InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > E-nummers: bestsellerauteur waarschuwt voor gevaren

E-nummers: bestsellerauteur waarschuwt voor gevaren

E-nummers: bestsellerauteur waarschuwt voor gevaren E-nummers. Ofwel voedsel-additieven. Lange tijd dachten we dat ze veilig waren, omdat ze 'officieel' goedgekeurd zijn. Maar er zijn steeds meer mensen die daar vraagtekens bij zetten. Een van de bekendste van hen is Corinne Gouget. Zij schreef de oorspronkelijk Franstalige bestseller 'Wat zit er in uw eten?' Die is nu ook in Nederland verkrijgbaar. Hoog tijd, vindt Gouget. Want zij stelt: jongeren zullen minder oud worden dan de huidige generatie, en E-nummers zijn de boosdoener. Corinne Gouget is een bekende bestsellerauteur op het gebied van voeding en dan vooral de toevoegingen aan ons eten, via zogenaamde 'E-nummers'. Gouget is de samensteller van het Franse boekje ‘Additifs Alimentaires’. Zij heeft een alarmerende boodschap: jongeren zullen eerder sterven dan de voorgaande generatie, en de manier waarop aan voedsel kunstmatig stoffen worden toegevoegd, is een grote boosdoener daarbij. Ter gelegenheid van de presentatie in Amsterdam van het 100.000ste verkochte exemplaar van het boekje dat in het Nederlands heet ‘Wat zit er in uw eten?,’ droeg ze haar boodschap uit.

Ziektes door E-nummers

Natuurlijk hebben fabrikanten liever, dat we het idee blijven aanhangen dat een E-nummer-toevoeging aan ons eten geen kwaad kan, omdat het 'immers' een officieel goedgekeurde toevoeging is. Maar er staan steeds meer mensen zoals Gouget op, die erop wijzen dat dat erg tegen kan vallen. Gouget stelt zelfs dat de toename van het aantal gevallen van ziektes zoals suikerziekte en kanker verband houdt met de zoetstof aspartaam (E951) en de smaakversterker monosodium glutamaat (E621). Zij wijst erop dat zulke stoffen juist voorkomen in producten die jongeren vaak aanschaffen.

Vijftien jaar studie

Gouget gaat niet over één nacht ijs. Ze is al meer dan vijftien jaar bezig met de studie van de risico’s van voedseladditieven. Een onderdeel daarvan is de vergelijking van tientallen internationale onderzoeken. Naar aanleiding daarvan, gaat Gouget ook in tegen allerlei gezondheidsclaims. Zij zegt dat veel E-nummers niet zomaar verdacht zijn, maar ronduit zeer slecht voor onze gezondheid. Gouget: "Sommige producten bevatten zowel aspartaam en monosodium glutamaat, hetgeen door de combinatie soms zeven keer zo giftig en verslavend is. De gevolgen zijn dramatisch voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid, variërend van obesitas, astma tot depressies en paranoïa. Aangeboren afwijkingen bij babies, ziektes en gedragsproblemen bij kinderen zijn vaak het gevolg van de consumptie van lightproducten tijdens de zwangerschap". Wat we moeten doen als consumenten? Zelf opletten. Alert zijn op etiketten, én op het stapeleffect bij het consumeren van meerdere producten met stoffen die onder verdenking staan. Dat zijn bijvoorbeeld light-frisdranken en die 'gezonde' yoghurts waar geen suiker inzit.. maar ter compensatie wel een flinke hoeveelheid 'veilige' zoetstoffen.

Gezonder restaurant-eten

Ruud Wunneberg is oud-Chefkok van De Boerderij in Amsterdam en voormalig mentor van Jonny Boer. Bij haar komst in Nederland, kreeg Gouget bijval van huidig culinair consultant Wunneberg. Hij spreekt van een 'gebrek aan kennis van voedingsleer' op hotelscholen en ROC's, en riep hotelscholen, ROC’s én restaurants op om gezonde voeding te gaan promoten. Wunneberg ziet hier een 'opvoedende' taak weggelegd voor degenen die zo intensief met voeding bezig zijn. Hij zei dan ook: "De topgastronomie zou zich meer bezig moeten houden met gezonde en energetisch voedingsleer om zich te profileren en het juiste voorbeeld te geven".

Groen is veilig, rood is vermijden

De eerste druk van Gougets boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ stamt uit de periode van eind 2007. Het boekje veroorzaakte deining onder zowel consumenten, als deskundigen en fabrikanten. In het gidsje worden E-nummers opgesomd, vergezeld van uitleg over hun aard én over de vraag wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken. Er is een duidelijke sleutel verbonden aan de E-nummers. Daarbij staat 'Groen' voor veilig, 'Oranje' voor oppassen en 'Rood' voor absoluut vermijden. Gougets filosofie is simpel: we hebben pas iets aan informatie op etiketten en verpakkingen als we weten wat die toevoegingen betekenen en wat er bekend is over hun werking. En dan is zo'n opzoekboekje een handig of zelfs noodzakelijk hulpje. ‘Wat zit er in uw eten?’ heeft een pocketformaat. Het is dus geschikt om mee te nemen bij het boodschappen doen. Van het gidsje is er ook een App, te verkrijgen in de Appstore.
Gerelateerde artikelen
Hoe slecht zijn E-nummers?Hoe slecht zijn E-nummers?Bij heel veel voedingsmiddelen zie je achterop de ingrediëntenlijst E-nummers staan, bijvoorbeeld E249 of E250. Deze E-n…
Wat kosten informatienummers?Wat kosten informatienummers?Er zijn verschillende informatienummers actief tegen verschillende tarieven. Het varieert van gratis informatienummers t…
Anouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)recensieAnouk - Together Alone (recensie cd met o.a. Nobody's Wife)Anouk Teeuwe is een onbekende tot 1996. Dan komt voorlopend op het album de single Mood Indigo uit. De cd Together Alone…
Goedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummers is voor iedereen mogelijk. Lees hier hoe simpel naar het buitenland…
Bronnen en referenties
  • Persbericht CK Media Promotions

Reageer op het artikel "E-nummers: bestsellerauteur waarschuwt voor gevaren"

Reacties

Dreamchaser, 25-01-2013 11:19 #2
Dit boekje is een musthave voor iedereen! Ik heb het al jaren en zoek nog steeds regelmatig dingen op. Ik eet bijna e- nummervrij, wat erg lastig is. Ben minder vaak ziek, en voel niet meer de noodzaak te blijven eten of het opnieuw te kopen. In sommige langhoudbare producten zitten meer dan 10 e- nummers dat kan niet gezond zijn. En als je leest waarvan het gemaakt is wil je het ook niet meer eten. Ik drink nooit meer koolzuur, of eet nooit meer licht. En zo let ik er ook bij mijn kind op dat ze van mij die rotzooi niet krijgt. Staat prachtig op de verpakkingen ei goedgekeurde hulpstof. rijst toch de vraag of de eu er geen problemen mee hebben dat we onszelf vergiftigen.

Ida van den Herik, 25-01-2013 11:05 #1
Heb dit boekje van Gougets al jaren. Nu weer nieuwe update. Dit kleine boekje moet iedereen kopen. Heel veel goede en zeer waardevolle informatie.
Waarom zit ons eten vol met zgn. veilige E nummers?

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!