InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Strengere etikettering van voedselwaren

Strengere etikettering van voedselwaren

Strengere etikettering van voedselwaren De regels voor etikettering van voedingswaren worden strenger. Er zijn een aantal nieuwe regels ingevoerd en andere worden verder aangevuld. Welke informatie moet het etiket op voedingswaren bevatten? Al enkele jaren debatteert men over de etiketten van voedingswaren. Men wil de consument zo goed mogelijk informeren over de ingrediënten, houdbaarheidsdatum en herkomst van een bepaald product. Zo kan de klant kiezen voor gezonde producten die hem en zijn gezin geen schade zullen berokkenen.

Voedingswaarde

Een belangrijke wijziging is de vermelding van de voedingswaarde van een product op het etiket. De voedingswaarde moet uitgedrukt worden per 100 gram of 100 mililiter, in een duidelijk leesbare tabel op het etiket. Naast de energiewaarde moet de tabel ook gegevens bevatten over de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, eiwitten, suikers en zout. De fabrikant mag daarnaast ook de voedingswaarde per portie aanduiden, maar is hiertoe niet verplicht.

Land van oorsprong

Op bepaalde voedingswaren moest het land van herkomst reeds vermeld staan, zoals bijvoorbeeld bij honing, rundsvlees en vers fruit en groenten al het geval was. Deze verplichting wordt nu uitgebreid naar bijkomende producten, zoals voor vers vlees van schapen, geiten, gevogelte en varkens.

Allergenen

Door de evolutie van de wetenschap kunnen laboranten steeds beter aanduiden voor welke stoffen een bepaald persoon allergisch is. Er zijn veelvoorkomende allergiën, zoals allergie voor tarwe of lactose, maar ook minder gekende allergieën die toch voor ernstige gezondheidsproblemen kunnen zorgen. Om iedereen voldoende in te lichten heeft men besloten om de stoffen die allergiëen kunnen veroorzaken duidelijker op te nemen op het etiket van voorverpakte voedingsmiddelen. Het is de bedoeling dat de consument snel en makkelijk kan terugvinden welke allergenen er in de voedingswaren aanwezig zijn.

Initieel wilde men ook dat onverpakte voedingswaren, zoals bijvoorbeeld in restaurants, een "bijsluiter" hadden met een duidelijke allergenen- en samenstellingslijst., maar dit bleek toch een onhaalbaar idee dat door vele Europese landen niet werd gesteund.

Duidelijkheid voor de consument

De hele wetswijziging staat in het teken van duidelijkheid voor de consument. Daarom moeten ook alle misleidende afbeeldingen of omschrijvingen van het etiket worden geband. Zo moet de aanwezigheid van surrogaatvoedingsmiddelen of imitatievoedingsmiddelen duidelijk vermeld worden op het etiket.

Ook over de lettergrootte van de informatie op etiketten werd flink gediscussieerd. Sommige etiketten bevatten dan wel alle nodige informatie, maar waren zo goed als onleesbaar voor het blote oog. Daarom is nu beslist dat de informatie goed leesbaar moet zijn voor de consument en dus in een normale lettergrootte moet worden gedrukt.

Toekomst

De wetswijziging is nu doorgevoerd, maar toch kan het nog een tijd duren voor de wijzigingen effectief in de praktijk zijn omgezet. De voedingsindustrie krijgt nu 3 jaar de tijd om al haar etiketten aan de nieuwe regels aan te passen, en vervolgens is er nog 2 jaar tijd om de vermelding van de voedingswaarde op punt te zetten. Het kan bij sommige producten dus nog 5 jaar duren voor alle wijzigingen op het etiket zichtbaar zijn!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.unizo.be
  • www.deredactie.be

Reageer op het artikel "Strengere etikettering van voedselwaren"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 16-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!