InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Jodendom en voeding: vitaminen, biologisch voedsel, fastfood

Jodendom en voeding: vitaminen, biologisch voedsel, fastfood

Jodendom en voeding: vitaminen, biologisch voedsel, fastfood Het slikken van vitaminen is erg populair hoewel sceptici waarschuwen voor overmatig gebruik. Ook stappen steeds meer mensen over op biologisch geteeld voedsel gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner. Maar ondanks dat blijven fastfood en de bezorgpizza's populair. Tot slot nog aandacht voor tafelmanieren. Alles belicht vanuit Joodse optiek.

Gezond eten volgens Maimonides

Algemene informatie over de visie van Rabbijn Maimonides vindt u in het artikel: Jodendom en voeding: eten en gezondheid volgens Maimonides. Dat artikel vormt het uitgangspunt voor dit artikel over vitaminen, biologisch voedsel en fastfood. Uiteraard hield Maimonides zich in zijn tijd niet echt bezig met vitaminen (wat niet bekend was in zijn tijd), biologisch geteeld voedsel (al het voedsel werd toen biologisch geteeld) en fastfood (toen nog niet bekend), maar wel met gezond eten. Uiteraard gelden voor de Joden zelf ook nog de koshere voedingswetten maar die hebben op zich niet veel met vitaminen, biologisch voedsel en fastfood te maken met uitzondering dan om te bepalen wat wel en niet gegeten mag worden.

De vitaminehype

De idee van gezonde voeding bestaat als sinds de oudheid. Men hechtte groot belang aan diëten om de gezondheid op peil te houden. Al vroeg werd vitamine A ontdekt om nachtblindheid te voorkomen.

Vitaminen spelen een rol in de stofwisseling van het lichaam. Daarnaast spelen mineralen en sporenelementen een rol. De hoeveelheid die nodig is wordt aangeduid in de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid). Vitaminen kunnen plantaardig, synthetisch of dierlijk zijn. Joden gebruiken geen supplementen waarin dierlijke bestanddelen zijn verwerkt.

Eenzijdige voeding leidt tot een gebrek aan vitaminen. Zo maakten men vroeger lange zeereizen en werd men getroffen door scheurbuik vanwege een tekort aan vitamine C.

In de jaren 30 van de vorige eeuw ontstond orthomoleculaire geneeskunde. Deze wetenschap pleitte voor een optimale gezondheid door het innemen van voldoende vitaminen en mineralen. Vitamine C helpt bijvoorbeeld goed tegen verkoudheid en kanker. Ook natuurgenezers pleiten voor hoge doses vitaminen. Sceptici spreken dit tegen en proberen met placebo onderzoek aan te tonen dat extra vitaminen niet helpen. Bovendien zou het slikken van pillen leiden tot slechte eetgewoonten. Wanneer mensen goed en gevarieerd eten, krijgen ze voldoende vitaminen binnen. Alleen zieken, bejaarden, alcoholisten en zwangere vrouwen zouden extra vitaminen nodig hebben. Bovendien kunnen grote hoeveelheden van vitamine A en D dodelijk zijn. Veel vitamine C kan tot nierstenen leiden (daarom samen met calcium en magnesium gebruiken). Maar er zijn ook voordelen zoals folium tegen een open ruggetje of selenium tegen prostaatkanker.

Het Jodendom heeft geen bezwaren tegen het gebruik van vitaminen.

Biologisch voedsel

Biologische voedsel wordt steeds populairder. Steeds meer bedrijven verzetten zich tegen de kunstmatige manier van landbouw bedrijven. Er wordt aandacht besteed aan het verbeteren van de bodem vruchtbaarheid zodat gewassen minder last hebben van schimmels en insecten.

In de Bijbel wordt ook veel aandacht besteed aan de relatie mens en milieu. Denk hierbij aan het Wekenfeest, Adam die het Paradijs moet onderhouden, de wetgeving rond vervuiling, stadsplanning (Numeri 35:2-5), rond de 48 Levietensteden moet duizend el open ruimte gehandhaafd blijven waar men niet mag bouwen en daar omheen nog tweeduizend el landbouwgrond.

Fastfood, bezorgpizza's en tafelmanieren

De laatste decennia zijn mensen steeds meer buitenshuis gaan eten. De maaltijd maakt steeds minder deel uit van het gezinsleven. Ook eten gezinnen veel vaker diepvriesmaaltijden. Tevens worden maaltijden opgehaald bij de patatboer, pizzatenten, shoarmazaken, etc.

Maar ook vroeger aten mensen niet veel thuis. Er werd alleen een maaltijd voor de Shabbat klaargemaakt. Voor de rest at men kant-en-klaar maaltijden van de markt. Fruit was duur en werd alleen op Shabbat gegeten.

Vanaf de Middeleeuwen zijn mensen betere tafelmanieren gaan hanteren: bestek, serviesgoed, tafellakens, etc. Toch waren ook ver voor de Middeleeuwen mensen die er etiquettes op nahielden.

Visie van Etsel

We zien dat voedsel eigenlijk al altijd als belangrijk wordt ervaren voor de gezondheid. Vroeger ging het vooral om gezond eten. Tegenwoordig is ook het fenomeen van het afvallen erbij gekomen. Het belangrijkste punt blijft toch dat mensen gematigd en gevarieerd moeten eten. Dan lijkt de gezondheid het minst in het geding.
  • Van vitaminen ben ik een groot voorstander, vooral voor de zwakkere mensen, maar misschien ook wel voor de gezonde mensen. De laatste groep kan natuurlijk wel eerst gaan afwachten tot ze ziek of oud wordt en dan pas vitaminen gaan slikken, maar ze kan beter (ouderdoms)ziekten voor zijn.
  • Biologisch voedsel is natuurlijk alleen maar gunstig. Hoe minder bestrijdingsmiddelen we innemen hoe minder de kans op ziekten.
  • Fastfood zullen we tot een minimum moeten beperken. Het tast te veel onze gezondheid aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Het Jodendom  Isidore EpsteinrecensieBoekrecensie: Het Jodendom Isidore Epstein'Het Jodendom' van Isidore Epstein is hét gezaghebbende boek over de Joodse religie. Het wordt gepresenteerd tegen de ac…
Boekrecensie: Het Jodendom  dr. A. van der HeiderecensieBoekrecensie: Het Jodendom dr. A. van der Heide'Het Jodendom' (2001) van A. van der Heide is een boek dat deel uitmaakt van de Wegwijs serie dat betrouwbare, zakelijke…
Boekrecensie: Jodendom in de praktijk  Evers/StodelrecensieBoekrecensie: Jodendom in de praktijk Evers/Stodel'Jodendom in de praktijk' (2011) van Lou Evers en Jansje Stodel is een handzaam boek waarin duidelijk wordt uitgelegd ho…
Is koosjer hetzelfde als halalVaak wordt er gedacht dat koosjer en halal voedsel hetzelfde zijn en tegenwoordig hoor je soms zelfs dat mensen de twee…
Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.arecensieBoekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
Bronnen en referenties
  • Aan tafel bij de rabbijn - R.Evers/L.Mock

Reageer op het artikel "Jodendom en voeding: vitaminen, biologisch voedsel, fastfood"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!