InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Alles over kaas

Alles over kaas

Alles over kaas Wie eet er nu niet graag een boterham met kaas? Kaas is niet alleen lekker als broodbeleg, maar ook geschikt als vleesvervanging of als versnapering tijdens een feestje. In dit artikel kom je veel te weten over de verschillende soorten kaas, het vetpercentage van kaas en de caloriën. Hoe wordt kaas gemaakt? Welke voedingsstoffen bevat kaas? Welke soorten kaas zijn er en hoeveel kcal en vet bevat kaas? En is kaas gezond?

Hoe wordt kaas gemaakt?

Kaas is een voedingsmiddel dat gemaakt is van melk. De vaste stoffen in de melk worden gescheiden van het vocht. Ook wordt er stremsel, zout en zuursel toegevoegd tijdens de bereiding. Kaas bevat dierlijk vet, eiwit, calcium en vitaminen (A,B en D).

Je kunt kaassoorten op verschillende manieren indelen. In de onderstaande tabel staan ze gesorteerd op vetpercentage. Zo geeft het getal "60+" het vetpercentage aan in de droge stof.

Vetpercentage van kaas: magere en vette kazen

KaassoortWater %Vet %Caloriën
60+ Roomkaas4036390
48+ Volvette4228377
45+ Minder vette4326370
40+ Minder vette4423321
30+ Vetarme4716290
20+ Magere4711240

Rijpingstjid van kaas

Door de kaas te laten rijpen, wordt ze steviger. De rijping duurt vier weken tot 1 jaar. Hoe langer de kaas rijpt, hoe sterker de smaak. In de onderstaande tabel staat de rijpingstijd aangegeven, van kort tot lang. Jonge kaas hoeft slechts vier weken te rijpen. Overjarige kaas daarentegen, 18 maanden of meer.

KaassoortRijpingstijd
Jonge kaas4 weken
Jong belegen8-10 weken
Belegen16-18 weken
Extra belegen7-8 maanden
Oude kaas10-12 maanden
Overjarige kaas18 maanden of meer

We kunnen ook de kaassoorten onderscheiden naar melksoort. De meeste kaas is afkomstig van koeienmelk.

Kaassoorten per melksoort
Koemelk
Geitenkaas
Schapenkaas
Buffelmelk
Paardenmelk
Karnemelk

Voedingsstoffen in kaas

Kaas bevat voedingsstoffen, zoals eiwit. Goudse 48+ kaas levert 24 gram eiwit per 100 gram. Daarnaast bevat kaas vet en calcium. Vet is de belangrijkste smaakmaker van kaas. Het bevat de vitamines A en D.

Is kaas gezond?

De meeste mensen zien kaas als een gezond voedingsmiddel. Kaas is echter uit de schijf van vijf gehaald, omdat kaas veel verzadigde vetzuren bevat. Daar staat tegenover dat kaas veel eiwit en calcium bevat. Een plakje kaas op de boterham is daarom prima en zeker niet ongezond. Maar teveel is niet goed.
Gerelateerde artikelen
Kaasplateau, een hartig nagerechtKaasplateau, een hartig nagerechtEen kaasplateau doet het altijd goed. Neem een paar verschillende soorten kaas, toast, brood, boter, mosterd, noten en d…
Wereldkazen: Leidse KaasLeidse Kaas staat ook wel bekend als Komijnekaas of Boeren-Leidsekaas. Het is een gekruide kaas afkomstig uit Nederland.
Kaasschotel: Aankoop&bewaren van kaas, kaasplank&versieringKaasschotel: Aankoop&bewaren van kaas, kaasplank&versieringKaas is een levende stof en heeft hierdoor een beperkte houdbaarheid. Het is noodzakelijk op enkele punten te letten om…
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Kaasschotel: De samenstelling en versnijdingwijzeKaasschotel: De samenstelling en versnijdingwijzeBij een goede kaasschotel is het juiste evenwicht tussen de verschillende kaassoorten van enorm belang.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over kaas"

Reacties

Henk, 22-02-2016 16:48 #2
Hallo Maria
Er zijn kasen die oonder lactose of gluten zijn.
Kijk eens op kaas.nl
Ik weet dat er bij noordhollandse kaas vanaf belegen geen lactose in zit,
Dit komt door de rijping van de kaas

Maria Dillen, 24-06-2010 16:25 #1
Wat als men lactointolerans heeft?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-08-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!