InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt In 2003 geleden startte Het Nationaal Schoolontbijt als een proef op een paar scholen. Dat bleek een groot succes. Nu zorgt de organisatie ieder jaar voor meer dan een half miljoen ontbijtjes op vijfentwintighonderd scholen. Al jaren krijgt Het Nationaal Schoolontbijt bij de evaluatie gemiddeld een acht. De organisatie ligt in handen van het Voorlichtingsbureau Brood. In 2016 wordt het Nationaal Schoolontbijt gehouden in de week van 7 tot 11 november 2016.

Het Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt wordt georganiseerd om het belang van een goed, dagelijks ontbijt te onderstrepen. Het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting onderschrijven het belang van een goed ontbijt en ondersteunen daarom het Nationaal Schoolontbijt.

Waarom is ontbijten zo belangrijk?

  1. Geeft je energie en houdt je scherp
  2. Levert voedingsstoffen
  3. Zorgt voor een goede stoelgang
  4. Helpt om een goed gewicht te houden
  5. Ontbijten is gezellig en lekker

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

1. Geeft energie en houdt je scherp

Een ontbijt is nodig om met energie aan de nieuwe dag te beginnen. Een ontbijtje geeft je tien tot vijftien procent van de energie en voedingsstoffen die je dagelijks binnenkrijgt. Met name de energie uit koolhydraten is belangrijk om een goede start te maken. De hersenen hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

2. Levert voedingsstoffen

Door te ontbijten krijg je vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnen. Als je niet ontbijt dan begin je met een achterstand aan de dag en die achterstand haal je niet gemakkelijk in tijdens de dag.

3. Zorgt voor een goede stoelgang

Tijdens en vlak na een maaltijd neemt de beweging van de dikke darm toe. Een ontbijt zet je darmen dus aan het werk, dit stimuleert de stoelgang.

4. Helpt om een goed gewicht te houden

Als je een ontbijt hebt genuttigd met veel vezels (voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën op) dan geeft dat een verzadigd gevoel en heb je minder snel trek in snoep en snacks.

5. Ontbijten is gezellig en lekker

Het is gezellig om ís ochtends samen te ontbijten. Je kunt samen praten over de komende dag en smullen van vers brood en lekker beleg.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Aandacht voor allergieën

Niet alle producten in het ontbijt zijn geschikt voor alle kinderen. Vijf tot zeven procent van de kinderen in Nederland heeft een voedselallergie. Er zijn ook kinderen die door een overgevoeligheid voor gluten (coeliakie) geen gewoon brood kunnen eten. Daarom heeft Het Nationaal Ontbijt dit jaar (2011) voor het eerst een speciale webpagina met informatie voor leerkrachten en ouders/verzorgers van deze kinderen

Het Nationaal Schoolontbijt 2016 (november)

Het bevat dit jaar vooral bruine en volkoren broodsoorten, onder andere vanwege het grote belang van voedingsvezels voor de gezondheid. De levensmiddelenpakketten gaan naar bakkers, zij voegen vers brood en broodjes toe. De leerkrachten halen het drinken (zuivel) en de halvarine in de winkel.

  • Brood: dit behoort tot de basisvoedingsmiddelen. In brood zitten koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Brood is vrijwel altijd bereid met gejodeerd zout ook wel bakkerszout genoemd, hierdoor is brood rijk aan jodium. Jodium draagt bij aan een normale groei van kinderen. Voor kinderen tussen de vier en de acht jaar adviseert het Voedingscentrum drie tot vier sneetjes brood per dag.
  • Halvarine: bevat essentiële vetten en is een belangrijke bron van de in vet oplosbare vitamines A, D en E. Halvarine heeft de voorkeur boven margarine omdat dit product de helft minder vet bevat. Producten met weinig verzadigd vet heeft de voorkeur.
  • Fruitstroop: is gemaakt van peer, appel en druif, het behoort in de categorie zoet broodbeleg tot een van de betere keuzes. Fruitstroop bevat geen verzadigd vet en weinig zout. Het product is rijk aan ijzer.
  • Gekookt ei: eieren leveren waardevolle voedingsstoffen voor de opbouw van het lichaam. Eieren bevatten diverse mineralen (vooral ijzer) en vitamines A, B en D.
  • Smeerkaas: kies voor een smeerkaas met zo weinig mogelijk verzadigd vet. Smeerkaas is rijk aan calcium.
  • Hagelslag: het is een typisch Nederlands product.
  • Halfvolle melk: melk is rijk aan eiwit en een bron van calcium en fosfor: voedingsstoffen die nodig zijn voor en gezonde groei en ontwikkeling van de botten van een kind. Melk is ook een bron van vitamine B12.

Maatschappelijke partijen die de missie onderschrijven in een convenant

Het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging onderschrijven de missie om het ontbijtgedrag van kinderen op de basisschool te verbeteren.
Gerelateerde artikelen
Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijktHet Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijktHet Nationale schoolontbijt is in het leven geroepen om de gezondheid van kinderen te bevorderen. Toch is het Nationale…
Nationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeNationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeHet Nationaal Schoolontbijt is een ontbijtevenement waar vele scholen in Nederland aan meedoen. Elk jaar begin november…
Aandoening: CoeliakieAandoening: CoeliakieIemand die Coeliakie heeft, ook wel glutenintolerantie genoemd, kan niet tegen gluten. Gluten zitten in veel soorten pro…
Coeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekCoeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekIn Nederland zijn er zo'n 25.000 mensen met de diagnose coeliakie. De werkelijke prevalentie ligt waarschijnlijk veel ho…
Bronnen en referenties
  • www.schoolontbijt.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Het Nationaal Schoolontbijt"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 29-05-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!