InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het eten van ongedierte

Het eten van ongedierte

De Nederlandse professor van Huis zoekt in de media telkens de aandacht door mensen over te halen om insecten te eten. Het eten van insecten wordt entomofagie genoemd. Arnold van Huis is gelieerd aan de Landbouwuniversiteit te Wageningen. Vanuit hier propageert hij het eten van insecten over heel de wereld. Natuurlijk krijgt van Huis weinig bijval. Het eten van insecten is en blijft vies.
Krekel / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Krekel / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Op de boerderij waar ze gekweekt worden zegt de woordvoerder dat ze geen insecten eet omdat ze allergisch is. Aangezien allergie voor insecten waarschijnlijk bij 99% van de mensen zich heeft genesteld is het insectenproject van Van Huis een volslagen kansloze exercitie.

Inhoudsopgave:

Klimaatfraude en insecten

Het eten van insecten wordt gebruikt als instrument om de opwarming van de aarde tegen te gaan omdat het produceren van vlees uit kruipend ongedierte minder co2-uitstoot vergt. Zelden heeft een medewerker van de Landbouwuniversiteit een grotere misstap begaan in een redenering. Het is immers helemaal niet vast gesteld dat co2-productie door mensen iets te maken heeft met een eventuele temperatuursstijging op aarde. Daar is een grote onenigheid over binnen wetenschappelijke kringen. Daarnaast staan er op zijn site enkele foto´s van hoe insecten verpakt kunnen worden. Dat gebeurt met heel veel co2-uitstoot veroorzakend plastic. Er is helemaal geen grootschalige insectenverkoop. Hoe kun je meten wat de co2-uitstoot is van een insectenproductie-industrie? Van Huis schat in dat de co2-uitstoot voordeliger is. Arnold van Huis baseert zich op aannames, namelijk dat het efficiënter is om een insect te nuttigen aangezien hij meer proteïne bevat dan vlees. Zulke redeneringen hebben meer propagandawaarde dan wetenschappelijke waarde. Het co2-argument is ook een aanname omdat er geen wetenschappelijke consensus bestaat over dit argument.

Kakkerlakkenallergie

Het eten van insecten wekt walging op. Wanneer we horen dat in alle chocola kakkerlakken zit, omdat het te moeilijk is om dit vieze beest uit een cacaoloods te weren, dan walgen we al. Mensen met een chocolade-allergie zijn vaak niet eens allergisch voor chocola, maar voor kakkerlakken! Overigens zit in dure chocola minder kakkerlakken dan in goedkope. Nu moeten we van insecten-Arnold ineens worstjes van kakkerlakken en andere onderkruipsels eten.

Verbod op insectenkwekerij

Een belangrijke reden om de mensheid niet aan het insecten-eten te krijgen is dat al deze insecten gekweekt moeten worden. De insecten kunnen uitbreken en in grote hordes door landerijen trekken en gewassen kaal vreten. Insecten die gekweekt worden betreffen vaak uitheemse insecten. Wanneer ze ontsnappen uit de boerderijen vormt dat een groot risico voor de bestaande insecten, en daarmee voor de ecologische balans. Het zou verstandiger zijn om een verbod op insectenkwekerijen te maken. De mensheid heeft bovendien al genoeg dieren geknecht; laat dat insectenrijk nou met rust. Met de bijenstand gaat het erg slecht en de kans is groot dat de mens de oorzaak is aangezien mensen bijen houden om de honingproductie. Niemand zit te wachten op een insectenindustrie die de balans in het insectenrijk verder verstoort. Laten we eerst maar eens het bijenprobleem onderzoeken en kijken hoe de mens dit veroorzaakt. Het eten van insecten is een enigszins pervers idee van Professor van Huis, en alleen interessant vanuit commercieel oogpunt.

Inefficiënt alternatief

Als argument gebruikt de Wageningse insectenverslinder dat het kweken van vlees van runderen meer voedingsstoffen vereist en daarom duur en inefficiënt is. Dat is een reden waarom mensen vegetariër worden. Het kweken van insecten wordt gepresenteerd als middel om het eten van vlees tegen te gaan. Voor vegetariërs is er niets aan de hand: het vegetarisch blijven is beter dan insecten kweken op bio-industrieschaal. Dat maakt echter ook het eten van insecten een inefficiënt alternatief. Sprinkhanen en meelwormen moeten bijeen geharkt worden om er een burger van te maken. Koks weten te melden dat het een vrij moeilijke zaak is om er iets lekkers van te maken. Het kweken van insectenvlees vergt energie. Er zijn ingewikkelde bereidingswijzen, kweekmethoden en langdurig experimenteel onderzoek nodig waardoor het een inefficiënte vleesvervanger is. Vegetarisme is rationeel gezien een meer logische oplossing.

Gek doen in China

In Londen zit een restaurant waar de schorpioen op het menu staat. In China zijn er plekken waar de gefrituurde schorpioen op straat verkocht wordt. In sommige landen worden minder enge insecten gegeten. Vaak is dit uit nood, omdat er te weinig ander eten is. Insecten eten heeft een hoog kijk-mij-eens-gek-doen-gehalte, ook in China. Natuurlijk zijn er enkele culturen waar men geniet van een insect, maar dat betekent niet dat consumenten in andere landen dit ook moeten doen.
Gerelateerde artikelen
Eet ook eens insectenEet ook eens insectenIn verschillende landen is het heel normaal dat insecten gegeten worden, maar in onze cultuur is het nog niet echt geacc…
Het geluid van de groene struiksprinkhaan hoor je bijna nietHet geluid van de groene struiksprinkhaan hoor je bijna nietWie sprinkhaan zegt denkt al gauw aan miljoenen sprinkhanen die in korte tijd hele oogsten kunnen verslinden. Niet allee…
Welke dieren kan je etenWelke dieren kan je etenMensen eten vlees en vis. Omdat het gezond is, lekker is en de maaltijd compleet maakt. Heel veel soorten dieren zijn ee…
Insecten: veldsprinkhaan (Acrididae)Insecten: veldsprinkhaan (Acrididae)De veldsprinkhaan behoort tot de insecten en staat erom bekend zich in de warme zomermaanden te laten horen door te tsji…
Wordt het eten van insecten de toekomst?Wat mensen wel en niet eten is voor een groot deel cultuurgebonden. Zo zijn in India koeien heilig en worden ze daar doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.angelaprodeo.org/tips_voeding.html
  • http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12216355
  • http://www.wolveswired.co.uk/news.php/123311-Dutch-scientist-advocates-bugs-as-a-green-superfood
  • http://www.ent.wur.nl/UK/Personnel/Research+Personnel/Arnold+van+Huis/
  • http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Plaatsnamen/Wageningen/Midas-Dekker-opent-lezingenserie-over.643208.news
  • http://www.vivara.nl/product/id=301/meelwormen.html
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Het eten van ongedierte"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!