffie een middel dat je zenuwachtig en onrustig maakt. Er zijn dus zowel positieve als negatieve effecten aan koffie verbonden.

Voordelen koffie

Concentratie

Het voordeel van koffie dat het vaakst vermeld wordt is dat het bestanddeel cafeïne bevorderend is voor de geestelijke activiteit. 's Ochtends koffie drinken helpt je om je te beter te concentreren op werk of school en maakt dat je brein scherp is. Sommige mensen leveren na het gebruik van enkele sterke koppen koffie uitmuntende intellectuele of creatieve prestaties.

Afslanken

Koffie maakt dat er warmte wordt gegenereerd in het lichaam en daarbij wordt de hartslag versneld. Door deze versnelde ademhaling zal je lichaam meer energie verbruiken, wat positief is om af te slanken. Vetten worden op die manier immers sneller in de bloedbanen gebracht en afgevoerd. Vanzelfsprekend is het niet alleen door koffie te drinken dat je zal afslanken; je zal daarnaast ook een dieet moeten volgen om effectief gewicht te verliezen.

Andere

Koffie is een drank die niet voor niets overal ter wereld graag wordt gedronken. Aan de drank worden dan ook door diverse volkeren tal van algemene voordelen toegeschreven. Zo zou koffie de veroudering van het brein tegengaan en de kans op leverziektes en bloedklonters verkleinen. Bovendien verlaagt het door haar positieve werking op het brein het risico op de ziekte van Parkinson en heeft het een remmende werking op de cholesterolniveaus in het lichaam.

Nadelen koffie

Hartkloppingen

Hartkloppingen kan het gevolg zijn van een overdreven gebruik van cafeïne. Heb je teveel en te sterke koffie gedronken dan kan je wel eens de indruk krijgen dat je hart zichzelf voorbij wil galopperen. Je hart lijkt wel uit je borstkas te willen springen, zo snel klopt het. Advies hierbij is om jezelf en je gevoeligheid voor koffie te leren kennen en aan de hand daarvan je koffiegebruik in te perken.

Maagklachten

Maagklachten kunnen optreden als gevolg van teveel koffie drinken, en dan vooral bij mensen die al geen sterke maag hebben. Een sterke kop koffie kan behoorlijk zwaar op de maag liggen en bovendien stimuleert de cafeïne ook het spijsverteringsstelsel. Maagpijn kan na overmatig cafeïnegebruik dan samengaan met buikkrampen of zelfs diarree.

Zenuwachtigheid

Zenuwen krijgen is een ander gevolg van het overmatig drinken van koffie. Als je enkele koppen teveel hebt gedronken, dan kan je het gevoel krijgen dat je voortdurend iets wilt doen of zeggen, met andere woorden: je bent hypernerveus. Trillende en bevende handen, overmatig zweten en een algemeen gestrest gevoel kunnen aanvullend optreden. Ook hier is het van belang om met mate koffie te drinken.

Slapeloosheid

Logischerwijs zal het moeilijk zijn om in slaap te raken als je 's avonds nog koffie gedronken hebt. Koffie werkt immers stimulerend en daardoor zal je geest actief blijven. Ga je slapen met enkele koppen op dan zal je dat merken: je nachten zullen onrustig verlopen en 's ochtends word je moe wakker. Deze slaapproblemen zijn simpelweg te mijden door in de loop van de avond geen koffie meer te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
De beste koffie voor elk moment van de dagDe beste koffie voor elk moment van de dagMenig Nederlander houdt van een kopje koffie. De gemiddelde Nederlander drinkt namelijk zon drie koppen koffie per dag.…
Zwanger en koffieZwanger en koffieVeel mensen starten de dag met een kopje koffie. Mensen hebben het nodig om wakker te worden. Maar steeds meer onderzoek…
Koffie gezond of niet?Koffie gezond of niet?Jarenlang werd beweerd dat het drinken van koffie ongezond is. Koffie is in Nederland een populair drankje, dat door vel…
Italiaanse espressoItaliaanse espressoWij Nederlanders beginnen onze dag graag met een kop koffie of thee. Wanneer we op vakantie zijn, zetten we deze 'tradit…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/voor-en-nadelen-van-koffie
  • http://www.ahealthylife.nl/de-top-13-van-bewezen-gezondheidsnadelen-van-koffie/
  • http://www.jobat.be/nl/artikels/13-wetenschappelijk-bewezen-redenen-om-koffie-te-drinken/
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-voor-en-nadelen-van-cafeine-op-een-rij/ (bronnen geraadpleegd op 18/05/2016).

Reageer op het artikel "Is koffie drinken gezond? Voordelen en nadelen van koffie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Stimulerende dranken
Schrijf mee!