InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Spa: natuurlijk mineraalwater en frisdrank

Spa: natuurlijk mineraalwater en frisdrank

Spa: natuurlijk mineraalwater en frisdrank Het mineraalwater Spa is afkomstig van de Belgische Hoge Venen. Daar wordt de waterbron sinds 1889 streng gecontroleerd en beschermd. Deze beschermde zone is ondertussen uitgegroeid tot 13000 hectare. Het bezoekerscentrum Eaudyssée de Spa’ in de fabriek Spa Monopole biedt de kans om een kijkje te nemen achter de schermen om te zien hoe Spa van begin tot einde industrieel vervaardigd wordt. Het water is bekend in zowel België als Nederland en kent 5 merken: Spa Reine, Spa Barisart, Spa Marie Henrietta, Spa Citron en Spa Fruit.

Spa

Spa Monopole

In Spa Monopole (de hoofdfabriek) wordt Spa geproduceerd. Vooreerst worden de flessen gemaakt: kleine PET-korrels worden verhit tot preformen. Hierna worden deze preformen geblazen in het juiste formaat, zodat de fles de gewenste grootte en breedte heeft. Daarna worden de flessen gereinigd en gecontroleerd door middel van een scanner: wanneer er een foutje ingeslopen is verdwijnt de fles uit de productie. Vervolgens worden de flessen gevuld door middel van ondergrondse leidingen en krijgen ze een dop. Uiteindelijk zijn de flessen dus gecreëerd en worden op een palet geplaatst, om zo geladen te worden in de vrachtwagen en gedistribueerd te worden doorheen het land. Naast flessen wordt Spa ook vervaardigd in blikjes en kartonnen verpakkingen. In totaal zijn er 14 productielijnen en worden er 500 mensen te werk gesteld.

Waterbron Spa

De waterbron van Spa wordt streng gecontroleerd en beschermd. Het kent reeds een oppervlakte van 13000 hectare. Dit maakt dat het bronwater 100% zuiver grondwater is, beschermd tegen allerlei vervuiling, geen chemische bewerkingen ondergaat en mineraal genoemd mag worden.

Bronwater versus kraantjeswater
Bronwater is niet hetzelfde als kraantjeswater. Bronwater is grondwater waar niets aan is veranderd, terwijl kraantjeswater onderhevig is aan biologische en chemische behandeling.

Bezoekerscentrum Eaudyssée de Spa

Door een uitstap te doen naar het bezoekerscentrum van Spa, kan u van begin tot einde het productieproces op de voet volgen. Je ziet de flesjes Spa letterlijk over de band glijden tot wanneer ze op een palet gestapeld worden. Van daar uit vertrekken ze via de vrachtwagen naar de verschillende verkooppunten. Het bezoekerscentrum is een populaire trekpleister voor een schooluitstap. Iedereen die ouder is dan 10 jaar mag binnen. Je kan zowel individueel als in groep het centrum bezoeken. Individueel is er echter wel geen gids om je te vergezellen. In groep kan je vanaf 25 tot 50 personen, maar dit kan enkel op reservatie.

De verschillende merken van Spa

In totaal zijn er 5 verschillende soorten Spa mineraalwater te onderscheiden:
  • Spa Barisart: extra koolzuur toegevoegd aan het mineraalwater
  • Spa Marie-Henriette: water dat uit een bron komt waar van nature koolzuur aanwezig is
  • Spa Reine: koolzuurvrij mineraalwater
  • Spa Fruit: koolzuur of geen koolzuur bevattend mineraalwater met fruitsmaken
  • Spa Citron: koolzuurhoudend mineraalwater met citroensmaak

Spa Fruit

Spa Fruit is dus een frisdrank gecreëerd op basis van mineraalwater: dit met of zonder koolzuur. Het kent ondertussen 9 verschillende smaken:
  • Spa Fruit Raspberry
  • Spa Fruit Pink Grapefruit
  • Spa Fruit Apple
  • Spa Fruit Orange Passion
  • Spa Fruit Lemon Cactus
  • Spa Fruit Forest Fruit
  • Spa Fruit Orange
  • Spa Fruit Citrus
  • Spa Fruit Grenadine

Groep Spadel

Spa is een belangrijk onderdeel van de Groep Spadel: de leider in de beneluxmarkt van de mineraalwaters. De hoofdactiviteit van de groep is het commercialiseren en produceren van natuurlijke mineraalwaters en ook frisdranken. Naast Spa maken ook Bru, Wattwiller, Carola en Breccon Carreg hier deel van uit. De productielijnen bevinden zich voor Spa dus in de Spa Monopole, voor Bru is dit Lorcé (België), voor Wattwiller is dit Les Grandes Sources de Wattwiller (Frankrijk), Carola: Eaux Minérales de Ribeauvillé (Frankrijk) en voor Breccon Carreg is dit in Trap (Wales).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.be.emb-japan.go.jp/image/yomoyama_058_spa2.JPG
  • http://www.eaudysseedespa.be/index.php?lang=nl
  • http://www.spa.be
  • http://alisad.eu/partenaires/logo-spa-a-utiliser-2/

Reageer op het artikel "Spa: natuurlijk mineraalwater en frisdrank"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!