InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > De duurste koffie ter wereld, gemaakt uit poep

De duurste koffie ter wereld, gemaakt uit poep

De duurste koffie ter wereld, gemaakt uit poep Je zou het niet bedenken bij de duurste koffie ter wereld; maar deze bestaat toch echt uit bestanddelen van poep. De koffie wordt gemaakt in Indonesië, van koffiebonen gehaald uit poep van de loewak. Dit dier zorgt voor de 'bereiding' van de koffiebonen voor ze worden verwerkt in de koffie. Dit gebeurt in de maag van dit dier. De uitwerpselen van deze dieren worden vervolgens verzameld door loewakboeren, die goed geld verdienen aan de verkoop van de speciale koffiebonen die hierin te vinden zijn.
De loewak / Bron: Jordy Meow / Wikimedia CommonsDe loewak / Bron: Jordy Meow / Wikimedia Commons

Loewak

Loewaks zijn dieren die veel weghebben van katachtigen. De loewak heeft een lang lichaam met korte poten en een zwarte vacht. De dieren leven in tropische regenwouden en bossen, vaak dichtbij landbouwgebieden. Soms worden ze ook als huisdier gehouden, bijvoorbeeld in Maleisië. Een loewak is een omnivoor, en eet dus naast planten ook andere dieren. Het meest eet hij fruit, waaronder koffiebonen en palmboomsap. Een heel normaal dier dus, ook al lijkt hij niet zo behandeld te worden. De poep van een loewak is namelijk de duurste poep ter wereld.

Deze loewakboer laat de koffiebonen zien die hij heeft gewonnen uit de loewakpoep. / Bron: HaztechGuy / Wikimedia CommonsDeze loewakboer laat de koffiebonen zien die hij heeft gewonnen uit de loewakpoep. / Bron: HaztechGuy / Wikimedia Commons

Loewakboeren

Er zijn speciale boeren in Zuid-Oost Azië die zich richten op het houden van de loewak, speciaal voor de poep die ze produceren. Uit de poep halen ze de koffiebonen die door het lichaam van de loewakken zijn gegaan. Het verkrijgen van deze koffiebonen is veel omslachtiger dan het verkrijgen van normale koffiebonen, want naast de koffiebonen moet er natuurlijk ook aan de loewakken worden gedacht. Zij hebben ook de nodige verzorging nodig. Daarom zijn de gewonnen koffiebonen ook vele malen duurder. Voor ruim 550 euro per kilo worden de koffiebonen uit loewakpoep verkocht. Slechts hooguit 200 kilo loewakbonen worden per jaar geproduceerd. Dit komt neer op 110.000 euro per jaar aan loewakkoffie.

Koffiebonen in een loewak

In het verteringsstelsel van de loewak krijgt de koffieboon zijn aparte smaak. De loewak verteert het vruchtvlees, maar de pit blijft over. Met behulp van bacteriën worden verschillende moleculen in de pit omgezet. Dit heet fermentatie. Door het speciale fermentatieproces krijgt de koffiepit zijn bijzondere smaak. De smaak van de loewakbonen is minder bitter dan normale koffiebonen.

Kopi Loewak

Kopi Loewak is de naam van de koffie die wordt gemaakt van de poep van loewakken. "Kopi" is het Indonesische woord voor koffie. In een jaar wordt slechts 200 kilo van de loewakbonen geproduceerd voor deze koffie. Het is dan ook een exclusieve koffie. Er zijn ook andere varianten van deze koffie die op een niet-natuurlijke wijze tot stand zijn gekomen. De koffiebonen worden hierbij gefermenteerd in een laboratorium. Het proces dat zich normaal in de maag van een loewak afspeelt wordt in het laboratorium nagebootst. De koffie heet Coffee Primero. Ook bestaat er koffie gemaakt van poep van een Aziatisch hert genaamd Kopi Muncak.

Oorsprong van de loewakkoffie

Voor de oorsprong van de loewakkoffie moet er terug in de tijd worden gegaan, nog toen Indonesië een kolonie was van Nederlanders. De Nederlanders op de koffieplantages stonden het niet toe dat de Indonesiërs de koffiebonen ook gebruikten voor hun eigen koffie. De inwoners van Indonesië kwamen er toen achter dat in de uitwerpselen van de loewak nog een onverteerd deel van de koffieboon was te vinden. Zij hebben deze toen verzameld om toch zelf hun koffie te maken. De koffie was populair en kwam zo ook uiteindelijk bij Nederlanders en andere volkeren.
© 2014 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kopi Luwak – de Koning onder de KoffieKopi Luwak – de Koning onder de KoffieAls u denkt “koffie is gewoon koffie”, dan moet ik u helaas tegenspreken. Je hebt koffie en je hebt Kopi Luwak. Kopi Luw…
Poep is altijd hip!Poep is altijd hip!Drollen en keutels, je hebt ze in alle soorten en maten. Van microscopisch kleine uitwerpselen, tot aan reusachtige berg…
Warme klassieke koffiecocktailsWie houd er nu niet van een lekkere koffie na de maaltijd. Hieronder zijn 4 klassieke recepten te vinden om een koffie t…
Waarom eet mijn hond poep en hoe leer ik het hem af?Waarom eet mijn hond poep en hoe leer ik het hem af?Er zijn honden die poep eten. Soms hun eigen ontlasting, soms kattenpoep, konijnenpoep, paardenpoep of poep van soortgen…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De duurste koffie ter wereld, gemaakt uit poep"

Reacties

Abdullah, 25-09-2015 03:34 #2
Die 200 kilo per jaar is dat de opbrengst per luwak, of de opbrengst van alle verzamelde koffiebonen? Reactie infoteur, 07-10-2015
De 200 kilo is van alles bij elkaar.

Jan, 09-05-2015 11:13 #1
De titel is wat misleidend en ook de tekst is niet geheel juist. Kopi Loewak bevat namelijk geen poep en wordt ook niet van poep gemaakt. Men haalt alleen de koffiebonen uit de poep van de loewak. De poep zelf is geen bestanddeel van de koffie. Het blijft weliswaar een onsmakelijk praatje, maar het is toch iets minder vies dan het artikel suggereert.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 24-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!