Spa (Groep Spadel): natuurlijk mineraalwater en frisdrank

Spa (Groep Spadel): natuurlijk mineraalwater en frisdrank Spa maakt onderdeel uit van Groep Spadel: de leider van de mineraalwaters in de Beneluxmarkt. Voor hun productie doen ze beroep op hun eigen waterbron in de Belgische Hoge Venen. Daar wordt de waterbron sinds 1889 streng gecontroleerd en beschermd. Deze beschermde zone is ondertussen uitgegroeid tot 13000 hectare. Het mineraalwater is bekend in zowel België als Nederland en kent 5 merken: Spa Reine, Spa Barisart, Spa Marie Henriette, Spa Citron en Spa Fruit. Het bezoekerscentrum Eaudyssée de Spa in de hoofdfabriek van Spa Monopole biedt de kans om een kijkje te nemen achter de schermen om te zien hoe Spa van begin tot einde industrieel vervaardigd wordt. Het is een populaire schooluitstap.

Groep Spadel (leider van mineraalwaters in beneluxmarkt)

Spa is een belangrijk onderdeel van de Groep Spadel: de leider van de mineraalwaters in de Beneluxmarkt. De hoofdactiviteit van de groep is het commercialiseren en produceren van natuurlijke mineraalwaters en ook frisdranken. Naast Spa maken ook Bru, Wattwiller, Carola en Breccon Carreg hier deel van uit. De productielijnen bevinden zich voor Spa dus in de Spa Monopole, voor Bru is dit Lorcé (België), voor Wattwiller is dit Les Grandes Sources de Wattwiller (Frankrijk), Carola: Eaux Minérales de Ribeauvillé (Frankrijk) en voor Breccon Carreg is dit in Trap (Wales). Voor de productie van mineraalwater doet Spa beroep op een eigen waterbron.

Mineraalwater Spa

Waterbron

Het mineraalwater van Spa is afkomstig van de Belgische Hoge Venen. De waterbron van Spa wordt streng gecontroleerd en beschermd. Het kent reeds een oppervlakte van 13000 hectare. Dit maakt dat het bronwater 100% zuiver grondwater is, beschermd tegen allerlei vervuiling, geen chemische bewerkingen ondergaat en mineraal genoemd mag worden.

Bronwater versus kraanwater
Bronwater is niet hetzelfde als kraanwater. Bronwater is grondwater waar niets aan is veranderd, terwijl kraanwater onderhevig is aan biologische en chemische behandeling.

Spa Monopole: hoofdfabriek Spa

In Spa Monopole (de hoofdfabriek) wordt Spa geproduceerd. Vooreerst worden de flessen gemaakt: kleine PET-korrels worden verhit tot preformen. Hierna worden deze preformen geblazen in het juiste formaat, zodat de fles de gewenste grootte en breedte heeft. Daarna worden de flessen gereinigd en gecontroleerd door middel van een scanner: wanneer er een foutje ingeslopen is verdwijnt de fles uit de productie. Vervolgens worden de flessen gevuld door middel van ondergrondse leidingen en krijgen ze een dop. Uiteindelijk zijn de flessen dus gecreëerd en worden op een palet geplaatst, om zo geladen te worden in de vrachtwagen en gedistribueerd te worden doorheen het land. Naast flessen wordt Spa ook vervaardigd in blikjes en kartonnen verpakkingen. In totaal zijn er 14 productielijnen en worden er 500 mensen te werk gesteld.

De verschillende merken van Spa

In totaal zijn er 5 verschillende soorten Spa mineraalwater te onderscheiden:

Spa Barisart

Extra koolzuur toegevoegd aan het mineraalwater

Spa Marie-Henriette

Mineraalwater dat uit de waterbron komt waar van nature koolzuur aanwezig is

Spa Reine

Koolzuurvrij mineraalwater

Spa Citron

Koolzuurhoudend mineraalwater met citroensmaak

Spa Fruit

Spa Fruit is een frisdrank gecreëerd op basis van mineraalwater: dit met of zonder koolzuur. Het kent ondertussen 9 verschillende smaken:
  • Spa Fruit Raspberry
  • Spa Fruit Pink Grapefruit
  • Spa Fruit Apple
  • Spa Fruit Orange Passion
  • Spa Fruit Lemon Cactus
  • Spa Fruit Forest Fruit
  • Spa Fruit Orange
  • Spa Fruit Citrus
  • Spa Fruit Grenadine

Bezoekerscentrum Eaudyssée de Spa

Door een uitstap te doen naar het bezoekerscentrum van Spa, kan u van begin tot einde het productieproces op de voet volgen. Je ziet de flesjes Spa letterlijk over de band glijden tot wanneer ze op een palet gestapeld worden. Van daar uit vertrekken ze via de vrachtwagen naar de verschillende verkooppunten.

Schooluitstap

Het bezoekerscentrum is een populaire trekpleister voor een schooluitstap. Iedereen die ouder is dan 10 jaar mag binnen. Je kan zowel individueel als in groep het centrum bezoeken. Individueel is er echter wel geen gids om je te vergezellen. In groep kan je vanaf 25 tot 50 personen, maar dit kan enkel op reservatie.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.be.emb-japan.go.jp/image/yomoyama_058_spa2.JPG
  • http://www.eaudysseedespa.be/index.php?lang=nl
  • http://www.spa.be
  • http://alisad.eu/partenaires/logo-spa-a-utiliser-2/

Reageer op het artikel "Spa (Groep Spadel): natuurlijk mineraalwater en frisdrank"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 01-05-2020
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!