InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voeding: gezonde weetjes

Voeding: gezonde weetjes

Voeding: gezonde weetjes Bewegen en gezonde voeding zijn de basis voor een goede gezondheid. En hoe meer je weet, des te meer je er aan kunt doen om nog gezonder te leven. En veel van die weetjes dragen ook weer bij aan het afvallen op gezonde wijze. Weetjes over onder andere koffie, zout, fruit, koolhydraten en visolie

Zwarte peper en piperine: goed voor de spijsvertering

Zwarte peper is niet alleen een specerij waarmee je je voeding lekker pittig maakt. Bij dagelijks gebruik heeft het kruid een gunstige invloed op de spijsvertering. Daarnaast bevordert het de opname van geneesmiddelen en voedingsstoffen en supplementen. Zie ook het volgende artikel over zwarte peper.

Langzame koolhydraten: goed gezondheid, fitheid en vetverbranding

Bruin brood is beter. Je hoort het vaak. En het klopt ook. Het heeft alles te maken met de langzame koolhydraten en die vindt je in:
  • Volkoren producten (volkoren brood, volkoren pasta)
  • Zilvervliesrijst
  • havermout, volkoren ontbijt, brinta
Door de langzame koolhydraten ben je sneller verzadigd, en door de lanzame vertering en afgifte van insuline, worden de koolhydraten minder snel als vet opgeslagen. De energie komt geleidelijker vrij dan bijvoorbeeld bij witbrood. De vetverbranding ligt hoger, en doordat volkoren producten erg vezelrijk zijn, is het ook goed voor de spijsvertering en darmwerking. Mede daarom is het ook belangrijk om voldoende te drinken!

Meergranen betekent niet altijd volkoren, dus geen langzame koolhydraten

Meergranen klinkt net zo gezond als volkoren, maar het betekent niet meteen dat je een product hebt met langzame koolhydraten. Het betekent simpelweg dat er meerdere graansoorten in het product verwerkt zijn. En die granen kunnen net zoals bij witbrood bewerkt zijn, m.a.w. het kunnen net zo goed geraffineerde granen zijn. Denk je een gezond broodje te eten, krijg je toch de snelle koolhydraten binnen en schiet het insuline niveau weer omhoog. Kijk daarom goed naar de ingrediënten: Wanneer er staat 'voltarwe' dan zijn de granen niet bewerkt, bij zoiets als verrijkte tarwebloem zijn het geen volle granen.

Te weinig zout is ook niet goed!

Dat het gebruik van teveel zout niet goed voor de gezondheid is, is al een tijdje bekend. Het is daarom ook goed om niet teveel producten te kopen waarin veel zout zit. Maar helemaal zoutloos eten is net zo slecht voor de gezondheid. Het voedingscentrum raadt maximaal 6 gram zout per dag aan. Eet je weinig zoute producten, strooi dan af en toe ook wat zout over je eten.

Super fruit

Naast dat fruit vitamines bevat, hebben veel fruitsoorten ook nog andere voordelen. Zoals bijvoorbeeld de blauwe bes, kersen en grapefruit. De blauwe bes is de fruitsoort dat in vergelijking met de meeste andere fruitsoorten, de meeste antioxidanten bevat. Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen door je lichaam hiertegen te helpen beschermen. Daarnaast is het ook goed voor de hersenen (oa voor het geheugen). Kersen hebben een ontstekingsremmende werking en kunnen helpen om spierpijn te verlichten. Stoffen in de grapefruit dragen bij aan vetverlies.

Slanke buik is gezonder

Natuurlijk, velen willen afslanken en een strakkere buik. Veel mensen vinden het mooi. Maar er is een meer belangrijke reden om te zorgen voor een slanke buik: het is gezonder! Buikvet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en de kans op suikerziekte.

Visolie helpt bij vetverlies en goed voor de gezondheid

Het vetzuur omega-3 is een meervoudig onverzadigd vetzuur wat helpt bij het verlies van vet met name op de romp. Het zorgt er namelijk letterlijk voor dat vetcellen kleiner worden. Bovendien helpt het de kans verminderen op een infarct of beroerte.

Tal van positieve effecten van koffie

Koffie staat bekend om de oppeppende kracht van cafeïne. Zo is bekend dat sporters meer herhalingen kunnen maken en meer kracht hebben als ze een uur voor de training een flinke bak koffie drinken. Maar uit onderzoek blijkt dat koffie ook goed is voor de gezondheid: zo helpt koffie de lever, de hart- en bloedvaten te beschermen, en bij dagelijks gebruik van 6 kopjes of meer zou het zelfs levensverlengend kunnen werken. Dit komt mede door het beschermende effect van koffie. Daarnaast beschermen stoffen in de koffie tegen diabetes en helpt het de kans op parkinson te verminderen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Hoe gezond en efficiënt af te slankenHoe gezond en efficiënt af te slankenDe badpakken-tijd staat bijna voor de deur en je bent enkele kilootjes bijgekomen die er terug af moeten. Begin je dieet…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Extra vet verbranden met deze natuurlijke vetverbrandersExtra vet verbranden met deze natuurlijke vetverbrandersWie overgewicht wil kwijtspelen moet in de eerste plaats minder eten, extra bewegen en meer vet en calorieën verbanden.…

Reageer op het artikel "Voeding: gezonde weetjes"

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 19-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond eten
Schrijf mee!