InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Een High Tea organiseren

Een High Tea organiseren

Een High Tea organiseren Wil je eens wat leuks organiseren voor familie, vrienden of collega's, organiseer dan een High Tea. Een High Tea is overgewaaid vanuit Engeland en helemaal hip in Nederland. Een tea party vol met lekkernijen als scones, cupcakes, sandwiches en nog veel meer. Gegarandeert Succes verzekerd. Tips voor een geslaagde High Tea vind je in dit artikel.

High Tea, oorsprong en traditie

De High Tea is overgewaaid vanuit Engeland en ondertussen helemaal hip en trendy in Nederland. In Engeland is de High tea van oorsprong bedoeld voor arbeiders. Rond de klok van zes uur werd deze High tea dan genuttigd en bevatte kleine warme hapjes. De High Tea zoals wij in Nederland deze kennen is dan eigenlijk ook een afternoon tea. Deze afternoon tea wordt in Engeland tussen 15.00 en 17.00 uur geserveerd. Het verhaal gaat terronde dat deze afternoon tea afkomstig is uit 1840. Anna, de 7e hertogin van Bedford, zou s'middags ronde de klok van vieren regelmatig trek krijgen, waardoor de avondmaaltijd nog te lang duurde. Voor haar werden in die tijd, verschillende thee soorten met allerlei kleine gerechtjes bereid waardoor de Engelse traditie is ontstaan.

Tijdens de afternoon tea of de High Tea draait het natuurlijk hoofdzakelijk om thee. Officieel wordt tijdens de High Tea zwarte thee gedronken, maar natuurlijk kan er naar wens ook gekozen worden voor vruchten thee of witte thee. Wanneer je zelf een High Tea organiseert kun je er voor kiezen om iedereen zelf enkele zakjes thee mee te laten nemen zodat je een grote diversiteit aan thee krijgt en jij niet met vele doosjes bljft zitten. Ook is het gezellig om gebruik te maken van losse thee soorten en een thee ei. Naast thee mag je natuurlijk best kiezen om ook dranken als koffie en jus d'orange te serveren. De thee wordt geserveerd met allerlei hapjes zoals zoals muffins, scones en kleine sandwiches. Bepalend voor deze lekkernijen is het formaat. Alle lekkernijen die tijdens een High Tea genuttigt worden, moeten tussen vinger en duim vast te houden zijn.

HighTea en traditionele lekkernijen

Veel restauranten en koffiehuizen bieden tegenwoordig speciale High Tea's aan. Ook is het steeds vaker mogelijk om een High Tea bij je thuis te laten bezorgen.
Nog veel leuker is het wellicht om een zelf een High Tea te organiseren. Tijdens deze High Tea kun je natuurlijk naar eigen wens en voorkeur allerlei hapjes en lekkernijen serveren. Traditioneel wordt een High Tea in drie gangen geserveerd:
  • sandwiches en hartige hapjes
  • scones met jam en room
  • cake, koekjes en bonbons
Natuurlijk kun je ook kiezen voor andere lekkernijen, denk bijvoorbeeld eens aan kleine worstenbroodjes en mooi gedecoreerde cupcakes.

Uitnodiging

De eerste stap rondom het organiseren van ee High Tea is het maken en versturen van de uitnodigingen. Draag zorg voor de uitnodigingen en maak ze wellicht zelf. Dat is origineler en geeft een goed gevoel bij de ontvanger.
De eerste pret van de High Tea begint dan ook al bij de uitnodingingen, of je nu de maker of de ontvanger bent.

Servies

De keuze van het servies is bij een High Tea erg belangrijk. Kies als het mogelijk is voor een lief kleurrijk servies en kies voor de kleinste bordjes. Vaak wordt tijdens een High Tea gebruik gemaakt van een etagere. Door het gebruik van een etagere kome je minder gauw in de problemen, dat er ruimtegebrek op tafel ontstaat.

Boeken

Er zijn enkele boeken in de handel die zeer geschikt zijn om aanteschaffen wanneer je een High Tea wilt organiseren. Hier staan handige tips en lekkere recepten in.

  • High Tea - Sussanah Blake
  • High Tea - Leo van Mierlo
Gerelateerde artikelen
Winterse high tea: zelf organiseren en makenWat is er heerlijker dan 's-middags bij de open haard een kop warme thee te drinken terwijl het buiten koud en guur is.…
Kerst high tea organiseren, tipsKerst high tea organiseren, tipsHigh tea met kerst, raakt steeds meer in opkomst. Het is gezellig, lekker en niet zo tijdrovend en stressy als het organ…
Pasen, organiseer een gezellige Paas High TeaPasen, organiseer een gezellige Paas High TeaPasen is een prima gelegenheid om gezellig met het gezin of de familie te brunchen. In plaats van een paasbrunch kan er…
Shick* schoenen: high fashion, low budgetShick* schoenen: high fashion, low budgetIn februari 2010 is er een nieuw schoenenmerk gelanceerd in Nederland. Shick* is een schoenenmerk wat high fashion shoes…
Pasen, de Paas High TeaPasen, de Paas High TeaSoms wil je voor de Pasen wat anders dan een brunch organiseren. Met Pasen is eten en een feestelijk gedekte tafel steed…
Bronnen en referenties
  • www.sochicken.com
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Een High Tea organiseren"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!