InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kwaliteitswijn, hoe te herkennen aan het etiket

Kwaliteitswijn, hoe te herkennen aan het etiket

Een goede wijn wordt niet per definitie erkend aan het etiket. Desondanks is het mogelijk om van het etiket af te lezen over welk kwaliteitsniveau de wijn beschikt. Ieder land kent zijn eigen kwaliteitseisen en classificatie. Dit artikel gaat in op de diverse kwaliteitsniveau's van de Europese wijnlanden Frankrijk, Duitsland en Italië en hoe het kwaliteitsniveau is te herkennen op het etiket.

Frankrijk

AOC: Appellation d'Origine Controlee

Ongeveer één vijfde van de Franse wijnen heeft de AOC klasse, de hoogste kwaliteitsklasse binnen de Franse wijnen. AOC staat voor gecontroleerde herkomstbenaming. Een AOC wijn vermeld altijd de 'Appelation d'Orgine Controlee' op het etiket, evenals het gebied van herkomst. Let op, de afkorting AOC of AC is niet toegestaan! Als de volledige term niet vermeld is op het etiket is het geen AOC wijn.

VDQS: Vin De Qualité Supérieure:

De VDQS wijn zit net onder het niveau van de AOC wijn. Het aantal voorschriften is net iets geringer dan de AOC wijn. VDQS wijnen zijn te herkennen aan het zegeltje dat op het etiket is gedrukt.

Vin de Pays:

Vin de Pays is wijn met een geografische herkomstaanduiding (het is dus te herleiden aan het etiket waar het vandaan komt). De verwarring zit vaak in het woordje ‘de’, vin du pays bestaat namelijk ook en heeft geen enkele kwaliteitsbetekenis, maar staat slechts voor de aanduiding ‘landwijn’.

Vin de Table

Alle overige wijnen, zonder kwaliteitsaanduiding. De geografische herkomstvermelding is niet verplicht en het is dus niet altijd van het etiket te herleiden waar de wijn vandaan komt. Het is vaak wijn dat de fransman tijdens het eten makkelijk wegdrinkt en goedkoop / goedkoper is.

Duitsland

In Duitsland werkt men met de volgende kwaliteitsindeling:

Qualitätswein mit Prädikat (QmP)

Ofwel kwaliteitswijn met een predicaat. Deze wijnen zijn weer onderverdeeld in zes niveau's van predicaten. De niveau's worden aangegeven van laag naar hoog en moeten op het etiket vermeld staan:
  • Kabinett
  • Spätlesse
  • Auslese
  • Beerenauslese
  • Eiswein
  • Trockenbeerenauslee

Qualitätswein bestimmter Anbaugebiete (QbA)

Vergelijkbaar met de VDQS wijnen uit Frankrijk. De wijnen stammen af uit één van de 13 aangewezen kwaliteitsgebieden in Duitsland. De wijnen met QbA kenmerk moeten voor 100% uit één van deze aangegeven gebieden komen.

Landwein

Bij deze Duitse wijnen wordt de streek van herkomst vermeld en is vergelijkbaar met de Franse Vin de Pays.
Bijzonder bij landwijnen is dat het maximaal 18 gram suiker per liter mag bevatten. Dat maakt deze wijnen altijd droog of halfdroog.

Tafelwein

Het laagste niveau van Duitse wijnen is de Deutscher Tafelwein, indien het woordje Deutscher niet vermeld staat, is er geen sprake van een Duitse tafelwijn. Het niveau is te vergelijken met de Franse Vin de Table.

Italië

Het laatste land, Italië herkent eveneens vier niveaus in kwaliteit, vergelijkbaar met bovenstaande landen Frankrijk & Duitsland.

Denominazione di Origine Controllata e Garantia (D.O.C.G.)

Ofwel, gecontroleerde en gegarandeerde herkomstaanduiding. De wijnen van dit niveau bevatten altijd een zegel (in de vorm van een banderol) om de hals van de fles. Daarnaast mogen deze wijnen de term ‘Classico’ voeren op het etiket. De status van DOCG kan enkel worden bereikt, nadat de wijn 5 jaar een DOC wijn is geweest. Reputatie en goed commercieel verleden is essentieel in het bereiken van het DOCG niveau.

Let op: Classico staat enkel voor de oorspronkelijkheid van de herkomst en niet voor de kwaliteit.

Denominazione di Origine Controllata (D.O.C)

Vergelijkbaar met de AOC wijn uit Frankrijk en moeten voldoen aan strenge eisen. Evenals de DOCG wijn, mag deze wijn de term ‘Classico’ voeren op het etiket.

Indicazione Geografica Tipica ( I.G.T)

‘Wijn met herkomstaanduiding’. Vergelijkbaar met de Vin de Pays, uit Frankrijk. De Italiaanse wijnwet schrijft voor dat indien de herkomst vermeld wordt op het etiket, ook altijd het druivenras vermeld dient te worden.

Vino da Tavola

Deze ‘kwaliteitswijn’ vermeld enkel de kleur, regio en druif mag worden vermeld. Er zijn echter wijnen van dit niveau die toch tot de topklasse behoren doordat de producent ze anders maakt dan de wet voorschrijft. Dit is echter de uitzondering op de regel.
Gerelateerde artikelen
Wat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnWat zegt een etiket over de kwaliteit van de wijnDe kwaliteit van wijn in de winkel is voor velen een vraagteken. Enig houvast is vaak het etiket, maar voor de meesten o…
Wijnklassificatie in FrankrijkWijnklassificatie in FrankrijkFrankrijk kent vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.), Vin Dé…
Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goed wijntje uitkiezen is zo eenvoudig nog niet. Niet iedereen is vinoloog of heeft zoveel kennis dat hij weet wat a…
Geschiedenis Israëlische wijnenGeschiedenis Israëlische wijnenWijn wordt al sinds de tijd van de Bijbel in Israël gemaakt. Maar pas de laatste jaren kan van kwalitatief goede wijnen…
Wijn uit CorsicaWijn uit CorsicaCorsica is een van de oudste gebieden op de wereld waar wijn wordt verbouwd. Corsica is een Frans eiland en ligt in de M…
Bronnen en referenties
  • Koolhoven K. (1998) Drankenkennis, wijnkennis voor het SVH diploma wijncertificaat

Reageer op het artikel "Kwaliteitswijn, hoe te herkennen aan het etiket"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 11-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!