InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Low budget-High tea

Low budget-High tea

High tea is 'hot' en helemaal 2010. Je kunt er bijna bij elk hip restaurant voor terecht. De prijzen variëren van 15 euro tot soms wel 35 euro. Het goede nieuws: met een klein budget maak je zelf een luxe 'high tea'. Trommel een stel vriendinnen op, leg ieder 5 euro in en je hebt een tafel vol lekkernijen. De 'high tea' dankt zijn naam aan een boerenmaaltijd. Op het platteland van Engeland werd rond 1900 rond zes uur een stevige maaltijd geserveerd, bedoeld voor hongerige boeren van het land. Dit heette destijds een 'high tea'. Vele jaren eerder al, in 1840, bedacht Hertogin Anne van Bedford dat de periode tussen de (vroege) lunch en de avondmaaltijd te lang duurde. Zij kwam plotseling op het idee in de middag thee en lekkernijen te laten bezorgen en nodigden haar vriendinnen ook uit. Deze kwamen voortaan elke dag! Zo onstond de 'afternoon tea', heden ten dage weer populair en inmiddels omgedoopt tot 'high tea'.

High tea: thee en lekkernijen

Een 'high tea' bestaat uit diverse soorten thee, geserveerd in grote potten. Daarbij worden vaak etageres met zoete en hartige lekkernijen geserveerd. De zoete lekkernijen bestaan onder andere uit:
  • scones met jam en clotted cream
  • brownies
  • worteltaart
  • muffins
  • citroencake
  • bonbons
  • chocoladekoekjes

Enkele hartige lekkernijen: sandwiches met eiersalade, roomkaas, gerookte zalm of rundvlees. Serveer hier ook wat mini-worstebroodjes of stukjes quiche bij. De high-tea eindigt meestal met een wijntje of iets fris. Organiseer je een echte luxe high tea: sluit het gebeuren dan af met een glaasje champagne of de voordeliger variant prosecco.

Recepten scones: zie internet

Het thuis organiseren van een 'high tea' is een leuk alternatief voor een restaurant. Het is nog gezellig ook om dit samen met iemand voor te bereiden. Via internet zijn alle recepten zoals scones met clotted cream en worteltaart (heel populair en makkelijk te bereiden!) eenvoudig te vinden. Ook in de supermarkten kun je tegenwoordig pakken met ingrediënten voor scones of brownies vinden. Vaak hoef je alleen wat water toe te voegen, even te mixen en het daarna een half uurtje de oven in te zetten.

Lowbudgettips

Maak zelf alles!

Het maken van scones is spotgoedkoop en een eenvoudig karwei. De recepten zijn op internet te vinden. Het is heerlijk als je de scones nog ovenwarm serveert met jam en clotted cream. Het zelf maken van clotted cream is zeer eenvoudig en voordelig. Voor een flesje bereide clotted cream (175 ml) betaal je snel 5 euro. Voor hetzelfde geld maak je zelf een liter verse cream. Mix hiervoor 3 minuten lang wat mascarpone of roomkaas met een zelfde hoeveelheid ongeklopte slagroom.

Bereid dingen voor

Veel dingen kun je voorbereiden. Maak een dag van te voren een grote quiche lorraine en bak wat worstebroodjes. Piep het evt even in de oven op. Als beleg voor de sandwiches is versgemaakte eiersalade een echte lekkernij. Kook hiervoor 5 eieren gedurende 7 minuten. Hak ze in kleine stukjes. Doe er 5 afgestreken eetlepels mayonaise en 1 eetlepel kwark door, wat peper, zout en peterselie erdoor en je hebt een overheerlijke salade. Ook een blikje zalm kun je mengen met wat mayonaise en kwark of yoghurt.

Vries eventueel dingen in

Het grote voordeel van een high tea is dat je veel van te voren kunt maken en bepaalde dingen in te vriezen zijn, denk hierbij aan brownies. Scones zijn ook in te vriezen. Als je ze uit de vriezer haalt, ontdooit, hierna bestrijkt met wat water en ze 5 minuten in een voorverwarmde oven oppiept zijn ze weer superlekker!

High tea op feestdagen

Wil je een echte paashightea, versier je tafel dan met bijvoorbeeld een geel tafelkleed en kleurige paasservetten. Serveer er paaseitjes bij of bak wat koekjes in de vorm van paashaasjes. Met de kerst serveer je kerstkransjes en kerstbrood en zo kun je met alle feestdagen eindeloos variëren. Vergeet niet voor de kinderen wat cakejes te bakken die ze zelf met slagroom en snoepjes kunnen versieren. Succes verzekerd!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.smulweb.nl

Reageer op het artikel "Low budget-High tea"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 04-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!