InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Boek, 1080 Recepten: Spaanse culinaire klassieker

Boek, 1080 Recepten: Spaanse culinaire klassieker

Boek, 1080 Recepten: Spaanse culinaire klassieker De Spaanse keuken is ‘hot’ – in figuurlijke zin. Een beroemde vertegenwoordiger ervan is Ferran Adrià, de Spaans-Catalaanse chef-kok van toprestaurant elBulli. In het woord vooraf bij de culinaire klassieker voor de Spaanse keuken van Simone en Inés Ortega houdt hij een vurig pleidooi voor het eetgenot dat deze keuken levert èn de genoegens die dit kookboek verschaft. Een goede reden om kookboek en keuken onder de loep te nemen.

1080 Recepten

Auteurs: Simone en Inés Ortega
Illustraties: Javier Mariscal
Uitgeverij Van Dishoeck, Houten 2008

Nederland - Spanje

Aanvankelijk moest een groot deel van de Nederlanders op vakantie in Spanje weinig van de Spaanse keuken hebben; ze huiverden bij de gedachte aan olijfolie en andere ‘vreemde’ producten. Niet voor niets gingen ze naarstig aan de Costa’s op zoek naar de Hollandse frietkraam en de bijbehorende frikandel en kroket, die juist daardoor aan de Spaanse kust hun opwachting maakten. Inmiddels is het beeld gekanteld en is de Spaanse keuken ook in Nederland aan een niet te stuiten opmars begonnen; het is de keuken die het snelst aan populariteit wint. Tapasbars schieten als paddenstoelen uit de grond en worden druk bezocht.

Tapas

Over tapas doen tal van verhalen de ronde. Ze zouden oorspronkelijk dienst doen als klein hapje op het bakje dat het wijnglas afschermde tegen vliegen. Ook gaat het verhaal dat ze op bevel van koning Alfonso X van Castilië (1221 - 1284, bijgenaamd Alfonso de Wijze) in openbare gelegenheden bij de wijn geserveerd moesten worden om de effecten van de alcohol te reduceren.

Het is een misverstand te denken dat tapas bij uitstek de Spaanse keuken vertegenwoordigen. Meer nog dan voor voedsel staan ze voor een cultureel verschijnsel, waarbij drinken en sociale contacten een belangrijke rol spelen. De hapjes daarbij kunnen variëren van simpel wat groene olijven tot meer bewerkelijke gerechtjes. In de bekendste Spaanse tapascentra - Sevilla, Malaga, Burgos - is een hoeveelheid tapasbars in elkaars onmiddellijke nabijheid gelegen. Ze voldoen daarmee aan het oorspronkelijke uitgangspunt van de tapasbar, namelijk om je niet vast te pinnen aan een plek, maar je de gelegenheid en vrijheid te bieden dan eens hier, dan eens verderop wat te praten en te nuttigen. Om die reden hebben veel gelegenheden niet eens stoelen.

Wie in de inhoudsopgave of in het register op 'tapas' zoekt, zal zich aanvankelijk misschien bekocht voelen: het woord komt er niet in voor. Toch komt het goed, want onder de noemer ‘hapjes’ worden heel wat tapasachtige gerechtjes beschreven. Maar de Spaanse keuken heeft veel meer te bieden heeft dan enkel tapas, paëlla of tortilla.

Ontstaansgeschiedenis

De Spaanse keuken – een mediterrane keuken – lijkt nogal pretentieloos en simpel, maar is gedegen, gezond en erg smakelijk. Groente en fruit nemen een belangrijke plaats in en zorgen voor een gezond element. Het smakelijke komt voort uit de mengeling van culturen die Spanje in de loop der eeuwen heeft gekend; allemaal hebben zij hun steentje bijgedragen. Zo introduceerden de Grieken de olijfolie, de Arabische en Moorse invloed zorgde voor verfijnde kruidencombinaties en een bijzondere mix van ingrediënten.

Ongeveer dertig jaar geleden bundelde Simone Ortega op verzoek van vriendinnen een verzameling recepten, die zij in de loop van twintig jaar had geschreven. Ze werden gepubliceerd door haar echtgenoot, die uitgever was. De gebundelde 1080 Recepten groeide uit van basiskookboek voor de traditionele Spaanse keuken uit tot Spaanse kookbijbel. Het is al dertig jaar het best verkopende kookboek in Spanje en wereldwijd zijn er inmiddels miljoenen exemplaren van het boek verkocht.
Dochter Inés Ortega, zelf kookboekenauteur, heeft op verzoek van haar moeder geholpen bij het aanpassen van de recepten aan de moderne kook- en keukentrends en is daar wonderwel in geslaagd.

Over het boek

1080 Recepten is een tijdloos en eenvoudig kookboek; wie denkt belemmerd te worden door tijdgebrek of onkunde hoeft zich geen zorgen te maken. De Spaanse keuken en de beschreven recepten zijn ook uitermate geschikt voor mensen die weinig tijd hebben of minder kookervaring. Het 976 pagina’s tellende kloeke boek is fraai vormgegeven en heeft maar liefst drie lintjes om pagina’s met te onthouden recepten te markeren.

Die fraaie vormgeving betreft niet alleen de gebruikte papiersoorten en de overzichtelijke opmaak. Het zijn vooral de vele illustraties die het boek zo aantrekkelijk maken. Op bijna elke pagina is wel een krijttekening te vinden, die de mediterrane sfeer van de Spaanse keuken uitstekend weet te treffen. Ze zijn gemaakt door Javier Mariscal, een belangrijke jonge Spaanse kunstenaar die niet alleen illustraties maakt, maar ook op het gebied van design, animatie en multimedia actief is. 1080 Recepten is het eerste kookboek dat hij heeft geïllustreerd. Het boek is mede hierdoor meer dan alleen een kookboek, maar ook een echt kookkunstboek.

Natuurlijk zijn er foto’s van de bereide gerechten; zonder veel opsmuk zijn ze gefotografeerd, dikwijls in een authentieke pan, die zonder verder entourage op een houten tafel is gezet. De meer dan honderd fotopagina’s zijn per vier gebundeld en op glanzend papier gedrukt. Ze zijn – op kleiner formaat - tussen de standaardpagina’s met recepten opgenomen. Wanneer er een afbeelding van een recept is afgedrukt, verwijst een camera-icoontje naast de naam van het recept naar de afbeelding.

Recepten uit iedere Spaanse regio

De inhoud van het boek bestaat uit veertien rubrieken met recepten, aangevuld met menu’s van beroemde Spaanse chef-koks (waaronder die van twee Nederlandse restaurants). De keukeninformatie bestaat uit twee pagina’s met tips en twee pagina’s met termen. Verder is het boek voorzien van een uitgebreid alfabetisch register, waarin zowel op Nederlandse als op Spaanse termen kan worden gezocht.

De genummerde recepten (ook de nummers zijn in het register terug te vinden) komen uit alle Spaanse regio’s, al wordt de herkomst naar regio helaas niet vermeld. De namen van de gerechten geven de hoofdingrediënten weer; het is een bewuste keuze van de auteur om geen spetterende namen te kiezen. Naast Spaanse gerechten beschrijft 1080 Recepten ook een aantal in Spanje geliefde recepten uit de internationale keuken.

Rubrieken en recepten

De rubrieken met recepten zijn ingedeeld in de veelal gebruikelijke categorieën. Opvallend is het grote aantal pagina’s gewijd aan de twee categorieën wild en orgaanvlees (tot testikels aan toe). Vegetariërs hoeven zich hier niet door te laten afschrikken; het boek bevat genoeg recepten die ook voor hen geschikt zijn. Ook zijn veel recepten eenvoudig voor hen aan te passen (dit wordt niet apart aangegeven). Er zijn bijvoorbeeld tal van recepten voor het bereiden van peulvruchten en groenten in het boek opgenomen.

Bij de rubriek groente is vaak een stukje over oorsprong en seizoen, aankoop, voedingswaarde en bereiding in het algemeen te vinden, zoals bijvoorbeeld bij de tamelijk onbekende kardoen. Een klein minpuntje zijn de kooktijden van groente: die zijn vaak te lang. Ga hierbij liever af op eigen inzicht en ervaring.
Ook bij vlees-, vis-, wilde- en gevogeltegerechten wordt wat aanvullende informatie over het dier, het kopen en voorbereiden gegeven. Feestelijk is - voor de liefhebber van een nagerecht - het grote aantal pagina’s met desserts. Recepten voor de bereiding van dranken - koud, warm of alcoholisch - of suggesties voor dranken ontbreken.

De receptenpagina’s zijn in twee kolommen verdeeld. De linker biedt een duidelijk overzicht van de te gebruiken ingrediënten, in de rechter staat het recept zelf beschreven. De bereiding varieert van heel eenvoudig tot meer ingewikkeld, maar is in alle gevallen goed te doen. Bijna elk recept gaat vergezeld van een tip voor het opdienen van het gerecht.

Let op: de laatste pagina biedt meer dan alleen het colofon: er staan ook wat opmerkingen over de ingrediënten, de kooktijden en de inhoud van de gebruikte maatlepels. Met die informatie erbij, kan er niets meer misgaan en rest er alleen nog een smakelijk eten!
Gerelateerde artikelen
Twee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke tapas voor vier personen. Een met cherrytomaatjes en olijven, en de andere met paprika en chorizo! Geniet…
Sherry en tapas, tapas met SherrySherry en tapas, tapas met SherryZowel de sherry als de tapas vinden hun oorsprong in het zuid Spaanse Andalucia. De veelzijdigheid van de tapas zijn onl…
Alles over tapasAlles over tapasAlles over tapas, vind je hier. Tapas zijn kleine hapjes die gezamenlijk een complete maaltijd vormen of die gebruikt wo…
Spaanse keuken: Spaanse zomersaladesSpaanse keuken: Spaanse zomersaladesMakkelijke en snelle verfrissende salades uit Spanje. Heerlijk voor in de zomer, maar ook ideaal als voorgerecht. Een le…
De Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe Spaanse keuken: de typische Spaanse smaak in gerechtenDe traditionele, typische Spaanse keuken is beroemd om zijn veelzijdige gerechten, gevarieerde ingrediënten en verrassen…
Bronnen en referenties
  • Simone en Inés Ortega, 1080 Recepten; Uitgeverij Van Dishoeck, Houten 2008

Reageer op het artikel "Boek, 1080 Recepten: Spaanse culinaire klassieker"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 28-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!