InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat is ADH, Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

Wat is ADH, Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

Het staat vaak op een potje bij de ingrediëntenlijst. Maar wat is ADH eigenlijk? Voor vele voedingsstoffen geldt dat de Gezondheidsraad een advies heeft opgesteld over de hoeveelheid de een mens per dag in neemt. Dit advies is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De ADH is een richtlijn die van toepassing is pop 97.5% van de bevolking. Er zijn altijd mensen die meer nodig hebben van een bepaalse voedingsstof.

Gezondheidsraad

In Nederland heeft de Gezondheidsraad een sturende rol op het gebied van gezondheidszorg. De Gezondheidsraad is een adviesorgaan van de regering. Men heeft richtlijnen oopgesteld die vertellen welke hoeveelheid van een stof gezond is. In principe verschilt de richtlijn voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook de leeftijd speelt een rol. Daarom is de ADH een gemiddelde. Er zijn alleen ADH-waarden opgesteld voor vitaminen en mineralen, niet voor fytonutriënten. Deze laatste categorie voedingsoffen is ook noodzakelijk voor een gezond lichaam en gezonde geest.

ADH is een gemiddelde

Het is niet zo dat als je minder dan de ADH van een stof inneemt je een tekort krijgt. De gemiddelde hoeveelheid die de gezondheidsraad hanteert is ruim genoeg voor een gemiddeld mens. Overigens zijn de Nederlandse richtlijnen die zijn opgesteld door de gezondheidsraad vanaf oktober 2012 niet meer geldig. Dan worden de richtlijnen die door de EU zijn opgesteld geldig. Deze zijn eigszins anders maar niet veel.

Overzicht ADH voor vitaminen en mineralen

VitaminenADH of RDAMineralenADH of RDA
Vitamine A800(μg)Chloride800(mg)
Vitamine D5(μg)Calcium800(mg)
Vitamine E12(mg)Fosfor700(mg)
Vitamine K 75(μg)Magnesium375(mg)
Vitamine C80(mg)IJzer14(mg)
Thiamine(B1)1,1(mg)Zink10(mg)
Riboflavine(B2) 1,4(mg)Koper1(mg)
Niacine(B3)16(mg)Mangaan2(mg)
Vitamine B61,4(mg)Fluoride3,5(mg)
Foliumzuur(B11)200(μg)Kalium 2000(mg)
Vitamine B122,5(μg)Seleen55(μg)
Biotine(H)50(μg)Chroom 40(μg)
Pantotheenzuur(B5)6(mg)Molybdeen50(μg)
Jood150(μg)

Maximumgrenzen voor eten

Behalve de ADH zijn er ook waarden opgesteld die een maximum inname adviseren. Deze worden door wetenschappers in één adem genoemd aangezien de maximum innames ook een gezondheidsadvies zijn. Boven die grens is er kans op verschijnselen van ziekte alhoewel daarover veel onduidelijklheid is. Er zijn allerlei wetenschappelijke onderzoekers die zeggen dat de bovengrenzen veel te laag zijn en dat mensen daardoor een gezonde dosis voedingsstoffen worden onthouden. Een van de critici is de Duitse arts Dr. Rath, die als één van de grondleggers van de cellulaire geneeskunde geldt.

Codex alimentarius

Probleem voor de bovengrenzen is dat deze maximumwaarden worden opgesteld door de Codez Alimentarius. Dat is een VN-organisatie die valt onder de hoede van de Wereldgezondheidsorganisatie(WHO) en Internationale Voedsel en landbouworganisatie(FAO). Deze organisatie stelt de codex alimentarius op in samenwerking met mensen uit het bedrijfsleven. Daardoor is er sprake van belangenverstrengeling. Dit is uiteraard een complotgedachte maar het is interessant om dit complot toe te lichten.

De claim van Dr. Rath

Dr. Rath en vele andere artsen redeneren als volgt: wanneer mensen genoeg voedingsstoffen zouden binnenkrijgen, hetzijn op natuurlijke wijze, hetzij via supplementen dan zouden allerlei ernstige ziektes zoals alle vormen van kanker, diabetes en hart- en vaatziekten niet meer voorkomen in de maatschappij. Hierdoor wordt de hele farmaceutische industrietak overbodig. Vandaar dat de farmaceuten alles verzinnen om mensen wel ziek te laten worden. Dat is een nogal gedurfde claim.

Betekenis van RDA

Op het eitiket kan staan RDA in plaats van ADH. Dat is Engels voor ADH. RDA betekent letterlijk Recommended Dietary Allowance. De EU heeft de bevindingen van de VN-organisaties WHO en FAO overgenomen en opgesteld wat de ADH is voor mineralen en vitaminen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid
  • PDF: EU ADH
  • Foto´s: Tom008
  • http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CFMQFjAA&url=http%3A%2F%2Feur-lex.europa.eu%2FLexUriServ%2FLexUriServ.do%3Furi%3DOJ%3AL%3A2008%3A285%3A0009%3A0012%3ANL%3APDF&ei=79jlT4KrDpSw8QOmw8GZCg&usg=AFQjCNHL93cUe21YnR7len12zQJQWfponQ&sig2=STaCHR3zN0GJ_RzZrgEm8A

Reageer op het artikel "Wat is ADH, Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!