InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Oliebollen: een traditie tijdens Oud en Nieuw

Oliebollen: een traditie tijdens Oud en Nieuw

Oliebollen: een traditie tijdens Oud en Nieuw Tijdens Oud en Nieuw willen we allemaal maar wat graag oliebollen hebben. Deze kopen of maken we, om ze lekker met wat poedersuiker tijdens de jaarwisseling te eten. Er zijn veel varianten van oliebollen. Zowel met als zonder krenten. Kom alles te weten over de geschiedenis van oliebollen, de jaarlijkse oliebollentest en het aantal calorieën in oliebollen. Natuurlijk zijn er ook goede recepten en tips voor het bakken van oliebollen te vinden.
Voor veel leuke links die te maken hebben met oliebollen, ga je naar de startpagina: oliebollen jouwpagina.

De geschiedenis van de oliebol

De allereerste oliebollen werden door het Germaanse volk gegeten. Volgens de Germanen waren er boosaardige geesten die s nachts ronddwaalden. Om deze geesten tegemoet te komen werd er eten geofferd. Er werd beweerd dat door het vet in de oliebol, het zwaard van de geesten weg zou glijden. Mensen die oliebollen hadden gegeten zouden dus niet overlijden door deze geesten. Ook in Portugal werden er vroeger al oliebollen gegeten.

Tegenwoordig eten we oliebollen vooral tijdens Oud en Nieuw. We slaan dan massaal deze lekkernijen in of maken ze zelf. Ook tijdens kermissen zijn de oliebollen te krijgen. Het oliebollen eten is in Nederland een echte traditie geworden en dit is dan ook op de vierde plaats in de lijst van Nederlandse tradities komen te staan. Op nummer één stond de pakjesavond van Sinterklaas, op twee Kerstboom opzetten tijdens kerst en op nummer drie de Vrijmarkt tijdens Koninginnedag. Op nummer vier staat dus het eten van oliebollen tijdens oud en nieuw. Oliebollen bakken is een echte buisness geworden. Er zijn veel oliebollenkramen die hun uiterste best doen om zoveel mogelijk oliebollen te maken. Winnaars van de nationale Oliebollentest van het Algemeen Dagblad verkopen doorgaans ruim 90.000 oliebollen per jaar. Een flinke omzet is daarvan het gevolg.

Nationale oliebollentest AD

Het Algemeen Dagblad houdt ieder jaar een nationale oliebollentest. Omdat het bakken van oliebollen een echte kunst is, werd er besloten een test te organiseren. Dit was in1993. Er werden oliebollen van achttien verkooppunten getest en van zes zelfbakkers. Elke oliebollenmaker gebruikte zijn eigen geheim.

De laatste jaren waren dit de winnaars van de oliebollentests:

JaarEerste plaatsTweede PlaatsDerde plaats
1999Richard Visser's gebakkraam, Rotterdam, Bakkerij Rud. Venekamp, Amsterdam- Bakkerij Gert van der Breggen, Diemen
2000Richard Visser's gebakkraam, RotterdamEchte Bakker Korteweg, DordrechtBakkerij Van Maanen, Katwijk
2001Meesterbakker Van Maanen, KatwijkRichard Visser's Gebakkraam, RotterdamAmbachtelijke Bakker Braaksma, Oentsjerk
2002Ron's Oliebollenkraam, Dordrecht Gebakkraam Richard Visser, RotterdamBakkerij Van Maanen, Katwijk
2003Richard Visser's Gebakkraam, RotterdamBrood- en Banketbakkerij Slagter, CoevordenOliebollenkraam Henkie, Gorinchem, Oliebollenkraam Veldmeyer & zoon, Hendrik Ido Ambacht
2004Verwijk's gebakkraam, GoudaOliebollenkraam Muller, Nieuwerkerk a/d IJsselGebakkraam De Haan, Capelle a/d IJssel, Bakkerij Van Voorthuizen, Lunteren
2005Richard Visser's Gebakkraam, RotterdamHet IJs van Columbus, AmstelveenBakkerij Olink, Maarssen
2006Richard Visser's Gebakkraam, RotterdamBakkerij Olink, MaarssenGebakkraam Denies, Delft
2007Bakkerij Van Maanen, Katwijk aan ZeeMonique Visser's Gebakkraam, Maassluis, Kampioensbakker Paul Berntsen, Didam-

Oliebol een dikmaker?

Tijdens de feestdagen komen veel mensen erachter dat ze toch weer teveel hebben gegeten en weer wat kilos zwaarder zijn geworden. Om dat te voorkomen proberen we vaak ook tijdens de feestdagen al wat rekening te houden met ons gewicht. Het is dus niet vreemd dat veel mensen zich afvragen of oliebollen dikmakers zijn. Dit valt gelukkig nog wel mee. Gemiddeld zitten er ongeveer 120 calorieën in een oliebol. Uiteraard kan dit per oliebol verschillen, aangezien het er helemaal aan ligt hoe hij gemaakt is. Toch kun je beter een oliebol nemen dan bijvoorbeeld een appelflap, omdat daar ruim 560 calorieën inzitten.

Zelf oliebollen maken

Oliebollen moet je natuurlijk zelf maken. Niets is beter dan een goede zelfgemaakte oliebol. Maar hoe maak je nou je eigen oliebollen? Er zijn natuurlijk heel veel varianten op de oliebol. Het belangrijkste bij het maken van een oliebol is dat je veel op gevoel doet. Heb je het gevoel dat er bijvoorbeeld meer zout bij moet? Gewoon doen!

Ingrediënten

  • 80 gram gist
  • 1 kilo bakkersbloem
  • 2 eieren
  • 0,8 liter lauw water van zon 30 graden (mag ook melk zijn)
  • 50 gram gesmolten roomboter
  • 30 gram geraspte citroenschil
  • 20 gram zout

de vulling

  • 450 gram rozijnen
  • 150 gram appelblokjes
  • 10 gram kaneel

Bereiding

Los de gist op in het water en voeg bloem, citroenrasp, boter, ei en zout toe. Draai het beslag totdat de bloem er goed doorheen zit. Doe daarna de vulling er doorheen en laat het ongeveer 40 minuten rijzen. Sla daarna het beslag voor een korte tijd licht door. Verdeel het beslag dan in de oliebollen en doe ze met een ijsknijper in de olie van ongeveer 180 graden. Hiervoor kun je ook twee lepels gebruiken. Houdt ze hier voor zes tot zeven minuten. Na het bakken kun je er wat poedersuiker op doen.

Tip:

In plaats van rozijnen kun je natuurlijk ook krenten nemen voor de vulling. Wil je liever geen rozijnen of krenten? Dan kan dat uiteraard ook.

Tips voor betere oliebollen

Om goede oliebollen te maken, zijn er veel tips bekend om dit beter te laten lukken:

  • Droog de vulling goed na het wassen
  • Zorg ervoor dat de vulling gelijkmatig is verdeeld in het beslag
  • Het laten rijzen van het beslag kan het beste op een lauwwarme plek in huis
  • Doe de ijslepel of de twee lepels eerst even in de olie. Zo voorkom je vastplakken van de oliebol.
  • Gebruik een frituurthermometer. Er zijn namelijk maar weinig frituurpannen die de juiste temperatuur aangeven.
  • Zorg ervoor dat de oliebollen goed uitlekken na het bakken
  • Ververs de olie op tijd, zodat het niet gaat stinken

De juiste temperatuur van de olie is erg belangrijk. Klopt dit niet, dan is de kans groot dat je oliebol te vet wordt. Het probleem van te vette oliebollen kan op die manier meteen worden opgelost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen en calorieën: Oliebollen en appelflappenAfvallen en calorieën: Oliebollen en appelflappenAfvallen en de decembermaand lijken vaak niet samen te gaan. Zijn net de kerstdagen geweest, dan staan oud en nieuw al w…
Oliebollen bakken, mét een smaakjeIedereen kent de oude vertrouwde oliebol wel en veel mensen kunnen deze ook zelf maken. Maar wist je dat je een heleboel…
Het lekkerste recept voor een oliebol zonder melkHet lekkerste recept voor een oliebol zonder melkVeel oliebollen worden gebakken met deeg dat bereid is met melk. Helaas is het zo dat een groot gedeelte van de Nederlan…
Oliebollen met roomHet is al weer bijna zover dat we het oude jaar gaan uitluiden. In Nederland wordt op deze avond traditioneel oliebollen…
Afvallen: Een oliebol is gezonder dan een eierkoek!Afvallen: Een oliebol is gezonder dan een eierkoek!Met oud en nieuw in aantocht vragen we ons opeens weer af hoe gezond of ongezond oliebollen eigenlijk zijn? Een oliebol…
Bronnen en referenties
  • http://home.hccnet.nl/h.werk/Oliebollen.htm
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Oliebollen: een traditie tijdens Oud en Nieuw"

Reacties

Prinshl, 06-12-2009 13:41 #2
Waarom zijn mijn zelfgebakken oliebollen naar 1 dag al taai?

Lobb, 08-12-2008 10:43 #1
Lekker hoor! I love oliebollen! De vaste traditie bij oud en nieuw.:-p

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Oudejaarsavond
Reacties: 2
Schrijf mee!