InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Veilig en lekker barbecuen? Hier de tips

Veilig en lekker barbecuen? Hier de tips

Het zonnetje schijnt en u geniet lekker van de vakantie. ís Avonds heeft u geen zin om te koken, maar besluit om lekker te gaan barbecuen. Hieronder staan tips voor een gezellig avondje barbecue.

De voorbereiding

  • Als u het vlees van te voren gaat marineren, bewaar het dan goed afgedekt in de koelkast.
  • Als u dit gemarineerde vlees gaat roosteren of grillen, dep het vlees dan even droog met een keukenpapiertje.
  • Gebruik niet teveel olie om het vlees mee te bestrijken. Strooi er geen zout overheen.
  • Gebruik bij het aansteken van de barbecue aanmaakblokjes en wacht tot het houtskool grijs is na het gloeien. Steek de barbecue een half uur van te voren vast aan.
  • Plaats de barbecue op een stevige ondergrond. Vermijd hangende planten en struiken.
  • Houdt rekening met de windrichting. Zo voorkomt u dat uw gasten last krijgen van rook en vonken.

Barbecuen

Erg belangrijk bij het barbecuen is de afstand tussen het rooster en het vlees. Hoe dichter het vlees boven de kolen hangt, hoe sneller bruin het wordt, maar ook de kans dat het vlees verbrandt is veel meer aanwezig. Ook al wordt het vlees sneller bruin, dan wil het nog niet zeggen dat het vlees ook eerder gaar is. Let u hier goed op.

Een goede tip bij het barbecuen is dat u het vlees rondom goed aanbakt op een hoge temperatuur en dat het vlees dan nagaart op een lagere temperatuur. Het vlees kunt u het beste keren als het niet meer op het rooster plakt. Dit kunt u controleren door zachtjes tegen het vlees aan te tikken. Keer het vlees altijd om met een tang. Zo houdt u het vlees lekker sappig.

Veiligheidtips

  • Leg het gare vlees nooit op een bord waar rauw vlees op heeft gelegen.
  • Als het vlees verbrand is, snijdt dan de verbrande restjes eraf. Dit is erg ongezond.
  • Verplaats nooit een brandende barbecue!
  • Houdt uw kinderen en uw huisdieren uit de buurt van de barbecue.
  • Zet vlak bij de barbecue een emmer water of zand. Mocht er een brandje ontstaan, kunt u deze altijd blussen.
  • Spuit of schenk nooit brandbare vloeistoffen op de brandende / gloeiende houtskolen. Dit kan leiden tot explosiegevaar.

Na het barbecuen

Houtskool gloeit vaak nog lang na. Zorgt u ervoor dat alles goed dooft. U kunt houtskool afdekken met een laagje zand.
Als u gebruik heeft gemaakt van een gasbarbecue, draai de gaskraan dan uit. Laat u deze buiten staan, mocht er ergens een gaslek zitten, dan waar het gas vanzelf weg. Heeft u een gasfles die al aan het roesten is of andere schades vertoond, dan mag u deze niet meer bijvullen.

Wat als het fout gaat?

  • Brandwonden moet u goed koelen. Minstens 10 minuten, met lauw stromend water.
  • Brandende kleding kunt u het beste doven met water of afdekken met andere kleding.
  • Bij verwondingen aan het oog, raadpleeg altijd de huisarts.
© 2008 - 2018 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Syrische BarbequeSyriërs zijn dol op picknicken en meestal betekent picknicken tegelijk barbecuen. Hieronder volgen de recepten voor de d…
Barbecue en grill tipsBarbecue en grill tipsEen barbecue organiseren tijdens een warme zomerdag voor familie en vrienden is leuk! Gezellig met z´n allen in de tuin,…
10 tips voor het bereiden van wildHoewel het bereiden van wild vlees helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, bestaat vaak de misvatting dat het een hoop…
Barbecue en grill: marinades voor vlees en visEen barbecueavond in de zomer organiseren voor vrienden en familie is leuk! Gezellig in de tuin en genieten van de heerl…
Vis op de barbecueVis op de barbecueMet lekker weer mogen Nederlanders graag buiten barbecueën. Buitenom vlees is ook vis goed klaar te maken op de barbecue…

Reageer op het artikel "Veilig en lekker barbecuen? Hier de tips"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 10-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!