InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Biologisch voedsel, ja of nee

Biologisch voedsel, ja of nee

Biologisch voedsel, ja of nee Een toenemende trend is het kopen en eten van biologisch voedsel. Je koopt het als je er open voor staat en als je het kan betalen. Het is namelijk vaak duurder dan het “gewone” voedsel. Als je moeite hebt de eindjes aan elkaar te knopen ga je voor de koopjes en dan is biologisch voedsel niet zo’n logische keus. Koop je biologisch voedsel omdat het gezonder, lekkerder is of omdat je aan de dieren denkt?

Biologsch voedsel

Bij de productie van biologisch voedsel is geen gebruik gemaakt van chemisch bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Er is geen gebruik gemaakt van genetische modificatie, het biologisch product bevat geen chemisch kleur, smaak, en geurstoffen en is ook niet doorgestraald. Als het volgens de voorschriften is geproduceerd krijgt het product het EKO-keurmerk. De controle op de regels van het EKO-keurmerk wordt door de stichting SKAL uitgevoerd namens de overheid.

Bio-industrie

Ik kan me voorstellen dat als je op een product een stempel zet met “gezond” en “bio-industrie” menigeen zal denken dat het een biologisch product betreft. Het tegendeel is waar. De bio-industrie is er juist op geënt om de dieren in zo groot mogelijke aantallen zo snel mogelijk vet te mesten. De diervriendelijkheid wordt daarbij uit het oog verloren. Er wordt antibiotica gebruikt om de dicht op elkaar opgroeiende dieren niet ziek te laten worden.

Gezonder

De vraag is of biologische producten gezonder zijn dan niet biologische producten. Het lijkt een logische gevolgtrekking te denken dat het gezonder moet zijn. Maar het gaat natuurlijk om het wetenschappelijk bewijs. Eerst zien dan geloven. Wat wel bekend is, is dat de melk van biologische koeien vier keer zoveel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat. Dat komt grotendeels door het gevarieerde gras dat deze koeien zomers op de weiden eten. Ik denk wel dat dieren die met minder stress zijn opgegroeid gezonder vlees leveren, maar nogmaals dat is slechts een particuliere gedachte.

Lekkerder

Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde lekker, dat zou voor de ene ondernemer wel heel fijn zijn maar voor de ander desastreus. Het schijnt dat biologisch geteeld vlees een sterkere smaak heeft. Maar het kan zijn dat juist die sterkere smaak niet in overeenstemming is met jouw smaakbeleving.

Onderzoek

Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de producten die op de “gewone”manier en op de “biologsche” manier zijn geteeld. De vraag die je je daarbij moet stellen is altijd wie het onderzoek verricht en voor wie dat wordt gedaan. Er zijn altijd partijen die baat hebben bij een eindrapport van het onderzoek waarbij het product van hun beroepsgroep het beste uit de verf komt. Zo is er dus ook een onderzoek waarbij de onderzoeker concludeert dat de biologisch gekweekte producten qua vitaminen en mineralen weinig verschillen van producten die met behulp van kunstmest en bestrijdingsmiddelen zijn gekweekt.

De staat

De staat is verantwoordelijk voor de volksgezondheid. De staat heeft er dus belang bij om te weten of er verschillen zijn tussen biologisch voedsel en op andere wijze geteeld voedsel. Stel dat er grote positieve verschillen zijn van het eten van biologisch geteelde producten met op andere wijze geteelde producten. Is het dan niet de taak van de staat om het hele volk in staat te stellen dit “gezondere” voedsel aan te schaffen. Misschien ook iets voor de zorgverzekeringsmaatschappijen om het biologisch voedsel te promoten, dus de premie te verlagen van degenen die dit aantoonbaar consumeren. Overigens is de doelstelling om te bewerkstelligen dat in 2010 10% van het landbouwareaal biologisch zou zijn, al weer losgelaten. Dat is bij lange na niet gehaald.

Conclusie

We kunnen niet allemaal een volkstuintje hebben en een lapje grond met ons eigen veestapeltje. We zijn dus afhankelijk van de staat, boeren, industrie en assortiment in de supermarkten. Over dergelijke onderwerpen moet je, denk ik, met enige regelmaat de ontwikkelingen volgen. Wat wordt er over geschreven, wat is er onderzocht en door wie. Laat je ook leiden door je eigen gevoel, je ideeën en smaak.
© 2010 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dierenBiologisch eten is beter voor het welzijn van de dieren, beter voor het milieu en het is lekkerder dan de gewone variant…
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Vetten en oliënVetten en oliënWe letten momenteel erg op wat we eten. Zit er veel vet in? Of juist niet? En zijn de vetten verzadigd of onverzadigd? E…
Is biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBIIs biologische zuivel gezonder? Onderzoek van het LBIGezonde voeding. Nog nooit was de verwarring zo groot. Een van de meest actuele thema's is de vraag, of biologische voed…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…

Reageer op het artikel "Biologisch voedsel, ja of nee"

Reacties

Ang, 31-03-2012 02:02 #2
@Symone: Je zegt dat tegenwoordig alles wordt gecontroleerd of er geen gevaar in zit. Daar ben ik het mee oneens. Het goedgekeurd E merk bijvoorbeeld… Het is een grote waslijst van slecht tot zeer schadelijk voor je gezondheid. Het wordt goedgekeurd omdat het goedkoop is en omdat het pas schadelijk is op een grote hoeveelheid. Toch zijn er al mensen die een chronische schade hebben door bijv aspartaam. Er zijn zoveel onderzoeken dat dit een super slechte toevoegingsmiddel is en nog wordt het verkocht! Er zijn zelfs mensen blind daardoor geworden, of krijgen migraine. Deze zoetstof zit bijv. in actimel, cola light etc. Ook was er laatst op nieuws dat coca cola een chemische kleurstof gebruikt dat zeer schadelijk is voor de gezondheid. In bio producten worden er geen E stoffen of andere zooi aan toegevoegd

Symone, 01-12-2010 10:42 #1
Ik denk dat het eten van biologisch voedsel zeker maakt dat je rustiger bent van binnen en je "schoner" voelt dan wanneer je veel "gemaksproducten' gebruikt. Wij hebben het geprobeerd en zijn wel tot deze conclusie gekomen. of het echt veel gezonder/beter is durf ik niet te beweren. tegenwoordig wordt alles zo goed gecontroleerd dat daar het gevaar niet zit, denk ik. Voor ons is het voordeel dat we ons echt fitter voelen… dus ja!
ook onze kinderen voelen zich beter, minder moe, levendiger… het kost even tijd maar dan zet je een heerlijke volwaardige maaltijd op tafel.

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 02-08-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!