InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kokologico: kookboek in stripvorm
recensie

Kokologico: kookboek in stripvorm

Kokologico is een stripkookboek van de hand van de veelzijdige kokende schrijver Pierre Wind. Kokologico is daarmee een primeur op culinair gebied: de eerste graphic kooknovel met recepten voor de kookkluns en de keukenprof en alle categorieën pottenmakers daartussen in.

Pierre Wind

Pierre Wind (1965) is niet alleen gek op alles wat met voeding te maken heeft, maar is ook een computerfreak, zoals hij zelf aangeeft op zijn uitgebreide website. Afgezien van zijn reguliere kookkunsten, tovert Pierre Wind heel wat bizarre recepten uit zijn potten en pannen. Wat te denken van erwtensoep met marsepein en mosterd-sambalijs! Zijn eigen favoriete maaltijd is daarentegen heel gewoontjes: stamppot met worst.

Humor is hem niet vreemd; "was ik maar een punt, dan was ik het einde", is een geliefd citaat van hem. Of hij "het einde" is laten we maar ter beoordeling aan zijn gezin over. Punt is wel dat het Pierre voor de wind is gegaan. Hij is Kok, Food-Stylist en Kokende schrijver. Een zeer actieve schrijver, want sinds 1999 zijn er al heel wat kookboeken van zijn hand verschenen:
  • Wind aan de Kook
  • Wind in Eetfabriek
  • Lekkâh
  • WAM (Wind Afval Methode)
  • Doekoes voor Boekids (een eetbaar kookboek)
  • De Wondere Wereld van een Keukenkoning
  • De Kers op de Appelmoes
  • Patatje Oorlog
  • Smaakpretpark

En in 2010 verscheen Kokologico (Uitgeverij Kosmos), het kookboek waarover het hier gaat; een stripkookboek!

Pierre Wind is jarenlang als kok werkzaam geweest in restaurants als Seinpost, Saur, De Nas, September. Maar tegenwoordig is hij niet alleen een kokende schrijver, maar ook een reizende chef-kok. Tevens is hij kookdocent, geeft workshops en lezingen, is televisiepresentator (b.v. De Eetfabriek) en presentator van evenementen.

Culinaire Tongval

De culinaire uitingen van Pierre Wind zijn niet alleen tongstrelend in de materie, maar liggen ook op een bedje van creatief jargon. Woorden als zuivelosofie, meelmathematica en toetium zijn mooie voorbeelden daarvan.

Kokologico, het boek

Het kookboek is maar liefst 336 pagina's dik. Maar wat wil je. Pierre heeft meer dan 14.000 beelden gemaakt. Uiteindelijk zijn er daarvan 2000 geselecteerd en door Rik du Chatinier bewerkt tot kookboek in stripvorm. Het resultaat is een verrassend kookboek, waarin Pierre Wind zijn keukengeheimen onthult. In de beelden is zijn olijke tronie rijkelijk aanwezig: men neme een snufje narcisme, dat mag best.

In het voorwoord- of liever gezegd de voorstrip- doet Pierre ons uit de doeken wat er zich in zijn brein afspeelde alvorens dit kookboek tot stand kwam. "Koken is blij blijven. Die pan laten lachen. Pure Logica" en "de logica van koken in stappen uitgebeeld, niet in een paar stappen, maar bijna elke stap" en "een boek voor eenieder, voor de kookkluns die geen kluns meer wil zijn ....".
Vrolijk wordt je zeker van dit boek, zelfs als je ondanks alles blijft klunzen en je zenuwen op het kookpunt raken. Maar dat kan bijna niet, want door de stap-voor- stap beelden blijf je heel goed bij de kookles.

Hoe maak ik ....

Het eerste gedeelte van het boek bestaat uit de Hoofdstukken:
  • Panta Rhei
  • Zuivelosofie
  • Gruitomie
  • Meelmathematica
  • Zoölogie
  • Toetium

In deze hoofdstukken staan geen ingewikkelde recepten. Je kunt je hier de basisvaardigheden van een prof kok eigen maken of er nu eindelijk eens achterkomen hoe je een ei pocheert, hoe je een paprika fatsoenlijk schoonmaakt, een drumstick ontbot, zelf pasta maakt of een bavarois.
Panta Rhei (letterlijk: alles stroomt) gaat - zoals de term al doet vermoeden - over vloeibare aangelegenheden, zoals het maken van bechamelsaus of mayonaise. Zuivelosofie spreekt voor zich. Gruitomie gaat over groenten en fruit. Meelmathematica is de wiskunde van de koolhydraten. Zoölogie bemoeit zich met vis, vlees en kip en Toetium is het rijk der zoetigheden.

Recepten voor de ultieme smaakbeleving

Had je al honger of tenminste trek gekregen; hier komt dat tot volle wasdom. De grote, kleurige foto's die aan ieder gerecht voorafgaan zijn heel uitnodigend. Ach, je hoeft ook niet zelf achter de pannen te gaan staan. Kookstriplezen is ook leuk. Er staan min of meer traditionele recepten in, maar ook gewaagdere. Gamba in vanillevla, da's niet alledaags.

Kortom een heerlijk boek en om met Pierre Wind te spreken: tot culi, tot kook (het doei van de culi's).
Gerelateerde artikelen
Klassieke meesterwerken in mangavormUitgeverij Epo brengt vanaf de herfst van 2010 een hele reeks van graphic novels op de markt, getekende versies van lite…
Het Mediterrane dieet kookboekHet Mediterrane dieet kookboekLekker eten en blijvend afvallen en gewicht verliezen? Het kan! Het mediterrane dieet kookboek staat vol met de heerlijk…
De Stelling van FermatDe Franse wiskundige Pierre de Fermat leefde in de 17de eeuw. Wiskunde was een hobby voor hem, eigenlijk was hij jurist.…
Bronnen en referenties
  • www.pierrewind.nl

Reageer op het artikel "Kokologico: kookboek in stripvorm"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 14-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!