InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat is een food court?

Wat is een food court?

Een Food Court is binnen Nederland nog een vrij onbekend concept. Voor de reizigers onder ons echter niet. Food courts nemen in vele plaatsen in de wereld een prominente plek in binnen grote winkelcentra en vliegvelden. Dit artikel gaat in op het food court concept. Een food court is een verzamelplaats van restaurants met een gedeelde zitruimte. Het doel van een food court is om te voorzien in de verschillende eetbehoeftes van een groepje mensen, maar toch de mogelijkheid te bieden om gezamenlijk te eten en te proeven van verschillende keukens. De meest voorkomende plaats van food courts is binnen gelegenheden waar grote groepen mensen zich bevinden, zoals vliegvelden en grote winkelcentra.

Inrichting

De inrichting van een food court doet soms aan als een grote bedrijfskantine. In een grote openruimte bevinden zich een heleboel tafels en stoelen. Hier omheen zijn ‘balies’ waar het eten gehaald kan worden. De meeste food courts beschikken over vele fast food gelegenheden, waar het eten snel klaar gemaakt kan worden (zoals McDonald's, pizza, vietnamees, steaks en een saladebar). Afhankelijk van het food court kan het zijn dat je per restaurant apart betaalt, of dat er één centrale kassa is waar alle gerechten kunnen worden afgerekend. De bedrijven zijn ieder voor zich, ze delen echter een bepaald deel van de kosten en het onderhoud/schoonmaak.

Geschiedenis

Het eerste food court is geopend in 1965 in de Verenigde Staten. De locatie van het food court was binnen het Greenbriar Center, een groot overdekt winkelcentrum. Het eerste echte succesverhaal kwam echter pas in 1974, waar een food court werd geopend in het Paramus Park winkelcentrum in New Jersey.

Voordelen

  • Gezamenlijk kunnen eten
  • Voor ieder wat wils
  • Geen lange wachttijden
  • Goedkopere prijzen

Nadelen

  • Ongezond(er) eten: voornamelijk fast food ketens maken gebruiken van een food court
  • Ongezellige sfeer, eten van plastic bladen en self service. Verwacht geen bloemetje op tafel.

Food Court in Nederland

In Nederland is het food court concept nog niet zo bekend als in de Verenigde Staten en menig ander land. Her en der in Nederland is een food court te vinden, zoals in Den Haag. Het grootste verschil tussen Nederland en andere landen is de grootte van de winkelcentra. In Nederland is vaak maar beperkte ruimte voor een food court waarbij meerdere restaurants kunnen deelnemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Food_court

Reageer op het artikel "Wat is een food court?"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 19-06-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!