InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zon

Zomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zon

Zomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zon Het begin van de zomer betekent ook het begin van het barbecue-seizoen. Bijna iedereen die over een tuin beschikt, houdt bij mooi zomerweer wel eens een BBQ. Een barbecue is een relaxte, sociale gebeurtenis die voor gezellige momenten kan zorgen. Vóór je eraan begint, moet je wel rekening houden met enkele veiligheidsoverwegingen. Want in alle enthousiasme die het warme weer met zich meebrengt wordt voorzichtigheid al eens vergeten. Het is niet toevallig dat er in de zomerperiode veel brandwonden verzorgd moeten worden. Ook het aansteken van de barbecue vergt enige handigheid, net als het bakken zelf. Welke tips kunnen van pas komen om een veilige en geslaagde barbecue te houden?

Plaatsing barbecue

Voor je aan een barbecue begint is het nodig op enkele dingen te letten. Zorg er vooreerst voor dat je je barbecuestel op een goede manier uit de wind plaatst. De wind zou wel eens gloeiende assen omhoog kunnen blazen en omstanders kunnen verwonden. Brandwonden zijn niet voor niets vaak voorkomende verwondingen in de zomerperiode, wanneer er vaak barbecues worden georganiseerd. Wees er ook zeker van dat het stel stabiel staat om geen ongelukken te voorkomen. Denk eraan dat je geen brandbare voorwerpen in de buurt laat staan of laat rondslingeren.

Kok

De persoon die het eten bakt aan de barbecue moet geconcentreerd blijven, want slordigheid of onoplettendheid kunnen de etenswaren om zeep helpen. Daarom is het aan te raden dat de barbecuekok relatief nuchter blijft: in dronken toestand vlees staan bakken is niet ideaal om bij de pinken te blijven. Sta nooit in bloot bovenlijf aan de barbecue te bakken, want alleen al door de hete lucht kan je brandwonden oplopen. Draag op z'n minst een T-shirt en doe een keuken schort aan, en dan nog het liefst één dat niet-ontvlambaar is.

Benodigdheden

Controleer of je alle materialen hebt klaargelegd vóór je eraan begint, dan hoef je in het heetst van de strijd niet zenuwachtig naar een vleestang of schoteltje te zoeken. Tot de voorwerpen die je moet klaarleggen horen niet alleen de vleestangen, de vorken, de schoteltjes om het vlees op te leggen maar ook ovenwanten en een emmer zand om een eventueel brandje te blussen. Hou ook een scherp mes en enkele keukenhanddoeken in de buurt.

Barbecue aansteken

Blaasbalg

Hou er rekening mee dat het een half uurtje tot drie kwartier kan duren voordat een barbecue klaar is om er eten op te bakken. Neem dus de tijd om de barbecue aan te steken, dan kan je het vuur rustig laten gloeien. Op die manier hoef je niet op allerlei kunstmatige manieren proberen om het vuur aan te wakkeren zoals brandpasta, methanol of brandgel. Uiteraard is petroleum of benzine volledig uit den boze. Als je het vuur toch wat wilt aanwakkeren, gebruik dan een blaasbalg of maak wat wind met een niet-brandbaar voorwerp.

Houtskool en aanmaakblokjes

Zorg ervoor dat je de juiste houtskool gebruikt: meestal is op de verpakking duidelijk aangegeven dat de houtskool geschikt is voor het bereiden van eten op de barbecue. Gebruik bij voorkeur lange lucifers en aanmaakblokjes. Tegenwoordig zijn er ecologische aanmaakblokjes op de markt die geurloos zijn. Leg de aanmaakblokjes tussen de houtskool maar niet eronder, want dan krijgt het vuur geen zuurstof.

BBQ-vlees bakken

Vóór je gemarineerde vleesproducten wil bakken, doe je er goed aan om het vlees even droog te deppen. Op die manier kan er geen vet in de houtskool vallen die voor te veel vlammen zou zorgen. Begin pas met vlees te bakken als de houtskool een grijsachtige kleur heeft gekregen. Een goeie tip is om je barbecue te verdelen in bakzones. Op die manier heb je zones waar je kan bakken met een hevig vuurtje, of andere zones waar je een rustiger vuurtje kan laten gedijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Traditioneel barbecueënTraditioneel barbecueënDe traditionele barbecue met houtskool is voor een groot deel verdrongen door luxe barbecues op gas of elektrisch en doo…
Veilig en lekker barbecuen? Hier de tipsHet zonnetje schijnt en u geniet lekker van de vakantie. ís Avonds heeft u geen zin om te koken, maar besluit om lekker…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Op een veilige manier barbecueënOp een veilige manier barbecueënHet is weer zomer, dus er wordt weer massaal gebarbecued. Helaas zijn er jaarlijks nog veel slachtoffers die worden opge…
Barbecue op houtskool of gasBarbecue op houtskool of gasEr zijn liefhebbers van barbecue die vanwege de smaak zweren bij barbecueën op houtskool. Anderen beweren dat er geen ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.barbecue-dba.com/page/337/barbecue-tips-tricks.html (geraadpleegd op 10/08/2015).

Reageer op het artikel "Zomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zon"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Zomertips
Schrijf mee!