InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Foodtruck de Melkbus verkoopt producten van verse melk

Foodtruck de Melkbus verkoopt producten van verse melk

Foodtruck de Melkbus verkoopt producten van verse melk In 2016 zijn twee vrienden een vennootschap begonnen onder de firma ‘de Melkbus’. Van een oud Mercedesbusje hebben Robert Geessinck en Wout Leerink uit Eibergen (GLD), foodtruck de Melkbus gebouwd, waar ze verse melkproducten aanbieden op festivals. Melkproducten zoals melk, zuiveldrankjes, smoothies, yoghurtvariaties en ijs. Producten gemaakt van melk afkomstig van traditionele gezinsbedrijven. Gezinsbedrijven waarvan er nog veel in Nederland zijn.

De melkbus vroeger

De melkbus was tot ruim halfweg de twintigste eeuw een dagelijks gebruikt voorwerp op boerderijen. In de melkbussen van gemiddeld 40 liter werd de verse koemelk bewaard. Verse koemelk, van koeien die zo'n twee keer per dag met de hand gemolken werden. Na het melken werd de verse melk gezeefd en in de melkbus gegoten. De melkbussen werden aan de kant van de weg werden geplaatst en opgehaald door de melkrijder. De melkrijder bracht de melkbussen naar de zuivelfabriek waar de melk verder verwerkt werd. De melkbus uit de 20ste eeuw als naam voor een foodtruck uit de 21ste eeuw waar verse koeienmelk verkocht wordt.

Melken in de 21ste eeuw

In de 21ste eeuw heet een boerderij met koeien een melkveehouderij. Een melkveehouderij moet zich houden aan veel regels en wetten die gemaakt zijn door de overheid, provincie en Europa. In de 21ste eeuw is met de hand melken en het gebruik van de melkbus verleden tijd en worden de koeien veelal met een melkrobot gemolken. Een automatisch melksysteem (AMS) waar een koe door een machine (robot) gemolken wordt. De automatisch gezeefde melk wordt naar een melkkoeltank getransporteerd en koel gehouden totdat de melk opgehaald wordt door een Rijdende Melk Ontvangst (RMO) die de melk transporteert in een speciale tank naar de zuivelfabriek.

De gedachte achter de foodtruck

De Melkbus als foodtruck is een idee van de twee boerenzonen, Robert Geessink en Wout Leerink. Voor beiden geldt dat hun ouderlijk huis een boerenbedrijf is. Zij zagen van dichtbij hoe de melk, die de koeien leverden, naar de zuivelfabriek ging en aan steeds meer voorwaarden moest voldoen. Langzaam is toen het idee ontstaan van de foodtruck. De oprichters wilden mensen laten zien wat de mogelijkheden allemaal zijn van verse melk zonder dat er een zuivelfabriek tussen zit. Hun idee was om vanuit de foodtruck gezonde, lekkere en direct consumeerbare zuivelproducten te verkopen om mensen het verschil te laten proeven.

De melk voor de foodtruck

De melk die rechtstreeks naar de Melkbus gaat is afkomstig van de ouderlijk huizen van beide oprichters. Bij Robert’s ouderlijk huis gaat het om 75 koeien en bij Wout, waar het boerenbedrijf is overgenomen door zijn broer Niels, zijn het 55 melkkoeien. Koeien die, zoals bij veel traditionele, agrarische gezinsbedrijven, dag en nacht naar buiten kunnen in de zomer en met een optimale stalinrichting waarbij de koe binnen centraal staat.

Nog een reden voor de Melkbus

De beide ouderlijke huizen van de oprichters van de melkbus zijn eveneens traditionele gezinsbedrijven. Binnen deze traditionele gezinsbedrijven wordt bijna alle werk geleverd door de boer of agrariër én meewerkende gezinsleden. Traditionele gezinsbedrijven zoals er nog veel zijn in Nederland. Het bedrijf of de boerderij wordt grotendeels gefinancierd met eigen vermogen. Veel beslissingen worden gemaakt aan de keukentafel wat de verbondenheid tussen het bedrijf en het gezin groot maakt. Deze bedrijven zijn niet helemaal biologisch maar zijn wel bezig met duurzaamheid en de toekomst. Het verhaal van het traditionele gezinsbedrijf is eveneens een reden geweest voor het idee van de Melkbus.

De bestelbus als foodtruck

In 2015 hebben ze een oud Mercedesbusje gekocht uit 1984. Een ouderwetse, grijze bestelbus met een schuifdeur en gebruikt in de vorige eeuw door van Gend & Loos. De oude bus is volledig omgebouwd tot foodtruck de Melkbus en voldoet aan de eisen om voedsel te verwerken. In 2016 gaat de vennootschap onder firma ‘de Melkbus’ van start onder de branche Markthandel in overige voedings- en genotmiddelen. Bij de Melkbus zijn tussen de twee en vijf personen werkzaam. Waar anders de melk van de boerderij naar de fabriek gaat en via de supermarkt bij de klant komt, verkort foodtruck de Melkbus de keten, door rechtstreeks van de boerderij, de melk en de diverse melkproducten naar de klant toe te brengen.

Van gras naar volle melk

Het proces van koemelk, zuivelfabriek, supermark naar klant wordt dus door het concept van de Melkbus verkort. In hun melk zit 5% vet wat na de bewerking van de zuivelfabriek op 3% zou liggen. De melk van de Melkbus smaakt daardoor vol en romig.

Producten

Naast de smaak van een glas volle melk is er keuze uit:
  • yoghurt;
  • vla;
  • smooties.

Dit alles met een lekker bovenlaagje (topping).

De Melkbus in 2018

De Melkbus heeft in 2018 een vaste plek op de Twentse Foodhal in Enschede (in de voormalige Polaroidfabriek). Ter plekke kan er ook ijs gedraaid worden. Iets wat in de toekomst volgens de eigenaren ook wenselijk is voor elke plek op locatie. Ook levert de Melkbus hier warme gerechten zoals wentelteefjes en poffertjes. Of een kaasplank voor bij de borrel, met boerenkazen vers van de boer of/en diverse worsten, noten en olijven. Verder worden de producten van de Melkbus aangeboden van:
  • 29 juni t/m 1 juli op het foodtruckfestival Lust in Winterswijk;
  • 6 juli t/m 8 juli op het foodtruckfestival Achterhoek in Braamt;
  • 20 juli t/m 22 juli op hat Stoer Voer foodfestival in Hengelo (0);
  • 3 augustus t/m 5 augustus op het foodtruckfestival Lust in Vreden (D);
  • 1 september op het Tuckerville festival in Enschede (het Ruthbeek).

10 augustus 2018 heeft de Melkbus de '24Kitchen Food trucks Award 2018' gewonnen. De trofee voor de beste mobiele keuken van Nederland werd 10 augustus live op Qmusic in de ochtendshow uitgereikt door kok en schrijver Julius Jaspers.
© 2018 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campina Open Boerderijdagen 2016Campina Open Boerderijdagen 2016Elk jaar rond Pasen en Pinksteren is het Campina Open Boerderijdag. In 2016 wordt deze gehouden op 6 mei en 16 mei (Twee…
Remeker - Jersey BoerenkaasRemeker kaas is biologische kaas die wordt gemaakt op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Voor de productie van deze…
Gezonde melk, WeidemelkGezonde melk, WeidemelkKoeien staan in Nederland al eeuwen lang in de wei. Vele mensen vinden een koe in de wei dan ook echt bij Nederland hore…
Verbrede landbouw: BoerenwinkelVerbrede landbouw is een groeiende trend in Nederland. De activiteiten die naast de hoofdtak, de boerderij, worden uitge…
T-toets 2 - gemiddelden onafhankelijke steekproevenEen t-toets wordt uitgevoerd om te bekijken of een verschil significant is. Oftewel: komt het verschil door toeval of is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://de-melkbus.nl/
  • http://de-melkbus.nl/
  • https://www.berkelnieuws.nl/nieuws/zakelijk/451626/mannen-van-de-melkbus-strijden-om-foodtruck-award-
  • Foto met toestemming van de eigenaren van de Melkbus.

Reageer op het artikel "Foodtruck de Melkbus verkoopt producten van verse melk"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 13-08-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!