InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Tafelmanieren, algemeen geldende regels

Tafelmanieren, algemeen geldende regels

Officiële culinaire etiquetten zijn uit de tijd. Desalniettemin is op de hoogte zijn van algemeen geldende regels omtrent tafelmanieren geen overbodige luxe. Wellicht komt op een dag die uitnodiging voor een sjiek diner waarbij de etiquetten nog wel gelden. Dit artikel gaat in op de basale culinaire etiquetten, om tijdens ieder diner goed voor de dag te komen. Etiquette is niets meer dan regels omtrent gedragingen, ofwel manieren. In dit geval gaat het om culinaire etiquette, dus algemeen geldende manieren tijdens een etentje.

Termen

Voordat we starten met algemeen geldende regels eerst wat termen die veel gebruikt worden tijdens een diner.
  • A la carte: De maaltijd zelf samenstellen via de menukaart.
  • Amuse: een eetlustopwekker, een klein hapje voor de maaltijd, vaak geserveerd tijdens het aperitief.
  • Aperitief: Het aperitief is het drankje dat wordt genuttigd voordat het diner start.
  • Couvert: Het Franse woord wat betrekking heeft op alles wat op een gedekte tafel staat (bestek, glaswerk, servet)
  • Digestief: Na het diner wordt vaak nog een ‘afzakkertje’ genomen, dit wordt in mooie benamingen het digestief genoemd. Om als drank een digestief genoemd te worden dient het voor 32% tot 40% uit alcohol te bestaan, zoals likeuren en sterke drank.

Bestek

Sommige tafels zijn dusdanig gedekt dat door de bomen het bos niet meer gezien kan worden door al het bestek. De algemeen geldende regel is: 'van buiten naar binnen'. Ofwel, het bestek wat het verste van het bord ligt eerst en per volgend gerecht wordt naar binnen toe gewerkt.

Het menu / gerechten

Gemiddeld genomen bestaat een menu uit een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. In een volledig klassiek menu kan echter wel uit acht gangen bestaan. De volgorde van deze gangen staat altijd vast.
  1. Koud voorgerecht
  2. Soep
  3. Warm voorgerecht
  4. Sorbet, anders dan de naam doet vermoeden betreft dit geen ijsje, maar een licht bevroren mengsel van vruchtvlees, suiker, vruchtensap, champagne of wijn.
  5. Hoofdgerecht
  6. Kaas
  7. Dessert
  8. Mokka, een drank, maar geldt als een aparte gang

Servet

Het servet ligt altijd netjes opgevouwen op tafel op het moment dat plaats wordt genomen. Nadat de gasten alle hebben plaatsgenomen wordt het servet opgepakt en uitgevouwen op schoot gelegd. Het is niet gepast om het servet tussen de kraag van overhemd of jurk te steken, aan de dasspeld vast te maken of ongebruikt te laten liggen. Als u uitgegeten bent pakt u het servet en legt deze terug op tafel. Hierdoor weet het personeel dat u klaar bent met eten.
Gerelateerde artikelen
Tafelmanieren, bestek en gewoontenTafelmanieren, bestek en gewoontenTafelmanieren zijn goede manieren die je hanteert wanneer je aan tafel eet. Vaak eet je met andere tafelgenoten en is he…
Wat is de etiquette aan tafel?Wat is de etiquette aan tafel?Wat zijn de etiquetteregels die gelden voor je bestek? Wat zegt de etiquette over wanneer je klaar bent met eten? Wannee…
Chic, sjiek, chique of sjieke? Hoe schrijf je dat nou?Ik zal het antwoord maar gelijk geven, de correcte spelling is chic als je wil zeggen 'chic gekleed gaan' en chique als…
Etiquette Tafel dekken - Tafelschikking dinerEtiquette Tafel dekken - Tafelschikking dinerBij een officieel, voornaam of chic etentje of een (kerst)diner, horen bepaalde etiquettes, tafelmanieren en ook een goe…
Tafelmanieren en Erasmus en SachsTafelmanieren in de vroege middeleeuwen bestonden uit: geen vieze troep maken, niet gulzig zijn, niet opwinden en tafelg…
Bronnen en referenties
  • Hanisch, H (1999): Culinaire etiquette, omgangsvormen aan tafel

Reageer op het artikel "Tafelmanieren, algemeen geldende regels"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 24-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!