InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Verrassingseieren en surprise eieren
recensie

Verrassingseieren en surprise eieren

Verrassingseieren en surprise eieren De Kinder Surprise is een hol ei van chocolade waarin een speeltje zit. De chocolade wordt in een mal gegoten, de chocolade wordt hard en er ontstaan twee helften. Nadat het speeltje erin is gestopt worden de helften aan elkaar gemaakt. De speeltjes worden gemaakt in een fabriek in China en worden uitvoerig getest door deskundigen maar ook door moeders met kinderen. Het eerste Kindersurprise-ei kwam in 1974 op de markt. Verrassingseieren zijn ook een trend in de speelgoedbranche, het gaat om de L.O.L. Surprise-eieren. In 2017 is de verkoop van deze eieren enorm gestegen. Dit is waarschijnlijk te danken aan de 'unboxing'- trend op YouTube. Ook gewild zijn Hatchimals eieren: als het ei is uitgebroed, verschijnt er een speelgoeddiertje.

Inhoud artikel

De geschiedenis van het verrassingsei

Het eerste verrassingsei kwam in 1974 op de markt. Het is bedacht door Michel Ferrero, de zoon van een chocolademaker. Hij heeft zich laten inspireren door een oud Italiaans gebruik, hierbij wordt een cadeau verstopt in een ei van chocolade met Kerst of Pasen.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Kinder

Kinder Chocolade is het eerste product van Kinder. Sinds 1968 is de Chocolade altijd hetzelfde gebleven. Het gewicht van een reep is ook nooit veranderd: 12,5 gram. Het was toen het kleinste reepje op de markt en ouders konden in de gaten houden wat hun kinderen aten. Dat ouders beslissen wat hun kinderen eten, dat is altijd belangrijk geweest voor Michelle Ferrero, de uitvinder van de Kinder producten. Kinder zendt bijvoorbeeld geen televisiereclame uit gericht aan kinderen jonger dan tien jaar. Kinder is chocoladegenot voor jong en oud. Het assortiment van Kinder is gevarieerd: chocoladerepen, verrassingseieren, candybars en nog veel meer. Kinder staat voor kwaliteit, plezier en een belevenis voor het hele gezin.

Kinder Surprise

  1. Het spannende van een verrassing
  2. Het genieten van lekkere chocolade
  3. Het plezier van een speeltje

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Ieder jaar ontwikkelt Kinder meer dan honderd surprises, bedoeld om kinderen vanaf drie jaar te verrassen en hun fantasie en creativiteit te stimuleren.

De verpakking

  • Wij hebben een verpakking in huis met zes eieren. De eieren zitten in een doorzichtige eierdoos van kleurloos plastic. Daaromheen zit een, ik noem het maar wikkel van stevig papier, dit doet denken aan een tasje, je kunt het geheel omhoog tillen aan een handvat. De wikkel heeft een witte achtergrond en is bedrukt met allemaal vrolijke afbeeldingen. Aan beide kanten vind je: een konijn (lijkt op Bobo) met op zijn kleding het woord Kinder, een soort klok (doet me denken aan een kerstklok) met daarin: 6 Kinder surprise, verder een groen vlak met daarin: 100 + verschillende verrassingen (deze tekst ook in het Frans), sterren, vlinders. Aan een kant staat een waarschuwing dat het product niet geschikt is voor kinderen tussen de nul en drie jaar, het speelgoedje bevat kleine onderdelen. Bij kinderen is toezicht door volwassenen aangeboden. Aan de onderkant van de wikkel staat heel wat informatie: de eieren mogen niet apart verkocht worden, Ferrero 2012, het adres van Ferrero B.V. in Breda, 0800-nummer van de consumentendienst, de websites in Nederland en België, de ten minste houdbaarheidsdatum: 11-2012. Verder natuurlijk een lijst met ingrediënten, een bewaaradvies en de inhoud: 6 x 20 gram (120 gram). De eierdoos waarin ze eieren opgeborgen zijn is behoorlijk stevig. Je kunt deze ook weer goed afsluiten.
  • Ieder ei is verpakt in een soort folie in wit (melk) en rood/bruin (chocolade). De naam van het product staat vermeld, Kinder (eerste letter zwart, volgende letters rood), de letters van het woord Surprise zijn verschillend van kleur. Dat het product niet geschikt is voor kinderen tussen de nul en de drie jaar staat ook vermeld op de verpakking van het ei, het gewicht (20 gram) en de lijst met ingrediënten. Dit laatste kan ik niet lezen, maar gelukkig staat de lijst ook op de papieren wikkel. Als het ei geopend is, tref je een geel plastic ei aan, daarin het speeltje. Bij het speeltje zit altijd een papiertje waarop staat hoe je het speeltje in elkaar kunt zetten of wat het is.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Houdbaarheidsdatum en bewaaradvies

  • De Kinder Bueno, Kinder Surprise, Kinder Chocolade, Kinder Maxi, Kinder Country en Kinder Schoko-Bons bewaar je altijd op kamertemperatuur (denk aan een keukenkastje).
  • Leg de producten bij voorkeur niet in de koelkast, daar worden ze hard van en de chocolade kan zijn glans verliezen. Wat volgens Kinder niet ten koste gaat van de smaak.

De ingrediënten, voedingswaarde en allergie informatie

  • Superieure melkchocolade 47% (suiker, melkpoeder, cacaoboter, cacaomassa, emulgatoren: lecithinen [soja], vanilline), magere melkpoeder, suiker, plantaardige vetten, boterconcentraat, emulgatoren: lecithinen [soja], aroma.
  • Op het totaal: melkproducten 32% (magere melkpoeder, melkpoeder: 28 %, boterconcentraat 4 %) - cacao 15%
  • Ik kon geen tabel met voedingswaarde ontdekken bij dit product.
  • Allergie informatie: melk, sojalecithine

Hoe ruiken, Ďogení en smaken de Kinder Surprise eieren?

  • Pas als je de eieren uit het folie hebt gehaald ruik je de geur van melkchocolade.
  • De eieren zien er glad uit, geen structuur in de melkbruine chocolade. In het midden een naad, hier kun je het ei ook gemakkelijk breken. Na het breken kun je de binnenkant van het ei zien, dit is gemaakt van witte chocolade (in het ei een plastic geel ei met daarin de verrassing).
  • Bij het eten van de chocolade komt de melkchocolade heel sterk naar voren, ver op de achtergrond kun je nog iets waarnemen van de witte chocolade. De wand van chocolade is erg dun, je kunt het in een paar happen op eten, het is heerlijk smeuïg en smelt in de mond.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Waarvan is de chocolade van Kinder gemaakt?

De samenstelling van chocolade is gedefinieerd door een Europees reglement. Dit reglement laat sinds 2000 de toevoeging van andere plantaardige vetten dan cacaoboter toe (met een limiet van 5%). Kinder heeft ervoor gekozen om de originele samenstelling van zijn chocolade te bewaren. Daarom is de chocolade van Kinder gemaakt van pure cacaoboter

Mijn mening

Kinderen genieten van de drie elementen van de eieren. Spannend wat er in zal zitten, het genieten van de heerlijke chocolade en daarna het uitpakken van de speeltjes. Deze zijn heel verschillend bij deze eieren: speeltjes die al af zijn maar ook speeltjes die je nog in elkaar moet zetten.

Het is verstandig om er als ouder bij te blijven als je kind nog jong is, het zijn echt onderdeeltjes waarin een jong kind zich kan verslikken. De plastic eieren waarin de verrassing zit vond ik vroeger erg gevaarlijk. Nu zit de dop gelukkig vast aan het ei maar dat was voorheen niet het geval. Als kinderen het ei niet open konden krijgen dan probeerden ze dit wel eens met hun mond en dan zou het zomaar kunnen dat de dop in de keel zou schieten.

De chocolade is erg lekker en smelt in de mond. Het is een dun wandje van chocolade maar door de stevige verpakking in de eierdoos hoeft je niet bang te zijn dat er eieren stuk gaan. De witte chocolade kun je niet terugvinden in de smaak van de eieren. Er bestaat een documentaire over volwassenen die de speeltjes verzamelen, zelfs de papiertjes die erbij horen worden bewaard. Er zitten leuke dingen bij, maar ook belanden er veel al vrij snel in de prullenbak. Een leuke verrassing voor kinderen, bij een speciale gebeurtenis.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Interessant om te weten

Tijdens het schrijven van mijn review kwam ik deze informatie tegen. Verkopen en invoeren van het kinderlekkernij is illegaal in Amerika. Volgens de Amerikaanse autoriteiten is het speelgoed, dat verpakt is in een chocoladeomhulsel, niet veilig voor kinderen onder de drie jaar. De VS zegt dat de belangrijkste reden voor het verbod op het populaire Europese ei onder andere heeft te maken met de zeven kinderen die in het verleden gestikt zijn door onderdelen van de surprise in te slikken. Er is zelfs een pagina gemaakt op Facebook waar mensen het verbannen van het surprise ei steunen.

L.O.L. Surprise-eieren, verrassingseieren

Intertoys en bol.com bereiden zich met oog op Sinterklaas en Kerst voor op de speelgoedtrends van 2017. De verzamelfiguurtjes uit verrassingseieren blijken zeer populair te zijn. De verkoop van L.O.L. Surprise-eieren is enorm gestegen. De speelgoedfabrikanten schrijven dit toe aan een trend op You Tube. Er worden filmpjes geplaatst van mensen die een ei uitpakken. Het uitpakken wordt als belangrijker ervaren dan wat er uiteindelijk uit het ei komt.

Hatchimals eieren

Hatchimals eieren leveren ook een verrassing op: er zit een diertje in het ei. Het ei wordt uitgebroed en er verschijnt een speelgoeddiertje.
Gerelateerde artikelen
Simpele surprise: De gemakkelijke dieren surpriseRond november is iedereen weer in volle gang bezig met zijn of haar surprise. Veel mensen maken er grote kunstwerken van…
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Simpele surprise: De dieren surpriseRond de decembermaanden is iedereen weer druk in de weer met het maken van surprises voor Kerst of Sinterklaas. Niet ied…
Simpele surprise: TotempaalSimpele surprise: TotempaalAls Sinterklaas weer in het land is raakt iedereen in paniek. Er moeten cadeaus gekocht worden en surprises gemaakt. Voo…
Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís PindaChocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís PindaChocolade is een lekkernij die door velen gewaardeerd wordt. Van chocolade kun je op vele manieren genieten. Je hebt cho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • www.kinder.nl
  • www.willemwever.nl
  • www.hpdetijd.nl
  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1004855/nieuwste-speelgoedtrend-verrassingseieren: geraadpleegd op 2 november 2017
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 3: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 4: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 5: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Verrassingseieren en surprise eieren"

Reacties

Tristan Knops, 29-11-2013 19:58 #2
Hyah. Ik weet dat je Kinder Surprise in Duitsland kan kopen. Kan je deze ook in Ierland kopen? Reactie infoteur, 01-12-2013
Ik heb een mail verstuurd naar Ferrero, daar ik het antwoord niet weet. Zodra ik een reactie heb ontvangen, laat ik het weten. Met vriendelijke groet,

B. Bravenboer, 15-06-2013 12:46 #1
Mijn kleinkinderen krijgen altijd chocolade eieren maar nu zat er een stempelring in en zit alles onder de inkt en er zitten maar weinig puzzels in maar mijn ene kleinkind zo gek op is echt jammer. Reactie infoteur, 15-06-2013
Dat is echt heel vervelend. Misschien kunt u de naam van de fabrikant op de verpakking vinden en een klacht indienen. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-11-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Recensies…
Schrijf mee!