InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zaden en het gebruik ervan

Zaden en het gebruik ervan

Zaden en het gebruik ervan Behalve noten consumeren wij dagelijks ook vele zaden. Enkele veel gebruikte zaden zijn maanzaad, komijn en mosterd. Welke zaden zijn er zoal en hoe worden ze gebruikt?

Anijszaad

  • Herkomst: Er zijn twee planten die anijszaad leveren. Een eenjarige schermbloemige plant uit het Middellandse Zeegebied en een magnolia-achtige plant die een stervormige doosvrucht draagt met daarin een achttal zaadjes. Steranijs zelf komt voornamelijk uit China.
  • Gebruik: Bij de bereiding van taai taai en ontbijtkoek. Muisjes zijn gecoate anijszaadjes en ook kennen we anijsblokjes waarvan anijsmelk wordt gemaakt.

Blauwmaandzaad

  • Herkomst: Dit is het zaad van een papaversoort. Wordt veelal gekweekt en geïmporteerd uit Rusland en de Balkan landen. De papapver plant bevat opium. Er bestaat ook een witte variant van.
  • Gebruik: Deze zeer kleine zaadjes worden onder andere gebruikt op brood, broodjes en zoute koekjes. Het bevat 45-55% aan olie. Is net als karwijzaad erg lang houdbaar.

Kardemon

  • Herkomst: Is een doosvrucht van de kardemonplant. De doosjes bevatten kostbare zaadjes die aromatische bestanddelen bevatten.
  • Gebruik: Als onderdeel van speculaaskruiden, in gebak en in Indiase curies en andere oosterse gerechten.

Komijnzaad

  • Herkomst: Komt van een plant die behoort tot de schermbloemige. Je hebt twee zaden een sikkelvorm en een lange rechte vorm, is makkelijk aan de zaadjes te herkennen. Wordt veel verbouwd in Iran, Egypte, Syrië en India.
  • Gebruik: De gedroogde zaadjes worden in Leidse kaas gebruikt, op zoute koekjes of gemalen in nasi en Mexicaanse chili con carne.

Mosterdzaad

  • Herkomst: Wordt geleverd door twee leden van de kruisbloemige. De ene plant levert donkere zaadjes, de zogenaamde zwarte mosterd. Ook heb je witte mosterd. Mosterdzaad is voornamelijk afkomstig uit canada en Oost Europa.
  • Gebruik: Heeft een aangename en milde smaak. Wordt vaak gebruikt als inlegkruid voor zure haring, augurken of uitjes. Mosterdzaad wordt fijn of grof gemalen en met most, water of azijn gemend voor mosterd, hieraan kunnen extra toevoegingen worden gedaan.

Pijnboompitten

  • Herkomst: Pitten van de pijnboomsoorten die voornamelijk groeien in Mexico, middellandse zeegebied en Amerika. Pijnboompitten zijn vrij prijzig.
  • Gebruik: Worde gepeld gegeten samen met andere noten of in salades of als garnering.

Pompoenpitten

  • Herkomst: Zaad van de pompoen, gepelde pompoenpitten zijn meestal zachtgroen. Uit Mexico en China afkomstige pitten zijn lichtgroen.
  • Gebruik: Licht geroosterd en gezoet als decoratie voor bon bons en petit fours. Licht geroosterd en gezouten voor luxe zoutjes.

Sesamzaad

  • Herkomst: Wordt veel in Oost-Europa, Caribische gebied, India, China en Afrika verbouwd.
  • Gebruik: Gepeld en ongepelde zaadjes worden op brood gebruikt. Wordt ook gebruikt voor de winning van olie.

Zonnebloempitten

  • Herkomst: Zaadjes van de zonnebloem. De zonnebloem gedijt in warme gebieden bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Portugal, Canada, Amerika, Argentinië, Afrika, Rusland en Oost Europa.
  • Gebruik: Vooral in brood, gebak en farcen. De zwarte soort wordt voornamelijk in spijsolie gebruikt en het overschot dient als veevoer. De wit/zwart gestreepte versie, licht geroosterd, hetzij gepeld of ongepeld, wordt gebruikt voor consumptie.

Karwijzaad

  • Herkomst: Karwijzaden zijn sikkelvormige zaadjes van eens schermbloem. Zijn te herkennen aan hun maanvorm maar ook aan het donkerbruine kleur met lichte ribbels. De zaadjes worden voor gebruik verdroogd.
  • Gebruik: Op talloze manieren in zoete en hartige gerechten.
© 2006 - 2019 Webchef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Karwij of Carum carviKarwij of Carum carviKarwijzaad is de vrucht van een winterharde tweejarige plant, die wel wat op worteltjes lijkt en botanisch bekend is ond…
De frisse geneeskracht van karwijDe frisse geneeskracht van karwijKarwij is een lekker geneeskrachtig kruid dat je vooral na de maaltijd kan gebruiken om de mond te verfrissen en de spij…
Eetbare zaden, lekker en gezondEetbare zaden, lekker en gezondHet gebruik van zaden in de keuken is bij ons niet zo ingeburgerd als in Aziatische of Afrikaanse landen. Ze vormen noch…
De voedingswaarde van maanzaadDe voedingswaarde van maanzaadMaanzaad zijn de zaadjes van de slaapbol of bolpapaver. Deze vrolijk gekleurde bloem groeit her en der in het wild in ne…
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Devanath, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Zaden en het gebruik ervan"

Reactie

Gerard, 20-02-2013 23:11 #1
Kun je hennepzaad en chiazaad ongestoord eten of heeft het ook zijn bijwerkingen?

Infoteur: Webchef
Gepubliceerd: 04-10-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!